Avatar billede javanic Nybegynder
28. februar 2007 - 22:34 Der er 10 kommentarer

Requeste danske bogstaver direkte fra URL

Hej,

Er der et klogt hovede, der kan fortæller mig hvordan jeg direkte fra min Request[] key kan få fat en tekst der indeholder danske bogstaver (æøå).

jeg har forsøgt med diverse encodings, men desværre uden held.
NB. Jeg har desværre ikke selv mulighed for at foretage en Server.HtmlEncode inden querystringen sendes afsted.

Jeg håber at der er en der kan spare mig for en masse debug tid :-)
Avatar billede mrbonus Novice
01. marts 2007 - 08:51 #1
Lidt svært da jeg ikke helt er sikker på hvordan det er gemt.

men normalt, benytter jeg mig af 2 encodings Unicode, og den der hedder "default", default kan tit være overraskende god, da den er din lokale encoding
Avatar billede mrbonus Novice
01. marts 2007 - 08:51 #2
Men kan du ikke smide hvad der ligger inde i din request, så jeg kan se hvad man bør gøre
Avatar billede javanic Nybegynder
01. marts 2007 - 10:26 #3
du kan du tro :-)

Lad os bare sige, at jeg har en request med parameteren ?text=gæst. Her forsvinder mit 'æ'. Har prøvet at angive request encodingen specifikt via ContentEncoding
, men uden held.
Avatar billede mrbonus Novice
01. marts 2007 - 15:32 #4
Så ved jeg det ikke, kan jo være at den er forsvundet inden den kommer ind til dig.

prøv HttpUtility.UrlDecode(), jeg tvivler dog på at det vil virker
Avatar billede kalp Novice
01. marts 2007 - 15:35 #5
ved ikke om HttpUtility er den samme.
men hvad med Server.UrlDecode();
Avatar billede javanic Nybegynder
02. marts 2007 - 08:57 #6
tak for input begge to :-), men det spiller desværre ikke helt. Hmm..?? Det må da være muligt at få fat  i de fordømte danske æ,ø og å - selv om jeg lidt frygter, at de går tabt ved det egentlige postback og derfor allerede er forsvundet når jeg prøver at hive fat i værdierne, serverside.

Men jeg håber ikke, at det forholder sig sådan :-/ ???
Avatar billede mrbonus Novice
02. marts 2007 - 11:37 #7
hmm, kan du ikke beskrive hvordan kaldene kommer ind til din server, nu da du ikke har mulighed for at ændre dem.
For hvis det er dine sider der kalder ind til din server, så burde der da være en mulighed for at ændre dem, enten ved javascript eller lign.
Avatar billede javanic Nybegynder
05. marts 2007 - 16:18 #8
undskylder det sene svar, men jeg fandt ud af at der manglede et globalization direktiv i min webconfig:

<globalization requestEncoding="iso-8859-1"/>

havde ellers prøvet at sætte dette på den enkelte side, men det skulle tilsyneladende angives for hele applikationen.

smider i lige et svar - så får i point fordi i var kongerne og bruge lidt tid på mit spørgsmål :-)
Avatar billede kalp Novice
05. marts 2007 - 19:23 #9
:-)
Avatar billede mrbonus Novice
06. marts 2007 - 08:19 #10
var så lidt