Avatar billede Kluddermor Juniormester
28. februar 2007 - 21:11 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Er mit grafikkort brændt af?

Sad og spillede et spil over LAN netværk. Lige pludselig gik skærmen i "Digital power saving mode" og jeg blev smidt af serveren.

Da jeg genstartede pc'en kom der en masse underlige tegn over hele skærmen. Derefter viste den XP's sædvanlige opstartsbillede. Der kan lige skimtes nogle få gule vertikale linier i den hvide skrift, hvilket også kan ses når jeg går i BIOS.

Inden computer når helt ind i XP, går skærmen i sort og skriver "Digital power saving mode" Jeg kan ikke gøre andet end at slukke.

Er mit grafikkort stået af? Det undrer mig at skærmbilledet virker i BIOS og under opstart!

Jeg har en vandkølet maskine, hvor jeg ikke havde skruet helt op for radiatorens blæser, så den har sikkert været varmere end normalt. Der har dog ikke vist sig nogle fejl i skærmbilledet inden den gik i sort.

GPU'en er Geforce 6600
Avatar billede huset Praktikant
28. februar 2007 - 21:15 #1
Lyder sgu som det er stået af. Virker det ikke efter det er kølet af ?

Testet det i en anden maskine?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
28. februar 2007 - 21:17 #2
hvis du har andet grafikkort, så prøv det.
Ellers en anden skærm, eller hvis du kan så prøv dit grafikkort på en anden pc.
På den måde kan du teste om det er kortet el. skærmen.

Fordi det kan også være psuén, der ikke kan følge med, hvis kortet virker fint på en anden pc, med samme spil.

Ellers opdater dit grafikdriver..O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
28. februar 2007 - 21:18 #3
ps: det kan også være varme, prøv at rense det for støv..?
Og håb på det er det..O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
28. februar 2007 - 21:18 #4
sorry, huset havde ikke læst dit indlæg..O/
Avatar billede huset Praktikant
28. februar 2007 - 21:21 #5
-bartfreak > no harn done ;D
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
28. februar 2007 - 21:24 #6
sjovt du skriver 2 linier, jeg 7, og vi si´r næsten det samme..*G*
Avatar billede Kluddermor Juniormester
28. februar 2007 - 22:33 #7
Hej og tak for kommentarer.

Jeg har ikke mulighed for at skifte drivere, da min Pc aldrig når at starte XP helt før den går i sort.
Mit (defekte) grafikkort er vandkølet, så det er ikke lige til at sætte over i en anden PC og afprøve det. Jeg kan jo selvfølgelig prøve at sætte det ene grafikkort fra min anden computer, der kører SLI, over i den defekte. Så kan jeg vel godt lade det vandkølede grafikkort hænge og dingle imens.

Jeg kører 550 watt PSU, så den burde kunne følge med. Har i hvert fald gjort det ½ år uden problemer.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
28. februar 2007 - 22:36 #8
Er i øvrigt en ren PC indvendig, så støv burde ikke være problemet.
Har haft PC'en slukket i 3 dage, så den burde være rimelig afkølet :-) Det er godt nok 2 dual XEON CPU'er på bundkortet, men alligevel.
Godt man har 2 PC'er så man kan skrive på Eksperten fra den anden. :-)
Avatar billede huset Praktikant
28. februar 2007 - 22:37 #9
test i en anden maskine
Avatar billede Kluddermor Juniormester
28. februar 2007 - 22:39 #10
Det var lidt noget vrøvl med de XEON'er. Der er jo kun 2, det er ikke et Quad system. Desvære!
Har ikke lige tid i dag eller i morgen til at skifte grafikkort.
Avatar billede jhb2002 Nybegynder
01. marts 2007 - 21:47 #11
prøv evt at trykke på F8 under opstart og vælg "aktiver VGA tilstand"(hvis dansk XP) ellers hedder den "VGA Enable".
Avatar billede Kluddermor Juniormester
02. marts 2007 - 15:05 #12
Hej Jhb.
Når jeg trykker F8 kommer jeg ind i en menu hvor jeg kan vælge boot device. Så der er ikke nogen mulighed for VGA enable. :-(
Prøvede at trykke F5 også, for det giver også en eller anden menu kan jeg huske, men der er volapyk på hele skærmen. Der er dog en eller anden menu gemt i volapyket, for når jeg  bruger piletasterne, er der nogle af volapyklinierne der er markeret og rykker op og ned.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
02. marts 2007 - 15:14 #13
Nå det lykkedes at få startet pc'en i safe mode. Tog et gæt i volapykmenu'en og nu er jeg inde i XP safemode.
Der er en masse vertikale røde og grønne streger.
Så grafikkortet virker jo åbenbart. Eller gør det?
Har nu PC'en stående tændt, for ved ikke hvad jeg kan gøre for at redde den, og er ikke sikker på at jeg kan finde tilbage til safemode menu'en hvis jeg restarter.
Nogle bud?
Avatar billede huset Praktikant
02. marts 2007 - 15:17 #14
Safemode betyder din grafikdriver ikke er kørende.. kan du ikke teste maskinen med et andet VGA
Avatar billede Kluddermor Juniormester
02. marts 2007 - 16:12 #15
Hej Huset.

Jo det er muligt at teste med andet kort. Tager bare lidt længere tid når skidtet er vandkølet og min anden maskine er sat op i SLI. Så får først tid i morgen.

Og stadig tak for kommentarer til alle der har været inde over.
Avatar billede huset Praktikant
03. marts 2007 - 08:31 #16
Glæder mig til feedbacken så
Avatar billede Kluddermor Juniormester
04. marts 2007 - 19:30 #17
Hej igen

Har lige sat mit ene geforce 6800Gt i maskinen. Først var billedet endnu være end før. Jeg fik dog startet maskinen i safemode og den fik reinstalleret grafikkortdriverne. Ved næste restart var alt som det skulle være i 4-5 min.
Først gik skærmen i sort, så kom den lige tilbage kort men med nogle lodrette striber hist og her. Så gik skærmen i "digital power saving mode" og jeg skyndte mig at slukke computeren.
P** håber ikke der røg et kort mere. Tør næsten ikke starte pc'en igen.
Avatar billede jhb2002 Nybegynder
06. marts 2007 - 19:41 #18
kunne godt tyde lidt på at din vandkøling ikke helt virker som det skal på grafikkortene..
Avatar billede Kluddermor Juniormester
06. marts 2007 - 21:45 #19
Det skal lige nævnes, at mit 6800GT kort, som jeg satte i den vandkølede maskine, det lod jeg sidde med zalman 700CU køleren på. Det var altså ikke vandkølet.
Jeg har kun turde lade maskinen starte op til BIOS. Der er ingen lodrette striber og alt ser normalt ud, når jeg har 6800GT kortet siddende i. SÅ det ser ikke ud til at det har taget skade. Men jeg er lidt nervøs for at starte helt op i XP, af frygt for at brænde kortet af.
Avatar billede huset Praktikant
06. marts 2007 - 22:25 #20
Tror også kæling er fucked
Avatar billede huset Praktikant
06. marts 2007 - 22:25 #21
LOL - køling :D
Avatar billede Kluddermor Juniormester
07. marts 2007 - 06:25 #22
Tak for kommentarer.
Men det kort jeg har sat i maskinen nu, det har jeg jo brugti SLI i min anden maskine i lang tid uden problemer. Det bliver ca 75 grader varmt ved fuld load i SLI systemet.
Derfor burde det vil heller ikke blive varmere i min vandkølede maskine som i øvrigt er et NCT-D bundkort med dual XEON 3,o Ghz CPU'er. Jeg har jo ikke sat vandkølingen over på 6800GT kortet, det er stadig Zalman VF700-CU der sidder på.
Bundkortet burde vel ikke have indflydelse på hvor meget varme GPU'en udvikler? Eller hva?
Avatar billede huset Praktikant
07. marts 2007 - 07:43 #23
Bundkortet styre jo strømmen, så i realiteten jo, selvom det lyder usansyneligt
Avatar billede Kluddermor Juniormester
07. marts 2007 - 18:33 #24
Jeg prøver at fremskaffe et billigt PCI grafikkort, så er det ikke så mange penge der ryger, hvis det brænder af. Men det tager nok lige et par dage eller mere. Håber I stadig vil være til hjælp til den tid :-)
Avatar billede huset Praktikant
07. marts 2007 - 19:12 #25
Self
Avatar billede Kluddermor Juniormester
07. marts 2007 - 21:28 #26
Cool!
Avatar billede Kluddermor Juniormester
28. marts 2007 - 19:33 #27
Jeg kunne ikke skaffe et brugt grafikkort, så jeg måtte købe et billigt for at eksperimentere uden at overtrække kontoen.

Maskinen ser ud til at fungere med det passivt kølede Geforce EN7300TC med hele 68 Mb ram som jeg gav 300 kr for.

Jeg ved ikke lige om jeg tør sætte et ordentligt kort i. Eller vil I mene det burde være sikkert nok?

Smid et svar "huset." og du får point.
Tak for hjælpen.
Avatar billede huset Praktikant
28. marts 2007 - 20:39 #28
lader jo til kortet er problemet så.