Avatar billede nannami Nybegynder
28. februar 2007 - 15:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

EURO-tegn bliver til ?-tegn når det hentes fra DB

Hej,

Når jeg trækker et EURO-tegn (€)ud fra min db bliver det til ?-tegn.
Hvilken encoding skal jeg bruge før det bliver hentet rigtigt?
Avatar billede kalp Novice
28. februar 2007 - 15:09 #1
iso-8859-1
eller
UTF-8
Avatar billede nannami Nybegynder
28. februar 2007 - 15:28 #2
Okay - i toppen af html'en eller kan det gøres direkte i koden. Jeg har nemlig allerede i toppen denne:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF8" />

men det virker heller ikke hvis jeg skifter den ud med:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
Avatar billede kalp Novice
28. februar 2007 - 15:35 #3
hvordan henter / gemmer du din data ? det er nok der det skal sættes.
Og hvis ikke man kan så kan du gemme i din db som bytes så mister du ikke noget.
Avatar billede nannami Nybegynder
28. februar 2007 - 15:38 #4
Jeg henter det via et xsd-dataset, der har jeg også prøvet med både

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
og
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Jeg henter det ud med objectDataSource.

I databasen er det gemt som tekst
Avatar billede kalp Novice
28. februar 2007 - 15:40 #5
hvilken DB?

hvis det er mssql så gem det i NText eller NVarchar
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2007 - 15:44 #6
UTF-8 eller ISO-8859-15 (ikke 1)
Avatar billede nannami Nybegynder
28. februar 2007 - 16:35 #7
Det er en Acces - jeg har prøvet at skifte mellem Text/Notat og så rette til ISO-8859-15
men den laver stadig et ? ud af det..
Avatar billede nannami Nybegynder
27. marts 2007 - 23:15 #8
Hmm.. jeg kan ikke rigtig få det til at virke, så jeg tror jeg dropper at bruge tegnene og anvender forkortelser for valutaen i stedet.
Avatar billede nannami Nybegynder
27. marts 2007 - 23:16 #9
Det har i øvrigt ikke noget at gøre med om det bliver hentet fra DB. Hvis jeg fylder dropdownlisten via add items gør den det samme når min side køres.
Avatar billede nannami Nybegynder
30. april 2007 - 19:04 #10
lukker igen, fandt ikke ud af det, men tak for forsøget..