Avatar billede nzc Nybegynder
23. februar 2007 - 12:06 Der er 5 kommentarer

bogstaverne æ og ø og å forsvinder i .resources

Hej

Jeg er ved at lave en multisproget ASP.NET løsning. Jeg skal til at starter med lave den dansk og engelsk og med tiden flere sprog. Engelsk fungere fint men når jeg skal bruge de danske tekster er der noget der ikke virker. Jeg kan ikke få æøå til at virke. Hvis jeg laver en "resgen res.txt res.da-DK.resources" og tester løsninger kommer æøå ikke frem de steder de skal. Hvis jeg laver en "resgen res.da-DK.resources res_test.txt" kan jeg se at æøå mangler i filen.

Kan det være rigtigt at resgen ikke kan lave æøå??

Hilsen Anders

ps fårk hvor er det svært at lave en beskrivende titel med æøå i!!
Avatar billede kalp Novice
23. februar 2007 - 12:24 #1
Jeg kender ikke svaret med mindre du kan lave Server.HtmlDecode  / Server.HtmlEncode
når du udskriver tekst i browseren.

men til oversættelse af hjemmesider så findes der jo lækkerier derude.
http://www.codeproject.com/csharp/translateresx.asp
http://www.eggheadcafe.com/articles/20050725.asp
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
23. februar 2007 - 12:48 #2
Problemet ligger i at resgen formodentlig bruger en encoding type som ikke understøtter æøå og du har ingen mulighed for at selv angive encoding på den.
En mulighed kunne være at lave din egen klasse til at stå for konverteringen.
Avatar billede nzc Nybegynder
23. februar 2007 - 19:45 #3
jeg skal ikke lave noget som helst selv!!!

resgen bruges jo lige netop i forbindelse med multisprogede løsninger. Det kan sq da ikke være rigtigt at den ikke understøtter danske tegn...
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
24. februar 2007 - 09:40 #4
Der er desværre meget som ikke understøtter danske tegn.
Problemet er ikke at bruge æøå i resx filerne, problemet er som sagt at selve resgen ikke ser ud til at være glad for det.
Avatar billede jensen2005 Nybegynder
25. februar 2007 - 09:51 #5
Nu kan det godt ske jeg svarer i øst!.

I forbindelse med en asp.net webaplikation døjede jeg med æøå. Jeg tilføjede følgende til web.config filen:

<system.web>
<globalization requestEncoding="iso-8859-1" responseEncoding="iso-8859-1" culture="da-DK" />
</system.web>

Ved ikke om det virker i dit tilfælde?.
Venlig hilsen