Avatar billede al_pacone Nybegynder
22. februar 2007 - 20:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Aktie beregning

Hvordan regner jeg ud hvor meget en aktie skal stige, inden jeg kan sælge uden underskud?

Ved køb af aktien har den en købspris og en kurtage på f.eks. 0,1 %.

Ved salg skal der igen betales kurtage og ikke mindst skat af overskuddet.
Skatten er 28 % for de første 43.000 kr. overskud og 43 % for resten.

Hvor meget skal aktien stige, hvis det ikke skal give underskud ved salg?
Avatar billede soren_o Nybegynder
23. februar 2007 - 17:25 #1
Jeg er ikke nogen ørn til aktier, men så vidt jeg husker udbetales der udbytte for aktier, f.eks. 5% årligt. Hvis man er tilfreds med dette afkast, så skal aktien vel kun stige kurtagen, i dit tilfælde 2 gange 0,1% eller lidt mere end 0,2% (som rentes rente).
Avatar billede 8718 Juniormester
05. marts 2007 - 23:15 #2
Det er korrekt, som soren o skriver, at der er flere aspekter at tage hensyn til. F.eks. et eventuelt udbetalt udbytte på aktien. Men derudover skal du også tage hensyn til det kurs spread der er på aktien. (Der er altid 2 handelskurser - én hvis du skal købe og én - lavere - kurs, hvis du skal sælge).
Med hensyn til skatten, så behøver du i din kalkulation ikke tage hensyn til denne. Hvis du har et overskud før skat, vil du jo også have det efter skat.
Omkring skatten, så formoder jeg, at de 43.000 du nævner er grænsen for hvornår du skal betale en højere skat. For 2006 var denne grænse 44.300 og i 2007 er grænsen 45.500.
Men som soren o korrekt skriver, så skal salgskursen på aktien være godt og vel 0,2% større end din anskaffelseskurs.
Avatar billede al_pacone Nybegynder
06. marts 2007 - 20:57 #3
Godt og vel 0,2%.
Så langt er jeg selv kommet med regnestykket.
Det er ikke "godt og vel tal" jeg skal bruge.

Lukker.
Avatar billede 8718 Juniormester
06. marts 2007 - 21:08 #4
Du kunne jo passende have præciseret dit spørgsmål. Hvor mange decimaler vil du have? Du får et mere præcist tal her: 0,2002002002001970
Avatar billede soren_o Nybegynder
06. marts 2007 - 22:07 #5
Er det ikke "lidt lusket" blot at lukke spørgsmålet? Du har da selv været temmelig passiv.
Avatar billede kol Nybegynder
06. marts 2007 - 22:37 #6
Det ser ud til at være al_pacone's stil, hvis man ser på hans record.
Når ikke forløber er helt efter hans hoved, står han bare af.