Avatar billede clausas1 Nybegynder
21. februar 2007 - 11:07 Der er 11 kommentarer

Mus og keyboard fryser ved opstart. Virker i safe mode.

Hej alle

Jeg har et lidt underligt problem med min Acer laptop. Indtil for nylig fungerede den fint, men pludselig begyndte musen at "hakke" voldsomt, for kort efter at stoppe med at virke fuldstændig. Det samme gælder keyboardet.

Ved opstart virker musen nogenlunde et par sekunder før både mus og keyboard fryser helt fast.

Jeg har formateret min computer og re-installeret Windows XP. Dette har ikke hjulpet på problemet.

Det virker som om at alt fungerer men at systemet bruger sine ressourcer på noget. Det lykkedes mig at åbne task manager en enkelt gang før re-installering, og jeg kunne se at "System" processen (ikke "System idle") brugte enormt meget af CPUen.

Jeg har kigget i Event Viewer mens jeg var i safe mode, og der var fejl. Nogle fejl nævnte DCOM. Men jeg fandt ikke et umiddelbart mønster.

Opsummering
  - Keyboard og mus fryser helt til allerede få sekunder efter startup
  - En formatering har ikke hjulpet på problemet.
  - Windows fungerer fint i safe mode
  - System processen lader til at bruge meget "energi"

Er der nogen der kender til dette problem?

På forhånd tak!!
Mvh
- Claus
Avatar billede hkhgubbi Nybegynder
21. februar 2007 - 11:25 #1
1) Udmidbart en hardware fejl.
2) Kan også skyldes en dårlig driver, som har lusket sig med ind efter windows install.

Blot et par idéer til problemets opståen.

Løsninger:
1) Reperation...
2) Prøv windows install, uden alle muglige opdateringer.
Avatar billede clausas1 Nybegynder
21. februar 2007 - 11:31 #2
Jeg undrer mig over at problemet fortsætter efter en komplet formatering og re-installering. Det er slet ikke lykkedes mig at komme ind i Windows i normal tilstand (virker som sagt i safe mode) efter re-installering. Så har ikke kørt Windows Update eller lignende endnu.

Jeg har en partition mere som kun indeholder diverse backup filer. Den har jeg ikke formateret.

Hvis der er tale om en hardware fejl, burde den så ikke også eksistere i safe mode?
Avatar billede clausas1 Nybegynder
21. februar 2007 - 12:17 #3
Mere information..

Jeg har forsøgt at koble en alternativ USB mus til. Den fungerer fint i safe mode, men virker ikke i normal tilstand.
Avatar billede hkhgubbi Nybegynder
21. februar 2007 - 12:49 #4
Ups... Selvfølgelig er der tale om software fejl, når det virker i safe mode.
Men safe mode er bare en tilstand hvor en lang række system filer ikke er loaded, så som drivere!
Mht. opdatering så kan Win XP jo også opdater under install.

Til sidst kan der jo også være tale om virus, som har "overlevet".
Avatar billede hcma Novice
21. februar 2007 - 13:37 #5
problemer med DCOM ??  har du ikke opdateret med SP2  ??
Avatar billede clausas1 Nybegynder
21. februar 2007 - 14:55 #6
Jo .. Det er Win XP SP2 jeg har installeret .. Jeg tror ikke der skal lægges så meget vægt på DCOM.

Hvad drivere angår, så mener jeg ikke at jeg har gjort noget aktivt for at skifte drivere en god tid inden at problemet opstod .. Jeg har hentet alle de opdaterede drivere jeg kunne finde hos Acers support, og installeret dem jeg kunne, men det har ikke hjulpet.

Jeg kom, som jeg har nævnt, tidligere ind i Task Manager før problemet gik helt over gevind, og det så ud som om at en process kaldet "System" brugte enormt mange af computerens ressourcer.. Dette kunne formentlig forårsage at tastatur og mus bliver mere eller mindre ignoreret.. Men jeg kan ikke regne ud hvorfor det skal kunne ske. Hvad laver processen "System"?
Avatar billede hcma Novice
21. februar 2007 - 15:05 #7
http://www.neuber.com/taskmanager/process/system%20.html

hvis den tager al kraften, er det nok en god ide at scanne for spyware, vira og så smække en HijackThis-log ind her  (det bliver ikke mig som checker den)
Avatar billede clausas1 Nybegynder
21. februar 2007 - 16:27 #8
Følgende er udskriften fra HijackThis.. Jeg ved ikke om den er specielt brugbar, siden den er lavet i safe mode, og problemet jo ikke eksisterer i safe mode.

Jeg har desuden scannet hele systemet med Avast og fjernet én irrelevant virus.

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 16:25:25, on 21-02-2007
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashSimpl.exe
C:\WINDOWS\system32\wpabaln.exe
C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page =
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Connection Wizard,ShellNext = http://www.lavasoft.de/ad-aware/personal/106/upgrade.shtml
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
R3 - Default URLSearchHook is missing
O2 - BHO: PCTools Site Guard - {5C8B2A36-3DB1-42A4-A3CB-D426709BBFEB} - C:\PROGRA~1\SPYWAR~1\tools\iesdsg.dll
O2 - BHO: PCTools Browser Monitor - {B56A7D7D-6927-48C8-A975-17DF180C71AC} - C:\PROGRA~1\SPYWAR~1\tools\iesdpb.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SRFirstRun] rundll32 srclient.dll,CreateFirstRunRp
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPLpr] C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPEnh] C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SiSPower] Rundll32.exe SiSPower.dll,ModeAgent
O4 - HKLM\..\Run: [SiS Windows KeyHook] C:\WINDOWS\system32\keyhook.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SetLCDMode] C:\WINDOWS\system32\LCDMode.exe
O4 - HKLM\..\Run: [LManager] C:\Program Files\Launch Manager\QtZgAcer.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Broadcom Wireless Manager UI] C:\WINDOWS\system32\WLTRAY
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE
O4 - Global Startup: Utility Tray.lnk = C:\WINDOWS\system32\sistray.exe
O9 - Extra button: Spyware Doctor - {2D663D1A-8670-49D9-A1A5-4C56B4E14E84} - C:\PROGRA~1\SPYWAR~1\tools\iesdpb.dll
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
O23 - Service: avast! Antivirus - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
O23 - Service: avast! Mail Scanner - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe" /service (file missing)
O23 - Service: avast! Web Scanner - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe" /service (file missing)
O23 - Service: PC Tools Spyware Doctor (SDhelper) - PC Tools Research Pty Ltd - C:\Program Files\Spyware Doctor\sdhelp.exe
O23 - Service: Broadcom Wireless LAN Tray Service (wltrysvc) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\wltrysvc.exe
Avatar billede alexbundgaard Nybegynder
22. februar 2007 - 16:35 #9
jeg har næsten samme problem, musen låser eller hvis jeg er heldig hakker.
Pc'en fryser 3 ud af 4 gange den bliver genstartet.
Har formateret 3 gange men det er som om problemet kommer når jeg har hentet up-dates.
En klog mand fortalte mig at der er kommer en sikkerheds up-date fra windows, inden for de sidste 3-4 uger som kan være skyld i problemet. Er der andre som kender noget til det??
Avatar billede alexbundgaard Nybegynder
24. februar 2007 - 13:45 #10
Jeg har nu igen formateret min pc og denne gang har jeg IKKE hentet Windows up-dates og nu den virker bare super godt, har ikke kørt så godt i meget lang tid.
Der må være en up-date som skaber problemer, er der ikke andre som har hørt eller oplevet noget lign.???
Avatar billede teitw Nybegynder
08. marts 2009 - 15:17 #11
Hej
Jeg har nøjagtig det samme problem. Jeg har installeret Ubuntu og det fungerer fint, men jeg fungerer ikke så godt med ubuntu, så jeg vil hellere have xp tilbage. Har du fundet en løsning på problemet?