Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
20. februar 2007 - 19:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Newbee-spm. Er UNIX gratis?

Et rigtig newbee spørgsmål.
Er UNIX gratis og hvor kan man downloade det?
Avatar billede screem_brille Novice
20. februar 2007 - 19:51 #1
nej, det er ikke gratis, linix er men unix er ikke.
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
20. februar 2007 - 19:57 #2
Et sted hvor man kan købe UNIX?
Hvad er den officielle hjemmeside?
Avatar billede screem_brille Novice
20. februar 2007 - 20:00 #3
Avatar billede arne_v Ekspert
20. februar 2007 - 20:09 #4
Unix er ikke et produkt men en familie af produkter.

De mest kendt Unix er nok: SUN Solaris, IBM AIX, HP HP-UX og FreeBSD/OpenBSD/NetBSD.

FreeBSD/OpenBSD/NetBSD har altid vaeret open source og gratis.

De tre andre er ikke gratis (hvis man koeber hardware for en million og der
foelger et styre system "gratis" med, saa kalder jeg det ikke for gratis), men
Solaris har laenge vaeret muligt at hente gratis til x86, og for nyligt er det
blever releaset som open source.

Et par steder at hente gratis Unix:

http://www.opensolaris.org/os/downloads/
http://www.freebsd.org/where.html
Avatar billede arne_v Ekspert
20. februar 2007 - 20:11 #5
http://www.unix.org/ er en hjemme side for The Open Group som fastlaegger standarden
for hvad et styre system skal opfylde for at det formelt kan kaldes for Unix.
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. februar 2007 - 20:17 #6
Nu er UNIX blot en typebetegnelse for en række forskellige operativsystemer, der alle overholder de samme standarder. Nogle af disse er gratis og nogle kan købes.

Den særlige afart af UNIX der hedder Linux kan hentes gratis og kan købes. Nor du køber en linux distribution får du ofte filerne på en cd og du får dokumentation med i bogform, men det hele kan normalt også downloades gratis
Avatar billede strych9 Praktikant
20. februar 2007 - 22:05 #7
BSD indeholder kode fra Berkley UNIX som blev gjort open source. BSD er gratis. IRIX, AIX osv er ikke..
BSD er UNIX, dengang og i dag.

Linux vil jeg egentlig ikke kalde en afart af UNIX, idet Linux er lavet fra bunden af, ganske vist mens Linus Torvalds har siddet med en bog om UNIX kernel design, men alligevel..