Avatar billede msoee Nybegynder
20. februar 2007 - 15:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fjernes ét farvelag fra mit PSD dokument?

Hej Eksperter.

Jeg står i en situation hvor jeg skal lave grafikken til et 2 farvet tryk på T-Shirts i 30x30 cm.

Jeg har en hvid farve, en farve efter eget ønske, samt T-shirtens oprindelige farve.

Billedet er lavet i Photoshop og overholde disse farvekrav, anti-aliasing er slået fra for at forhindre "fadede" pixels.

På trykkeriet ønsker de at jeg gemmer mine 2 farvelag (hvid + blå) i 2 seperate filer, dog med markører i hjørnerne, så de er i stand til at få det hele til at passe når der skal trykkes.

Så er spørgsmålet til en million nu:

Er det muligt at fortælle photoshop at ALT farve på billedet med en bestemt farveværdi skal enten klippes / kopieres / slettes.

Kravet fra trykkeriet er nemlig at jeg gemmer hver af de 2 farver i hvert deres dokument, med sort fyldfarve (så de har mulighed for at printe det ud og lave tryk filmen ud fra det).

Til sidst (i det trykkeriet har lukket, kan jeg ik hente svar der), hvilket af Photoshops 3 EPS formater skal jeg benytte mig af? Og hvilke indstillinger skal sættes når jeg gemmer? Går ud fra at de vil have det sorte indhold på en transperent baggrund?
Avatar billede msoee Nybegynder
20. februar 2007 - 15:35 #1
Probblemet med farve sepereringen er løst, nu mangler jeg bare assistance til mit nederste spørgsmål omkring *.EPS filformatet, hvordan får jeg det gemt hvor den bibeholder oplysningerne omkring de transperente områder i billedet? - områderne uden indhold...
Avatar billede falcon59 Nybegynder
20. februar 2007 - 15:44 #2
Jeg har kigget lidt på det, og det ser ud som om alle tre bibeholder det tranperante.
Men samtidigt ser det ud som om du har mulighed for at gemme det med JPG komprimering, så hvorfor ikke bare gennem det som det?
Alternativt ville jeg gemme det som Tiff - det kan din trykker helt sikkert også læse og det gemmer alt.

Hilsen
Falcon59
Avatar billede msoee Nybegynder
20. februar 2007 - 15:52 #3
Hej falcon :)

Var ude ved trykkeren idag, og hun kunne til min store forbavselse ikke åbne TIF og mener faktisk ikke engang GIF var tilgængeligt heller.

Hun sagde klart og tydeligt at hun ønskede billedet delt i farver sort på transperent, et dokument for hver farve, med "markeringer" i hjørnerne, så de kunne ligge dem præcist oven i hinanden.

Her er et eksempel på en transperent .EPS fil:
www.msoee.dk/royal.eps

selve billedet jeg arbejder med kan ses her (transperent GIF, ses bedst hvis der indsættes sort baggrund i f.eks. photoshop):
www.msoee.dk/tryk.gif
Avatar billede msoee Nybegynder
20. februar 2007 - 16:40 #4
En anden løsning kunne vel også være hvis en herinde havde mulighed for at tage imod min PSD fil, bestående af de 2 lag som hver for sig skal gemmes enten i transperent PDF eller transperent EPS - jeg ved ikke om det skal convertes til vector på en eller anden sjov måde først? :)
Avatar billede msoee Nybegynder
20. februar 2007 - 18:21 #5
Det hele er løst - og endda konverteret til vector grafik, tak til dig falcon, du løber med sejeren som eneste deltager :D
Avatar billede falcon59 Nybegynder
20. februar 2007 - 18:29 #6
Tak for det - selvom jeg vist ikke hjalp det store.

Hilsen
Falcon59