Avatar billede jens0062 Nybegynder
19. februar 2007 - 18:38 Der er 7 kommentarer

Uønskede pc-er i et netværk

Hvorledes kan man udelukke uønskede stationære pc-er i et win2003 netværk
Jer forsøger at være administrator på vores efterskoles netværk, men  har tilbagevendende problemer når elever kommer med deres stationære pc-er i prøveuger etc.
De fjerner vores netkabel og smider deres eget kabel i og så har de net på deres pc eller hub.
Jeg har så ikke mulighed for at begrænse deres brug af vores net. Det betyder jo mange ting ex. download, dårligere båndbredde for dem der anvender voers pc-er.
Hvad gør jeg uden det skal koste millioner. Jeg kender ikke noget til linux så den mulighed ligger mig fjern:
Avatar billede screem_brille Novice
19. februar 2007 - 18:44 #1
en firewall med godkendelse før der åbnes op for traffik f.eks.
Avatar billede halifax Nybegynder
19. februar 2007 - 18:57 #2
Uden at kende jeres netværk og upset ku' jeg forestille mig at en effektiv blokering for "illegale" maskiner ville være såfremt der i netværket (server/router??) angives hvilket MAC adresser, der har adgang. Derved ville alle andre netværkskort via deres MAC udelukkes.
Avatar billede plx Nybegynder
19. februar 2007 - 19:04 #3
hvis der kun benyttes filtrering på mac adresser, så går der nok ikke længe før de begynder at klone deres adresser
Avatar billede screem_brille Novice
19. februar 2007 - 19:11 #4
plx enig, det vil de ikke være længe om at finde ud af.
Avatar billede renehinsch Praktikant
19. februar 2007 - 19:14 #5
Jeg har lavet en del af disse løsninger på gymnasier og universiteter ved at benytte en Bluesocket controller foran det centrale netværk som validerer imod windows active directory brugere. Hvis du ikke findes oprettet som bruger får du ingen eller begrænset adgang. Det fungerer med en individuel firewall rolle pr. bruger. Styrer adgang både for LAN og WLAN. Man kan nemt oprette gæsteadgang. Du kan finde mere info her www.bluesocket.dk. Du kan ikke styre det kun med Win2003 da den ikke kontrollerer netværket.
Avatar billede screem_brille Novice
19. februar 2007 - 19:19 #6
det samme kan kerio winroute firewall (kører på sin egen maskine) kan prøves gratis i 30 dage www.kerio.com
Avatar billede screem_brille Novice
19. februar 2007 - 19:21 #7
man kan godt styre det med 2003 men er ikke ret nemt administrativt