Avatar billede kpolsen Nybegynder
19. februar 2007 - 18:04 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Er der "harmoni" i denne bærbar fra Zepto?

Jeg har på det seneste kigget efter en bærbar over nettet og er tæt på at købe en Zepto 6214W. (Se den på www.zeptoeksperten.dk)

De præcise konfigurationer:
14,1" WXGA skærm 1280x768
nVidia Geforce Go 7600 512MB grafikkort
Intel® Core™ 2 Duo 1.60
2048MB (2x1024) DDR2 PC5300 - 667MHZ
80GB 7200omdr. SATA Hitachi
DVD-RW Dual Layer brænder (All)
Intel® PRO/Wireless 3945ABG 54Mbit
Indbygget 3i1 kortlæser, Indbygget Bluetooth
1000 Mbit netværk, 56K mod, indb. mikr

Jeg vil gerne høre jeres mening om, hvorvidt det harmonerer mellem ram, gfx-kort og processor. Er 2 Gb ram fx for meget eller er der andet der burde rettes?

Til det har jeg tænkt at købe Win. Vista Home Premium - DK med.

Er det til godt valg eller kan jeg nøjes med "Basic" udgaven?

Det er bl.a. med henblik på spil, jeg har sammensat den. En lille skærm, så den ikke fylder, men et godt gfx-kort til at klare nyere spil, har været grund for mine tanker.
Avatar billede huset Praktikant
19. februar 2007 - 19:05 #1
Den vil om ikke andet klare de opgaver du stiller den overfor. Jeg havde nok selv taget et 1.83GHz. Hvad angår skærm størrelsen, så ville jeg nok selv overveje denne størrelse til afvikling af spil, hvis det udelukkende er en spille maskine. eg har den selv som 6314W.

Du kan evt læse anmeldelsene af den hos os på laptopworld.dk.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
19. februar 2007 - 21:49 #2
hvis du ikke har endetarmen fuld af penge kunne du overveje at tage 1gb ram istedet..
Det er nok til langt de fleste spil.
Dog er det en fordel at have 2gb i spil som BF2, Oblivion, F.E.A.R og andre top moderne spil..
Det du skal være opmærksom på er.. Geforce go 7600 er uden tvivl et super godt kort.
Til bærbare 14.1"-15.4"!
Til en stationær ville man nok kalde det et low-med end gamer kort.. Ikke noget med vildt meget power. Dog nok til at afvikle de fleste spil på en pæn opløsning.
Men jeg vil nok sige at du skal overveje, hvis du vil spille nye og kommende spil.
Så vil en stationær computer eller en 17" bærbar måske passe bedre til dine behov.
Du vil 100% sikkert IKKE kunne klare dig med deres "value" løsning. Den er blot til for at få FRA prisen til at se indbydende ud. Du vil dårlig nok kunne køre windows xp på den, da 256mb ram er lige underkanten, især til en bærbar, da de generelt har flere processer kørende end en stationær. (Så ca 300mb alkoleret ram hvis du har antivirus kørende er meget normalt.) Altså vil alm. surfing og tekstbehandling køre langsomt.
Og som Huset siger, skal du nok overveje den lille 14.1" skærm til spil, da det måske bliver lidt træls at kigge på. Også fordi nogle spil understøtter ikke skærmens opløsning, så der kan forekomme sorte bjælker ude i siderne, så du får ENDNU mindre skærmplads.
Men skriv hvilke spil du skal spille, og hvilke grafikdetaljer du vil spille med, så kan vi bedre vejlede dig.
Vær desuden opmærksom på at windows vista P.T er MEGET dårligt til spil. Du får 50% så mange billeder i sekundet (FPS) som du gør med win xp :)
Avatar billede huset Praktikant
20. februar 2007 - 11:03 #3
"Du vil dårlig nok kunne køre windows xp på den, da 256mb ram er lige underkanten"

Selvfølgelig kan du afvikle Windows med 256MB RAM!
Avatar billede mads-3 Nybegynder
20. februar 2007 - 15:56 #4
ja, men det kører godt nok sløvt!
Især hvis man har diverse antivirus kørende, evt. msn messenger.
Det går dræbende langsomt, bare at åbne en internet browser.
Og hvad skal han bruge en computer med geforce go 7600 til, hvis der er 256mb ram og celeron processor???
Avatar billede kuyt Nybegynder
20. februar 2007 - 16:09 #5
Jeg har selv tænkt på at købe en lignende maskine..
Jeg har dog valgt at konfiguere min således:

14,1" WXGA skærm 1280x768
nVidia Geforce Go 7600 512MB grafikkort
Intel® Core™ 2 Duo 2.00
1GB DDR2 PC5300 - 667MHZ
80GB 7200omdr. SATA Hitachi
DVD-RW Dual Layer brænder (All) (evt. slot in)
Zepto Wpro 300Mbit trådløst netværk (ABGN)
Indbygget 3i1 kortlæser, Indbygget Bluetooth

Jeg har ikke selv voldsomt meget forstand på det, så defor spørger jeg lige lidt på denne tråd, i og med mine spørgsmål stilles til den samme model:

Mht det optiske drev, er der så nogen fordele/ulemper ved et slot in drev, udover "blæreeffekten"?

Intel® PRO/Wireless 3945ABG 54Mbit vs. Zepto Wpro 300Mbit trådløst netværk (ABGN), er der nogen grudn til at vælge sidtsnævnte, eller er det bedre at spare de 120 kr ekstra det koster??

Jeg har tænkt mig at starte med 1GB RAM, og så evt. selv sætte tilsvarende i senere, da jeg har ladet mig fortælle at dette kan gøres forholdsvis simpelt, er dette smart eller kan jeg lige så godt købe 2GB med det samme?

Mht valg af harddisk, er det så vigtigt at vælge en 7200omdr. i forhold til 5400 omdr.?

Det var vist alt for nu..
Avatar billede mads-3 Nybegynder
20. februar 2007 - 23:03 #6
kuyt:
Jeg ville nok vælge en core 2 duo på 1.83ghz. Forskellen i ydelse er ikke særlig mærkbar, men det er prisen til gengæld. 1GB ram skulle også være tilstrækkeligt til det meste, men du burde kunne putte en ekstra stang i senere hvis du føler det er nødvendigt. (Det ville først blive en gang i fremtiden.) Du skal dog være opmærksom på at garantien ryger når du selv piller, så hvis du er fast besluttet på at du vil have 2gb før eller siden, skal du nok vælge 2GB med det samme.
Og 7200RMP harddisk er lækkert. Det er ikke et krav, men klart en kæmpe fordel. Nogle siger det larmer lidt mere og bruger mere strøm, men det er ikke noget at græde over.
MHT slot in drevet er det rigtig lækkert til bærbare computere, da "skyd-ud" drevene er lidt skrøbelige og ofte lidt besværlige. Slot in dreve kan dog larme en smule mere, men igen tror jeg ikke det er noget man dør af.
Avatar billede huset Praktikant
21. februar 2007 - 08:03 #7
Garantien forsvinder IKKE hvis du selv smider RAM i mads-3!

Hvad angår valget af flere RAM. Er planen flere RAM i fremtiden, så sørg for at få ét stort modul nu, og ikke 2x XXX. Så sidder du med problem, hvis du nu vælger 2x512MB nu og så senere vil have 1GB mere i.
Avatar billede kpolsen Nybegynder
22. februar 2007 - 20:22 #8
Grunden til at vælge 2 gb ram, er for at kunne køre Vista bedre. Som jeg har forstået det, er det næsten en nødvendighed.

Mht. de spil jeg vil spille, så har jeg en stationær. Jeg skal ikke bruge den til "First Person Shooter"-spil. Football manager-serien må gerne kunne spilles de næste år. Derudover spiller jeg lige nu Medieval: Total War. Generelt spil, man kan sidde med i sengen :)

Har jeg så sigtet helt skævt? Jeg ved godt skærmen er lille, men mobilitet er bl.a. en dyd jeg sætter pris på.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
22. februar 2007 - 20:34 #9
det er nok et meget godt valg så...
Avatar billede huset Praktikant
23. februar 2007 - 20:25 #10
Den kan klare hvad du sætter den til
Avatar billede kpolsen Nybegynder
23. februar 2007 - 22:51 #11
Det lyder godt. Tak for hjælpen. Hvordan giver jeg point?

Ved I forresten om der er særlig forskel på Vista Home og Premium, som almindelig bruger?
Avatar billede mads-3 Nybegynder
24. februar 2007 - 00:48 #12
vi skal smide et svar :-)
Hvis huset gør ligeså kan du give os begge points.

Jeg ved ikke det du spørger om med Vista, men jeg TROR umiddelbart det er lidt ligesom windows xp home og pro. Som alm. bruger burde Vista home være tilstrækkeligt :-)
Men du skal nok tage 2GB ram hvis du skal bruge Vista.
Vista er dog P.T stadig det nogle ville kalde en Beta version.
Der er en del fejl og mangler, men det burde blive rettet indenfor en overskuelig fremtid.
Avatar billede huset Praktikant
24. februar 2007 - 10:59 #13
...

Vista er IKKE en BETA version. Den er udgivet i fuld version mads-3!
Avatar billede mads-3 Nybegynder
26. februar 2007 - 14:11 #14
... Jatak det er jeg klar over, men det er så ringe at det ligeså godt kunne være en Beta.
Det gør det kun værre at det er det færdige produkt (selvom der vil komme patches og udates.)