Avatar billede bashar Nybegynder
19. februar 2007 - 14:15 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Varekatalog i Word fra Access-data

Hej folkens

Jeg skal lave et varekatalog ud fra nogle data i en Access-database med flere tabeller.
Findes der en relativt simpel måde at gøre det på? Helst uden programmering eller speciellavede makroer?
Jeg havde forestillet mig at tilrettelægge en side-skabelon i word, og så overføre access-dataene fra min database, og så kunne access evt. selv finde ud af at lave nye sider, når den første var fyldt op.
Jeg regner under alle omstændigheder med at skulle rette resultatet til, når varerne er fyldt ind i Word-dokumentet, men i første omgang kunne jeg slippe for at taste de samme varer ind i Word, som jeg lige har tastet ind i Access.
Konkrete svar/uddybende spørgsmål foretrækkes, men links til gode forklaringer er også brugbare.
Mange tak!
Avatar billede jesperthomsen Nybegynder
19. februar 2007 - 14:19 #1
Jeg vil tro at fletning vil være det nemmeste for dig, med mindre dataene i Word-dokumentet løbende skal opdateres og du har tænkt dig at lave ændringer i dokumentet. Fletning er ret nemt at lave, men er statisk - når først data er overført fra Access til Word, bliver de ikke overført af sig selv igen.

Hvis du kan leve med at kataloget skal laves fra bunden hver gang, så er det en enkel måde at gøre det på.
Avatar billede mugs Novice
19. februar 2007 - 14:43 #2
Se evt. guiden "Brevfletning" i Word.
Avatar billede bashar Nybegynder
19. februar 2007 - 15:05 #3
Hej begge

Ud fra Jespers svar ser brevfletning ud til at være en god ide. Der er dog det lille "men", at min varedatabase løbende udvikles, hvorfor det vil være bedst, hvis det er enkelt at synkronisere database og katalog..
Men jeg kigger da lige under "brevfletning".
Foreløbig tak, flere indlæg er velkomne.
Avatar billede jesperthomsen Nybegynder
19. februar 2007 - 15:08 #4
Det er ret nemt at lave en semi-automatisk opdatering. Det kræver godt nok en smule programmering eller et par arbejdstrin, men det er bestemt ikke alarmerende.

Hvis du kan lave din skabelon så færdig at der ikke skal rettes i det endelige katalog, vil det være en fin løsning.
Avatar billede hnteknik Novice
19. februar 2007 - 15:29 #5
jeg ved ikke, om jeg er helt afvigt, når jeg påstår, at det kan man da lave lige nøjagtig som en rapport i access, og så kan du styre det lige som du vil. Jeg har lavet alt fra skadeanmeldelser til girokort fakturaer i access rapporter.

Rapporten gemmer du som et pdf dokument.
Avatar billede mugs Novice
19. februar 2007 - 16:16 #6
Om det kan laves som en rapport i Access er afhængig af, om der skal yderligere tekst med end lige varerne, og om denne tekst skal udskiftes hen ad vejen.

Man kan jo også lave en skabelon med brevfletning i Word, og derefter åbne denne skabelon fra Access og brevfletningen vil da være aktiv og opdatere datas i Word.
Avatar billede balderk Nybegynder
20. februar 2007 - 14:36 #7
Hvad formålet er med varekataloget?
- Hvem er modtager?
- Hvad skal det indeholde?
- Hvordan skal det formidles?

Hvis du svarer på disse tre spørgsmål, kan jeg nemmere anbefale en løsning.

Hvis det f.eks. er eet ark pr. vare, som skal bruges til intern kommunikation i en mappe, vil jeg anbefale en report (de kan være lidt kringlede at sætte op de første gange, men man vænner sig hurtigt).
Avatar billede bashar Nybegynder
20. februar 2007 - 15:05 #8
Hej balderk
Der er tale om et varekatalog i, ehm, katalogform. Det skal distribueres til eksterne kunder, og skal sandsynligvis trykkes på et trykkeri, når det er færdigt.
Kataloget vil skulle udgives på årsbasis og skal helst være sådan lavet, at jeg kan synkonisere min database med katalogskabelonen relativt nemt. Databasen er lavet i Access og anvendes også til et elektronisk katalog. Alle informationer om varerne kan findes i databasen, men billederne ligger eksternt og skal helst også kunne komme med i kataloget.
Der skal maksimalt være en eller to varer pr. side.

Hvis du har nogen anbefalinger på baggrund af disse oplysninger, tager jeg gerne imod dem.
Avatar billede mugs Novice
20. februar 2007 - 17:25 #9
Du kan sagtens lave det som en rapport i Access med billeder. Du kan også sende dit katalog som en e-mail med billeder hvis både afsender og modtager har det lille hjælpeprogram "SnapshotViewer". Til de kunder der ikke har dette program, kan du så lade trykke x antal eksemplarer og sende med snail mail.

Det vil da spare porto :o)
Avatar billede bashar Nybegynder
20. februar 2007 - 18:25 #10
Hej mugs
Jeg sidder i øjeblikket og afprøver alle de gode forslag, der har været. Jeg har leget lidt med rapport-muligheden og det ser lovende ud.
Jeg vil lige spørge, om nogen af jer har nogen erfaringer med at flette en database med et publisher-projekt?
Avatar billede mugs Novice
20. februar 2007 - 18:28 #11
Husk: At hvis du bruger rapportmuligheden og ønsker at bevare en formetering til evt. brug i en e-mail SKAL du anvende Snapshort format.
Avatar billede mugs Novice
20. februar 2007 - 18:29 #12
Avatar billede bashar Nybegynder
21. februar 2007 - 09:06 #13
Hej alle 4
Jeg har afprøvet jeres løsningsforslag og selv leget en lille smule. Det jeg er kommet frem til er, at den helt rigtige løsning til den her type opgave er, at flette databasen med et dokument lavet i Publisher. Det kræver en smule tilretning, men når først skabelonen er lavet, er opdateringen enormt simpel. Der er ingen tvivl om, at netop denne type arbejde er lige nøjagtig hvad Publisher blev lavet til.
Mange tak for jeres hjælp!
Avatar billede mugs Novice
21. februar 2007 - 09:35 #14
Selv tak og tak for point. Held og lykke med projektet ;o)
Avatar billede balderk Nybegynder
21. februar 2007 - 09:36 #15
Hej Bashar!

Til formålet er det et godt valg.

En detalje mere - du kan lægge billeder i databasen som OLE-objekter.
For ikke at hæmme hastigheden, bør du lægge dem i en separat tabel.
Det er selvfølgelig kun interessant, hvis billedernes størrelse og position er generisk.

-balder
Avatar billede bashar Nybegynder
21. februar 2007 - 09:55 #16
Hej balder
Det var da en utrolig interessant oplysning. Det skal jeg nok få brugt til noget. Tak for tippet.
Avatar billede mugs Novice
21. februar 2007 - 11:40 #17
IKKE BILLEDER I ACCESS SOM OLE OBJEKTER.

Databasen vil vokse til uanede størrelse. Læg billederne i en seperat mappe, og lav et tekstfelt i tabellen der med en streng henviser til biledet. Der ligger en artikel om emnet. Jeg har desuden en testdb med forklaring der viser hvordan.

Læg din e-mail, så sender jeg den når jer er hjemme fra arbejde.
Avatar billede balderk Nybegynder
21. februar 2007 - 12:29 #18
Yup, Mugs har ret.

Glemte lige at tænke - OLE er kun interessant med få og små filer. Billeder til pre-press opfylder sjældent disse kriterier..
Avatar billede bashar Nybegynder
21. februar 2007 - 15:28 #19
Eh okay :o)
Den tråd her har da næsten fået sit eget liv. Mange tak for jeres hjælp - Jeg sørger hermed for at udrydde alle OLE-objekter fra min database igen.