Avatar billede dennisa Nybegynder
19. februar 2007 - 13:27 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Sammensat autonummerering

Kan jeg direkte i autonummereringsfeltet få et sammensat ID bestående af en fast alfanummerigk værdi, autonummer ( med 4 cifte ) efterfulgt af oprettelsesår ( med to decimaler ) :

Eksempel

AAA : 0001 / 07
AAA : 0002 / 07
AAA : 0003 / 07
Avatar billede mugs Novice
19. februar 2007 - 13:35 #1
NEJ!

Men du kan lave et numerisk felt (ikke autonummer), og ved hjælp af DMax funktionen altid tildele en ny post det næste højere nummer. Dette felt kan du så bruge i en ubundet tekstboks med dine øvrige ønsker
Avatar billede dennisa Nybegynder
19. februar 2007 - 14:01 #2
Er du sikker?

Jeg kan f.eks. godt i format skrive "AAA : " &, hviklet returnere AAA : 1, AAA : 2 osv. men så mangler jeg jo lige formatteringen af den nummeriske værdi
Avatar billede dennisa Nybegynder
19. februar 2007 - 14:14 #3
Fandt lige ud af, at "AAA : "0000 fungerede også :-)
Avatar billede jesperthomsen Nybegynder
19. februar 2007 - 14:16 #4
Du kan ikke gøre det direkte, men som mugs siger kan du bruge dmax - vær bare opmærksom på at hvis du har flere samtidige brugere, kan du nemt risikere at to vil få det samme id.
Avatar billede mugs Novice
19. februar 2007 - 14:42 #5
dennisa > Du kan IKKE skrive bogstaver i et numerisk felt. Du skriver, at der tale om et autonummeringsfelt, og et sådant felt er et numerisk felt.

Det felt i hvilket du kan skrive AAA må være et alfanumerisk felt, og det gør det hele lidt nemmere. Men hvordan DMax vil fungere i et alfanumerisk felt har jeg ikke afprøvet.
Avatar billede dennisa Nybegynder
19. februar 2007 - 14:55 #6
Mugs > det kan man tilsyneladende godt.

I formatfeltet for Autonummerering har jeg anført "AAA : "0000, hvilket giver følgende resultat for posterne :

AAA : 0001
AAA : 0002
AAA : 0003
Avatar billede jesperthomsen Nybegynder
19. februar 2007 - 15:06 #7
Det giver dig jo kun det format - feltets indhold er kun autonummeret. Din formattering er jo netop KUN en formattering. Det ændrer ikke på data.
Avatar billede dennisa Nybegynder
19. februar 2007 - 15:39 #8
Ok, I see what you mean.

Det er også kun autonummereringen som videreføres i andre sammenhænge
Avatar billede mugs Novice
19. februar 2007 - 16:13 #9
Du kan jo lave et nyt felt, og give det postkilden:

AAA &" :"&autonummerfelt