Avatar billede abc-2000 Nybegynder
18. februar 2007 - 18:18 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Seriøst harddisk spørgsmål - størrelser

Hej,

Vi sidder her og har fundet et mindre fup nummer med en it butik, ved mindre der selvfølgelig er tale om en fejl hvilket grunden jo nok må være.

Men.
En anden pc, der skulle have en 160 gb i sig, har sammenregnet 148,95 gb.
Som JEG mener, er der kun 2-3 gb på harddiske, som ikke bliver brugt til noget, fx en 200 gb har reelt 197-198 gb i sig.
Men i det her tilfælde, kan jeg se at man Både kan købe 150 gb og 160 gb harddiske, dvs at hvis ham der ejer shoppen med vilje putter 150 gb diske i sine maskiner, og siger der er 160 i, kan han jo lave en del penge på det alligevel, i tilfælde af salg af mange maskiner.

Faktisk startede det med, at vi skulle optage noget fra et video kamera, hvor den så pludselig stoppede. Der blev så sagt at det måske var fordi der ikke var mere plads på, hvilket det viste sig at være rigtigt.
Denne maskine, skulle efter hvad der står i købs tingen, have 40 gb. Den har 10.9. (Første opdagelse)
Ved nærmere undersøgelse, viser det sig at den harddisk han netop har købt fra samme sted, skulle være 160 gb, men viser sig at være 20..

Så ja, spørgsmålet er, om I kan skrive hvilke hdd størrelser der findes, da jeg selv sidder med en der skulle være 200 gb, men så vidt jeg husker (er ikke lige hjemme) står der 174.9 gb i samlet størrelse.
Bemærk venligst, at vi har tjekket det på alle sammen, via at klikke på dem i Denne Computer og så se det ude til venstre. Om den viser forkert, skal jeg så ikke kunne sige.
Og hvor mange gb er det så som regl, at der bliver brugt til "ingen ting" ? Jeg mener det er 2-3 gb. Kan det passe?

Tak
Avatar billede abc-2000 Nybegynder
18. februar 2007 - 18:27 #1
Jeg sætter flere points af, hvis nogen svare kvalificeret på det, og ikke bare Ja ellr Nej eller sådan noget.

Og så har jeg et til spørgsmål:

Vi har netop konstateret, at computeren skulle have 512 mb DDR2 ram (det er en bærbar), men den har i følge denne computer, 448 mb ram, som vi har søgt på google efter, og det viser sig at man KAN købe 448 mb ram..

Nogen der kan svare på, om det på bærbare, at 512 mb ram, svare til 448 mb ram når man klikker på denne computer osv. ?

Fordi på vores stationære, VED vi at der er det som der skal være i dem, og der viser denne computer også, at der er det antal i.
Avatar billede leif Seniormester
18. februar 2007 - 18:28 #2
Med hensyn til Ram der bliver sikkert brugt 62mb til Grafikkortet !
Avatar billede leif Seniormester
18. februar 2007 - 18:29 #3
På jeres stationære er der sikkert ram på Grafikkortet hvor imod på den bærbare bruger den Delt ram
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 18:29 #4
nej det der går galt i ovenstående regnestykker, er at producenterne regner 1 MB for 1000, og 1GB for 1000 MB, dette er forkert, 1GB er 1024MB og derved bliver den faktisk kapactitet mindre.

En 250GB er derfor reelt 233GB og en 200 er 186GB
Avatar billede leif Seniormester
18. februar 2007 - 18:33 #5
62mb skulle have været 64mb
Avatar billede leif Seniormester
18. februar 2007 - 18:40 #6
Samt på visse maskiner fra starten er der "skjulte" partioner som bruges hvis der ligger Genskabelses systemmer eller lign.

Fx. har den HP maskine jeg sidder med her en partition på ca. 7 GB fra HP som bruges til deres Recorvery system
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 18:46 #7
korrekt grunden til de 448MB ram er at maskinen kører med delt ram.
Avatar billede abc-2000 Nybegynder
18. februar 2007 - 19:17 #8
Okay, konklussion indtil videre:

Rammene, er fordi den køre med delte ram til grafikkortet, så De er der ikke noget galt med.

Men.
Det er en bærbar computer det her er på, og den skulle have 40 gb i starten, men har 10.
Den eksterne harddisk, skulle have 160 gb, men har 20.

Jeg kan Ikke lige se at der skulle være en grund til, at der er lavet en skjult partition eller andet, der skulle fylde SÅ mange gb på hverken pc'en eller den eksterne. Jeg går meget ud fra at det er en "fejl/vi er blevet snydt"..

Hvad siger I til det ?
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 19:24 #9
hvad siger BIOS mht disk størrelse ? men ja det lyder underligt at en 40GB disk kun ses som 10GB
Avatar billede abc-2000 Nybegynder
18. februar 2007 - 19:48 #10
Hmm ja det ved jeg så ikke lige.

Men i Start->Tilbehør->Systemværktøjer->Systemoplysninger, står der under Komponenter->Lager->Drev, at de begge er som jeg tidligere har sagt. Den ene...... (skulle til at skrive dette men)

Nu har jeg lige set under Diske (samme sted) at den har et model navn. Det modelnavn skrev jeg på google, og har lige fundet ud af, at det faktisk ER en 40 gb.
Hvorfor den så er blevet partitioneret ned til 10 gb fatter jeg ikke. For det er satme meget!
Lad os sige, at 40 gb, svare til 32 gb. Så er vi på 32 gb.
Derefter partitionere man den, til 22 gb (10 gb til windows incl opdateringer og lign). Så er vi på 22 gb.
Derefter er den blevet partitioneret, ned til 10 gb, af en eller anden mærkelig grund. Det er nemlig en maskine der ikke er på nettet overhovedet.

Men så er der igen den eksterne. Den kunne jeg lige før se, under Diske (samme sted), men da jeg troede den måske lagde gb antallet sammen fra dem begge, tog jeg den lige fra. Og nu når den er sat til igen, står den Ikke det sted mere, der kunne jeg ellers se model navnet på den, som jeg kunne på den jeg nu har fundet ud af er en 40 gb. Så kunne man jo passende lige se, om det Var en 160 gb, som også Her var partitioneret ned til 20..
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 19:56 #11
40gb vil være ca 38 mener jeg, hvor stpr er disken hvis du kinner under computer administration ?
18. februar 2007 - 19:57 #12
Brug Diskhåndtering
højreklik på denn computer
klik på administrer
i venstre side klil på dishåndtering
her vil du se den fysiske disk som windows ser den + hvordan den er partitioneret
18. februar 2007 - 19:59 #13
er det en brugt disk du har fået?
ellers er det da dig selv der skal partitionerer den.
Avatar billede abc-2000 Nybegynder
18. februar 2007 - 20:27 #14
Okay, på den stationære her som er på nettet og jeg skriver fra, viser den korrekte oplysninger om denne her pc.
På den bærbare som vi ikke lige har på nettet og som der er problemer med, står der følgende:

Diskenhed:      Layout:          Type:        Filsystem:          Status:
"Intet"          Partition        Grundlæggende "intet"            I orden (Ukendt partition)

C:              Partition        Grundlæggende  NTFS              I orden (system)

***_Data(E:)    Partition        Grundlæggende  NTFS              I orden

_________________ DET HELE STÅR I SAMME LINIE - DET KAN BARE IKKE VÆRE HER _________

Kapacitet:  Ledig plads:          % ledig:          Fejltolerance:          Spild:
3,72 gb      3,72 gb                100%              Nej                      0%

10.92 gb    772 mb                6%                Nej                      0%

22.61 gb    2.33 gb                10%              Nej                      0%

hvad siger  I til den her?
Det er ***_Data som der skulle være den der 160 gb! Og i følge den her, ligner det den kun er 22.61.. Ik ?
Avatar billede abc-2000 Nybegynder
18. februar 2007 - 20:27 #15
Disken er ikke brugt, men fordi ham som har fået harddisken ikke kan finde ud af at partitionere og sådan, har han fået butikejeren til at gøre det.
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 20:34 #16
et screenshoot af det ville hjælpe lidt, men hvis du kigger under kontrolpanel, system, enhedshåndtering, harddiske, hvilke model numre står der der ?
Avatar billede abc-2000 Nybegynder
18. februar 2007 - 20:42 #17
Et screenshot kan jeg sjovt nok ikke give, den er jo ikke på nettet, og vi har ikke lige en usb key eller noget så vi evt kunne overføre det mellem de to pc'er, på den måde fx. :-)

Den måde der for at finde model nummeret, kan jeg ikke bruge.
Harddisken er tilsluttet via USB, og ja så står den ikke under Diskdrev. :-(
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 20:47 #18
så ses disken heller ikke, ellers vil du kunne se den der, og ovenstående viser jo at disken faktisk er ca 40GB (10.92+22.61+3,72)
Avatar billede abc-2000 Nybegynder
18. februar 2007 - 21:08 #19
Ja det var jo så det jeg selv fandt ud af, at den var 40 gb :-)

Men jo, jeg kan se den hvis jeg går ind via denne computer eller lign. Men ikke det andet sted der UNDERLIGT nok!
Avatar billede kdt217 Nybegynder
18. februar 2007 - 22:43 #20
Dette er noget rod !

milli lille m. Fx millimeter.
Mega stort M. Fx megabyte

osv

Se http://searchsmb.techtarget.com/sDefinition/0,290660,sid44_gci499008,00.html
Avatar billede abc-2000 Nybegynder
18. februar 2007 - 22:59 #21
Okay jeg forstår slet ikke noget af det hverken på dit link eller det du skriver "kdt217" ????
Avatar billede kdt217 Nybegynder
18. februar 2007 - 23:09 #22
Det er blot forskellen mellem milli (1/1000-del) og mega (1000000) som irriterer mig lidt.

Fx 1 megabytes er 1Mb og ikke 1mb, som er 1/1000-del byte.

Eller et andet eksempel: 1 millimeter (mm) mod 1 megameter (Mm). Det sidste er 1000000000 gange mere.

//K
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 23:13 #23
det er korrekt, problemet med byte er bare at der sidder folk der mener det er korrekt at sige at 1mega byte er 1000 kilobytes, og det er forkert, det er 1024.
Avatar billede kdt217 Nybegynder
18. februar 2007 - 23:25 #24
Det med 1k=1024 er jo blot noget rod som nogen journalister har fået ind i sproget en gang i 50'erne. SI-betegnelserne er flere hundrede år gammelt og stadig gældende.
Avatar billede leif Seniormester
18. februar 2007 - 23:35 #25
Dit eget link skriver jo at 1 kilobyte er 1024 byte
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 23:44 #26
kdt217 nej for folk det kender det binære tal system så er 1024 et naturligt og logisk tal.

Beviset på det er følgende sætning ;)

Der findes kun 10 slags folk, dem der kan det binære talsystem, og dem der ikke kan.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2007 - 04:45 #27
Avatar billede abc-2000 Nybegynder
19. februar 2007 - 09:34 #28
Ej okay, om folk skriver Mb eller mb er ikke lige den vilde forskel for mig, jeg regner Pænt med at de mener MEGA BYTE når de skriver mb..
Eller.. Det kunne jo også være de mente Mercedes Benz ? ;)
Du kan vel nok se at det mest logisk er MEGA BYTE hvordan du end vil stave det, med stort eller småt..

Men konklusionen indtil nu:

Vi fandt ud af, at rammene er fordi grafikkortet ikke har sine egne ram.
-Så det er i orden.

Vi fandt ud af, at harddisken I selven den bærbare, ER 40 gigabyte stor.
-Så det er i orden

Jeg kunne ikke finde modelnummeret på den eksterne harddisk, så om den er 160 gb eller 20 (som er muligt at bruge fra den) finder vi ud af idag når vi går op og høre.
For igen, det skulle være Meget undeligt hvis han har partitioneret den så den kun har 20 gb brugbare..
Avatar billede kdt217 Nybegynder
19. februar 2007 - 09:59 #29
Det ENESTE som jeg prøver at skrive er:

Megabytes skrives MBbytes og ikke mBytes ! mBytes er millibytes.
19. februar 2007 - 18:34 #30
Jeg kan se du har fundet ind i disk administrator. Det du skriver er hvilke partitioner der, men det kan for den sags skyld være på flere diske.

Hvis du kikker ned i det grå vindue. Det ser du de fysiske diske, samt størelsen på den/dem, som windows ser den/dem. Og du kan se partitionerne i grafisk layout.
Hvis du kikker på disk 0, så står der hvor stor den. Du kan højre klikke på det grå felt, og klikke på egenskaber, så får du lidt flere oplysninger. Bl.a. Model. Også kan man jo slå op hvor stor den bør være.

Jeg kommer til at tænke på, om det kan skyldes at butikken har brugt et leverandør værktøj til at partitionere med, og om det måske nosser det op når den bliver flyttet over i en anden maskine.

Har i evt. prøvet at opgradere BIOS på maskinen?
Som SB skriver 18/02-2007 19:24:40, så prøv lige at kontrollere hvad BIOS ser den som.