Avatar billede mikkel71 Nybegynder
16. februar 2007 - 21:06 Der er 7 kommentarer

Sata HD virker ikke

Jeg har netop købt en Hitachi sata HD. Jeg har i forvejen xp installeret på en alm. IDE-HD.

Efter at have initialiseret den nye HD popper xp op med følgende besked hver gang jeg starter computeren:

"der opstod en fejl under installeringen af enheden

Ide-kanal

Driveren er ikke beregnet til denne platform"

Jeg har et asus p4p800-bundkort med intel chipset.

Jeg kan sagtens skrive til harddisken...What to do?
Avatar billede matcho Nybegynder
16. februar 2007 - 22:25 #1
Kan du se den i diskhåntering for så ville jeg nok formatere den der.
Avatar billede mikkel71 Nybegynder
16. februar 2007 - 22:36 #2
ja - men formatering hjælper ingenting...

computeren fryser når den står stille i længere tid så længe sata-hd'en er tilsluttet. Og så er der det problem at den popper op med fejlmeddelelsen hver gang maskinen bootes op.

Jeg har søgt en del på nettet og fundet ud af, at det muligvis skulle være et problem med controlleren på mit bundkort (asus p4p800-serien) der ikke fungerer sammen med sata. Nogen der kan bekræfte dette?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. februar 2007 - 04:18 #3
nej, jeg kan afkræfte det. sidder lige nu på en p4p800-x (med vista) og installation på en SATA seagate harddisk forløb glat.
bemærk at jeg har ladet jumperen sidde i 1,5 gb/s (hvis man fjerner den skulle den kunne  køre 3gb/s men det tror jeg ikke mobo klarer)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. februar 2007 - 04:27 #4
her dette noget at sige
http://support.asus.com/faq/faq.aspx?SLanguage=en-us&model=P4P800-X

vista finder selv disken, ligesom mandriva2006 og fedora core 5
har ikke prøvet med xp
ser ud som om du skal finde en diskette med den rigtige driver
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. februar 2007 - 04:43 #5
hmm, her ser det ud som om xp selv genkender disken
http://www.eksperten.dk/spm/759892
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. februar 2007 - 04:50 #6
jeg ville tjekke jumper på harddisk og bios-version
ellers er jeg blank
Avatar billede mikkel71 Nybegynder
18. februar 2007 - 18:03 #7
Kunne ikke finde nogle løsninger andet end at der er et controllerfejl på bundkortet. Har købt en pata istedet...