Avatar billede cryforsoul Nybegynder
12. februar 2007 - 22:47 Der er 11 kommentarer

hvordan man starter virus scanning i linux

Hey
En af mine kollega siger at der var en orm i min server! Det ved jeg så ikke om der var ,da jeg ikke har installeret antivirus på den, linux tænkte, hvad er chancen for virus :)

Så nu prøver jeg at scanne den, men kan ikke ifnde ud af det. NEED HELP.
jeg har insatlleret claim antivirus, men jeg ved ikke hvordan jeg får den til at køre altså, hvilken kommando jeg skal bruge til at starter den. nogen der kan hjælpe??

Redhat fedora 6
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2007 - 08:04 #1
Jeg aner det heller ikke, men download og brænd INSERT http://www.helgec.dk/insert.iso boot op på cd`en - højreklik på det blå skrivebord så får du "claim antivirus" grafisk
Avatar billede cryforsoul Nybegynder
14. februar 2007 - 13:00 #2
jeg har ikke fået afprøvet det endnu, jeg har ikke nogen cd drive installeret. så jeg skal til at tag en af mine hardiske fra, det er jeg ikke meget for, men jeg prøver det iaften.
Avatar billede strych9 Praktikant
15. februar 2007 - 19:42 #3
Hvorfor siger han at du har en orm?
Gav han nogle detaljer om hvilken? Mig bekendt er det lang tid siden den sidste var fremme. Mener det var en Apache orm.
Avatar billede cryforsoul Nybegynder
16. februar 2007 - 10:43 #4
strych9....hvor ved du det fra?? Orm?? jeg har scannet med insert.iso, den siger faktisk at jeg har en orm. men jeg ved så ikke hvordan jeg får den fjernet. det ville nok være bedre, hvis jeg fandt det script der giver claim kommandoen til at scanne.selvom insert kan finde, fortæller den ikke noget om hvordan jeg fjener den. jeg har læst om den og det skulle ikke være nogen farlig type. men nogen gange , går serveren virkelig langsom, som om at man havde spyware i windows!
Avatar billede x86 Nybegynder
16. februar 2007 - 17:05 #5
Hvis det er ormen der gør serveren langsom kan du så ikke identificere den med top eller lsof og slette det med rm -rf fil.
Avatar billede strych9 Praktikant
16. februar 2007 - 19:39 #6
Hvor ved jeg hvad fra? Uanset hvad, så er svaret sandsyneligvis "et sted på internet" ;)

Kunne du ikke give os navnet på hvad det var den fandt, og så har vi i det mindste en lille chance for at hjælpe dig her. Der er alt for lidt info at komme videre på.
Avatar billede x86 Nybegynder
16. februar 2007 - 19:56 #7
Den eneste "orm" jeg kan huske der har været til linux er en xmlrpc orm. Du kan ha fået den hvis du kører med en forældet version af php.

http://www.theregister.com/2005/11/07/linux_worm/
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2007 - 21:38 #8
"fortæller den ikke noget om hvordan jeg fjener den." Marker filen (ormen) -> move -> select osv.
Avatar billede cryforsoul Nybegynder
19. februar 2007 - 10:58 #9
yes yes, Helgec den er væk nu! takker

send et svar
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2007 - 21:46 #10
:o)
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2007 - 22:34 #11
I`m still waiting