Avatar billede smask Nybegynder
10. februar 2007 - 16:46 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Er dette SPAM?

Hej,

Jeg tillader mig at åbne dette spørgsmål i håb om at der er nogen som ved lidt mere omkring dette emne end jeg.

For nyligt har undertegnet oprettet en online butik som jeg naturligvis gerne vil reklamere for. Jeg er udemærket klar over at der er rigtigt mange måder at promovere sin butik på - men jeg vier til email marketing da jeg finder det mere personligt og mere effektivt.

Mit spørgsmål er egentlig simpelt:

Hvis jeg finder et firma på nettet - og via mail kontakter dem med en forespørgsel om denne har interesse i at bruge mit produkt! Er dette så SPAM?

Hvor går grænsen? Hvad må man ikke, og hvad må man godt.. Hvis nogle har nogle indput (gerne bakket op med nogle links og dokumentation fra både nationale og internationale kilder) så skriv dem endelig ind her. Måske er der andre end mig som har brug for lidt ekspert viden omkring dette.

På forhand tak.
Avatar billede kalp Novice
10. februar 2007 - 17:04 #1
At sende et personligt tilbud er ikke spam.

At sende standard og automatiserede beskeder ud er.
Avatar billede smask Nybegynder
10. februar 2007 - 17:44 #2
hej.. ikke mange kommentarer som er kommet - men din svarer egentlig godt på mit spørgsmål.. smider du lige et svar? :)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
10. februar 2007 - 17:48 #3
mener det er sådan at du stortset må sende hvad du vil til virksomheder hvorimod man skal være RIGTIG påpasselig med at sende til private
Avatar billede smask Nybegynder
10. februar 2007 - 17:53 #4
ok. godt indput :)
Avatar billede kalp Novice
10. februar 2007 - 18:18 #5
smask >> personligt tilbud og så kan du føle dig tryg..

da jeg havde hjemmeside skrev jeg også til andre webmasters og gav dem tilbud på linkbytte:)
og i princippet er det vel det samme.

En vigtig ting er at du selvfølgelig ikke skriver igen og igen hvis en person ikke er interesseret;) altså ikke svare tilbage.
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 18:19 #6
spam er mail med henblik på afsættelse af en vare eller en service udsendt til folk uden der er indgået en aftale om udsendelse af email til dem. (det er hvad der står i markedsføringsloven kort fortalt), og det virksomheder sømmes efter.

Den daglige opfattelse af spam, er alt uønsket mail tilsendt en, men en politisk mail sendte til alle i dk, fra en dansk politiker er underligt nok ikke spam ifølge den danske lovgivning.
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 19:49 #9
det var da tæt på det jeg skrev ;)
Avatar billede triple-x Nybegynder
10. februar 2007 - 20:09 #10
Nu har Screem brille og haverslev jo sagt det, men for lige at slå det fast.

Hvis jeg finder et firma på nettet - og via mail kontakter dem med en forespørgsel om denne har interesse i at bruge mit produkt! Er dette så SPAM?

JA - det er det, du må dog gerne sende dem et rigtigt brev, eller ringe til dem.
Avatar billede smask Nybegynder
11. februar 2007 - 23:54 #11
hej.. tusind tak for jeres indput.. jeg er nu blevet en hel del klogere på dette område.
;)
Avatar billede raws Nybegynder
12. februar 2007 - 09:32 #12
det er spam at sende emails ud automatisk eller manuelt til en masse mennesker der ikke ønsker dine mails, Sender man f.eks 1 mail til 3 personer er dette ikke spam! sender du derimod 3 mails til f.eks 5 personer er det spam
Avatar billede triple-x Nybegynder
12. februar 2007 - 17:57 #13
raws - det er ikke rigtigt, læs reglerne, som der er henvist til tidligere.
Avatar billede screem_brille Novice
12. februar 2007 - 18:08 #14
gawi´s svar var heller ikke korrekt.
Avatar billede kalp Novice
12. februar 2007 - 22:28 #15
screen_brilles svar var heller ikke korrekt.

staves desuden "Qawi" og ikke "Gawi"

tak
Avatar billede screem_brille Novice
12. februar 2007 - 22:41 #16
Qawi så må du gerne fortælle mig hvor jeg taget fejl i forhold til loven ?
Avatar billede kalp Novice
12. februar 2007 - 23:23 #17
SB >>

Jeg mener somend bare, at mit svar ikke er mere ukorrekt end dit;)

og så skal det siges, at jeg foretrækker folk ikke kommentere mine indlæg.
Jeg er her for, at hjælpe dem som stiller spørgsmål og vil helst holde kommunikationen med dem.

Hvis jeg skulle smide en kommentar til dig hver gang du skrev noget forkert så ville hurtigt slide mit keyboard ned og du må selv være klar over, at du ret ofte rammer lidt ved siden af med dine indlæg.

Anyways.. kommentere ikke mere i dette spørgsmål så hvis du ønsker responds må det være et andet sted.
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. februar 2007 - 06:14 #18
Qawi - når du skriver forkerte oplysninger, skal du naturligvis rettes, det nytter jo ikke noget spørger ender ud med et forkert svar.

Du skriver: personligt tilbud og så kan du føle dig tryg..

Det er forkert, da ligemget hvor personligt du end gør din mail, er det stadig spam, hvis det er en uopfordret henvendelse med henblik på direkte eller indirekte salg.
Avatar billede screem_brille Novice
13. februar 2007 - 07:54 #19
qawi jeg synes da bestemt du skal rette mig i de tilfælde hvor mine råd er direkte modsat af hvad loven siger.
Avatar billede kalp Novice
13. februar 2007 - 08:18 #20
SB      >> ikke nødvendigvis råd som er imod loven:) det har jeg aldrig sagt:)

triple-x >> ligesom du kan slå et firma op i telefonbogen.. ringe dem op og give dem et personligt tilbud så kan du også sende et personligt tilbud via. mail til et firma.
Jeg nægter desuden at tro på det bliver opfattet som spam af noget firma hvis de kan se mailen er rettet 100% til dem og evt. nogle kontakt personer bliver nævnt heri.
Hvis det er spam er der intet formål email systemet... så kan man kun kontakte dem man kender i forvejen og så påregner i resten som noget spam. Det er sgu noget fis.
Avatar billede screem_brille Novice
13. februar 2007 - 08:46 #21
her er hvad andre skal rette sig efter (ifølge markedsføringsloven §6)

Forbud mod udsendelse af  uanmodet elektronisk reklame

Siden 1. juli 2000 har det været strafbart for erhvervsdrivende at sende elektroniske reklamer ud, medmindre modtageren forudgående har bedt om det. Elektronisk reklame omfatter først og fremmest e-mail, men også SMS/MMS, telefax og automatiske opkaldssystemer.

Forbudet, der fremgår af markedsføringslovens § 6, gælder hvad enten modtageren af reklamen er forbruger, erhvervsdrivende, en offentlig myndighed eller andet.

Citat slut.

Hvilken del er det præcist du mener siger at erhversdrivende må sende uopfordret mail til andre ?
Avatar billede screem_brille Novice
13. februar 2007 - 08:48 #22
qawi citat:
personligt tilbud og så kan du føle dig tryg..

Det er jo direkte forkert, men eftersom du mener at det jeg oprindeligt skrev er ligeså forkert må du gerne finde noget lovtekst der er gældende nu der understøtter din påstand, markedsføringsloven §6 understøtter min påstand om det ikke er lovligt.
Avatar billede kalp Novice
13. februar 2007 - 09:26 #23
screem_brille >> som du kan læse i dit eget flotte citat så omtaltes der reklamer! når man kontakter et firma pr. mail og giver dem et personligt tilbud er det noget helt andet!
Avatar billede screem_brille Novice
13. februar 2007 - 09:42 #24
husk at sig det til dommerne når du modtager en dom, jamen mailen var jo personlig med små søde bamser og alt muligt ;) (loven er rablende ligeglad med hvor personlig den mail er, er der ikke indgået en aftale om tilbud pr mail osv, så er det juridisk set spam), så med ovenstående opfordrer du folk til at bryde loven.
Avatar billede intenz Novice
13. februar 2007 - 11:56 #25
Er fuldt ud enig i qawi. En reklame og et tidbud er i loves IKKE det samme.
Hvis man tænker tanken lidt videre.
Det er også ulovligt (med nogle undtagelser (blade f.eks.)) at ringe uopfordret og sælge alt muligt. Det er også ulovligt at lave dørsælgeri.
Så hvis reklame og personligt tilbud er det samme, er det faktisk ulovligt at tage kontakt til andre mennesker overhoved.

Kort sagt, en reklame og et tilbud er ikke det samme.