Avatar billede jakobgt Nybegynder
09. februar 2007 - 19:54 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Kommentarer til ny pc udbedes.

Hej,

Jeg overvejer at købe pc'en som kan ses via dette link.
http://fcomputer.dk/?show=sys_make&systemlinkid=3397

Computeren skal mest anvendes til udvikling af kvalitetssoftware, hvor jeg bruger nogle tunge udviklingsværktøjer. Det hænder at jeg tager et lille spil i Warcraft 3 og. lign.
Derudover skal pc'en køre Linux, gerne Ubuntu-distroen uden alt for store problemer.
Jeg vil desuden meget gerne have en så lydløs pc som overhovedet mulig, da den skal kunne køre i baggrunden, når jeg læser og/eller koncentrerer mig om noget andet.
Det jeg er mest i tvivl om er bundkortet. Jeg har en præference for Asus, men er det pengene værd i forhold til prisen.

Mvh Jakob
Avatar billede pinball Nybegynder
09. februar 2007 - 20:39 #1
hvad er din maks. pris?

samler selv (billigst) = www.edbpriser.dk

samlet system = www.shg.dk www.midtdata.dk www.topdata.dk
Avatar billede pinball Nybegynder
09. februar 2007 - 20:40 #2
hov, det var ikke ment som et svar :s

men hvis du skal ha et samlet system så prøv kig på topdata´s silent pc´er
Avatar billede fluse Nybegynder
09. februar 2007 - 23:21 #3
Core 2 duo e6600: god valg, den klare fint tunge opgaver. :)

Bundkortet, knapt så godt valg, da det er et p954 chipset, som lagt fra er optimalt til en core 2 duo. For at få det meste ud af en e6600, som jo er en relativt dyr CPU skal man op i et p965 eller et p975 chipset, og de er betydeligt dyere end det du har valgt der. skal man forsætte hos føniks, ville smide de 800 mere og tage et Asus P5B-E.

Med ramne ville jeg også vælge at gå efter et af dem med navn på! det der bedst kan betale sig efter min megning er at gå ca. 500 mere op, og få nogle Corsair Pc6400.

Grafik kortet er fint, dog ville jeg undersøge om det er passivt kølet! hvis ikke, ville jeg vælge et der er i nogenlunde samme prisklasse.

Harddisken er okey, dog er jeg ikke meget for maxtor. Western digital, seagate eller samsung spinpoint er værd at betale lidt extra for. Det er dog nok mest religion, men af de maxtor diske jeg har haft har de altid skabt problemer i form af ødelagte boot sektore eller lign. Hvis du skal bruge computeren som udvikligs platform ville jeg også stærkt anbefale et Raid 1 eller Raid 5 harddisk setup, så du ikke kommer ud for at du mister dit arbejde pga. harddisk fejl... som jeg ser på det, hvor mange timers arbejde skal gå tabt før det havde været bedere at smide 1000kr mere efter harddiske? ikke ret mange!

Kabinettet... tjaa... plast kasse af den billigste skuffe. men det skal da nok kunne indeholde resten af hardwaren. :p

Fin CPU køler. :)

silent opgradering... tjoooo... aner jo ikke hvad der ligger i det.

Vil lige tilføje at for de penge den du kigger på koster, kan man finde bedere alternativer til samme pris.
Avatar billede jakobgt Nybegynder
11. februar 2007 - 01:50 #4
Det var da dejligt med nogle gode svar. Jeg er ikke så meget for at samle lortet selv, så jeg vil helst købe det i et sæt.
>pinball Jeg har på topdata.dk fundet flg. computer http://www.topdata.dk/product.asp?product=3457&sub=290&page=1, som jeg vil opgradere med 2GB Ram og en ekstra disk på 250 GB, så jeg kan følge fluses råd om raid.
På topdatas hjemmeside står der desværre ikke noget om Ram'enes mærke, men man kunne nok godt tage kontakt til topdata.dk og få dem udbyttet med nogle gode no'en.
>fluse det med bedre alternativer hvor kan man finde dem? :-)
Avatar billede pinball Nybegynder
11. februar 2007 - 15:55 #5
hvis du kan så vent en uges tid med at købe en ny pc. 8800GTS 320MB udgives og vil understøtte directx 10 som windows vista kører med og fremtidige spil, applikationer også vil gøre brug af. prisen vil næsten være den samme som 7950GT men ydelsesmæssigt vil der være en markant forskel.

hvis du gerne selv vil vælge delene og samle en ultra lydløs pc så synes jeg du skal kontakte shg og søge råd.
Avatar billede fluse Nybegynder
12. februar 2007 - 02:02 #6
Jeg er ikke super meget for at anbefale steder at købe en ny computer, da jeg jo ikke kan sige noget om den service de har O_o

Føniks har jeg haft dårlige oplevelser med, ligeledes med SHG. Topdata har jeg ikke selv handlet ved, men ud fra hvad jeg har hørt og læst (der er altså godt nok lang tid siden) er det heller ikke nogen supershop. lol... og sådan kan man jo blive ved!

Du siger computeren skal bruges som udviklings platform, så jeg går ikke udfra at der skal spilles super meget på den.
at alternativ til den første du linker til kunne være denne dell...
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=dk&cs=dkdhs1&kc=D4XXPS02&l=da&oc=d02926&rbc=d02926&s=dhs&sbc=dkdhsftdppdesktop2

smid en e6600 på, så er den på 9500 har har alt hvad du skal bruge. enda kommer den med raid, godt nok raid 0 som det absolut IKKE må være til data sikkerhed, men hvis du bestiller den over telefonen er jeg sikker på du kan få lavet det til et raid 1 i stedet. Aller bedst ville være hvis du kunne få dem til at smide en mere, altså 3 diske i, og få et raid 5 da det er det mest sikre og funktionelle.

raid 0 = mindre datasikkerhed end med 1 harddisk. da alt data så bliver delt ½ på hver disk, så hvis den ene går i stykker mister man alt data fra begge to.

raid 1 = virker som om man kun har 1 harddisk, og så bliver alt data gemt på begge, sådan at hvis den ene står af, ligger alt stadig på den anden.

Raid 5 = data bliver delt på diskene, men hvis den ene disk går i stykker kan computeren selv genskabe de data der er mistet ud fra de 2 andre diske. herved har man både sikkerhed, og skal ikke til at geninstallere noget hvis en disk ryger! bare skift den, så er den klar til kamp igen. fordelen er også at man ikke har disk plads der bare er brugt på backup, man har adgang til alt pladsen.

Fluse
Avatar billede jakobgt Nybegynder
12. februar 2007 - 22:46 #7
Jeg har nu bestemt mig. Tak for linket fra Dell, men jeg forsøger mig nu med Føniks Computer og håber på det bedste (hør mig venligst her GUD) :-)
Hvis I har lyst til at se det er det færdige system: http://fcomputer.dk/?show=sys_make&systemlinkid=3514 (dog uden harddisk, ved ikke hvorfor den ikke kan finde ud af at fravælge den).
Desuden bestiller jeg 3 x 250 GB Western Digital harddiske hos Midtdata for at følge dit, Fluse, råd om raid 5.

Tusind tak for hintsene, gider I smide et svar, jeg synes selv det er rimeligt, hvis Fluse får 3/4 point og pinball 1/4. Hvis I er uenige skal I være velkomne til at skrive.
Avatar billede pinball Nybegynder
13. februar 2007 - 00:04 #8
bare giv mig 1 point. resten kan fluse få :)
Avatar billede fluse Nybegynder
13. februar 2007 - 22:20 #9
Ser fint ud, den skal nok blive en god arbejdshest :D

Fluse
Avatar billede jakobgt Nybegynder
15. februar 2007 - 23:44 #10
Du får alligevel 2 point for kommentaren om topdate.dk :-)