Avatar billede detnemt Nybegynder
06. februar 2007 - 14:39 Der er 2 kommentarer

Hjælp til opsætning af netvært med 2 routere og en NAS-server

Allerførst vil jeg lige sige, at jeg er helt blank på dette område, bær derfor over med mig, hvis der er ting jeg ikke lige fatter første gang ;o)

Jeg har lige skiftet internetudbyder til Fullrate, herefter kan jeg ikke fange min NAS-server udefra længere, virker fint inden for hjemmets vægge!

Opsætningen er sådan her:
Fra stikket i væggen er der kabel til Routeren fra Fullrate (ZyXEL Prestige 2602R), herfra er der kabel til min trådløse router (D-Link 524) i denne router er der kabel til min NAS-serevr (Freecom FSG-3.... denne har også indbygget router, ftp-server m.m.)

Spørgsmålet er hvordan kan jeg få fat i min NAS-server udefra???

Før jeg fik Fullrate, gik der kabel fra mit ADSL-modem til min NAS og videre til min D-link router og her virkede alt perfekt.
Avatar billede jacla Nybegynder
06. februar 2007 - 14:58 #1
Du kan bruge forskellige programmer, så som "NETOP, VPN, PC ANYWARE"

Det er fjernopkoblings-programmer
Avatar billede unoc Nybegynder
11. august 2007 - 12:17 #2
Du skal have lavet et hul som går gennem:

Internet -> Zyxel -> D-Link -> NAS.

Førest skal du finde ud af hvilke porte NAS serveren skal tilgås via.

Så skal du åbne portene i zyxel routeren hen til D-Link routeren (Guide her):
http://www.fullrate.dk/support/opsaetning_af_udstyr_porte.php

Nå du har åbnet de rigtige porte her så de åbne porte nu giver adgang til D-Link routeren ude fra skal du åbne de rigtige porte i D-Link routeren så den sender trafikken på de porte som NAS serveren bruger vidre til NAS serveren.

I nogle tilfælde kan du ikke tilgå zyxel routerens yderside hvis du sidder på indersiden (Sikkerheds features).

Dette kan slås fra ved:

1) at koble computeren direkte på Zyxel routeren.

2) Tryk "start" -> "kør" -> skriv "telnet 192.168.1.1"

3) En sort command promt kommer op og spørger efter password, skriv dit fullrate password her.

4) Så kommer du ind i en menu, tryk derefter "24" -> [enter] -> "8" -> [enter]

Nu er du så inde i routerens CLI command promt.

6) skriv "ip nat loopback on" -> [enter].

7) Luk commando promten (Krydset i toppen).

Herefter kan du selv teste om der er hul igennem ude fra.