Avatar billede fcbayern Nybegynder
05. februar 2007 - 22:29 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Skærm blinker efter installation af nyeste driver

Hej,

jeg har et problem som jeg håber i kan hjælpe mig med at løse...

...lidt mærkeligt, men når jeg installerer seneste drivere fra ATI inkl. Catalyst til mit X1600 Pro HDMI grafikkort, så blinker min skærm hele tiden...ca. hvert andet sekund. Samtidig kører det hele meget langsomt. Ca. 50% cpu er i gang hele tiden...

Hvad dælen kan det være. Sikkert ATI Catalyst, men det har jo kørt fint før!

Nogle gode råd?

TAK
Avatar billede milter Ekspert
06. februar 2007 - 01:08 #1
Er du sikker på, at du har fået fjernet den gamle driver 100%, før den nye blev installeret?

Du skriver selv, "men det har jo kørt fint før!"

Hvad var grunden til, du forsøgte med en ny driver?

Jeg ved godt, at de fleste siger noget i retning af: "Installer altid de nyeste drivere". Min egen erfaring er, at man altid skal starte med eller holde fast i en driver, som virker. Hvis den ikke virker ordentligt, eller en ny driver har nogle features, som man gerne vil prøve, så prøver man den nye. Men der er aldrig nogen garanti for, at en ny driver virker bedre end den gamle, og det gælder især for drivere til grafikkort.
Avatar billede fcbayern Nybegynder
06. februar 2007 - 10:55 #2
hmm...hvordan sikrer jeg at de er fjernet 100%?

Grunden til jeg ville installere den nyeste driver er, at jeg i f.eks. fifa oplever en masse blinkeri når den skifter til online - nogle gange hopper den endda ud. Det kan være det skyldes andre problemer. Men jeg tænkte jeg ville prøve det med drivere - kunne jo ikke skade.

Det er i mellemtiden lykkedes mig at afinstallere Catalyst - det kunne jeg ikke i safe-mode, så det tog noget tid :-)

Jeg har afinstalleret alt fra tilføj/fjern programmer - og installeret den seneste driver fra Sapphiretech (og ikke fra ATI) - uden Catalyst.

Så den lever jeg med...men det der mærkeligt at ATI's ikke duer til mig - og fejlen i fifa fortsætter...nogen gange...
Avatar billede huset Praktikant
06. februar 2007 - 11:02 #3
Du kan fjerne dem i fejlsikret.

Citat fra en tidligere tråd

Når der installeres en ny driver til grafikkortet, er der et par ting, der skal være på plads først.

Først skal der være skiftet til en af Windows standarddrivere, og derefter skal alle filerne fra den gamle driver være fjernet.

Standarddrivere følger med til Windows og vil ofte være installeret, når man starter Windows op første gang. Standarddriveren til grafikkortet kan kendes ved, at skærmen har en meget lav opløsning (alting ses meget stort og der er ikke meget plads på skærmen).

Sådan skiftes der til standarddriveren:

Skift til standarddriver

Hav en Windows-cd parat.
Gå ind i Enhedshåndtering (Højre-klik på Denne computer og vælg egenskaber).
Tryk på plusset ud for Skærmkort og marker kortet.
Tryk på Egenskaber og skift til Driver.
Tryk på Opdater driver.
Tryk Næste.
Vælg Vise en liste med alle drivere... og tryk på Næste.
Vælg Vis al hardware.
I venstre rude vælges Standardskærmtyper og i højre rude Standardskærmkort (VGA).
Tryk på Næste.
Ignorer eventuel advarsel om at driveren ikke skulle passe til hardwaren.
Følg instrukserne resten af vejen og lad Windows genstarte computeren.

Ved installation af driver til de fleste typer grafikkort er det nødvendigt at fjerne alle filer fra den gamle driver først. Det kan gøres ved at afinstallere driveren gennem kontrolpanelet:

Fjern med kontrolpanel

Tryk på Start (nederst venstre hjørne).
Vælg Indstillinger.
Vælg Kontrolpanel.
Dobbeltklik Tilføj/fjern programmer.
Find driveren til grafikkortet på listen. Den kan fx hedder noget med NVIDIA display driver. Navnet afhænger af, hvem der har lavet kortet.
Tryk Tilføj/Fjern.
Lad Windows fjerne driveren og evt. genstarte computeren.

--------------------------------------------------------------------------------

Tip til afinstallation:

Hvis computeren genstarter, kan det ske, at Windows vil forsøge at installere den gamle driver igen. Hvis det sker, skal man sørge for, at der installeres en standarddriver.
Får man ikke noget valg skal man fjerne en såkaldt inf-fil fra computeren (filen indeholder oplysninger om driveren).
Filen ligger i "c:\windows\inf\other" folderen.
Slet den, der har navn efter grafikkortet fx "NVIDIANVAGP.INF".

Når der er installeret en standardriver, og alle spor af den gamle driver er fjernet, kan man installere den nye driver.

Hvis driveren kom som en pakket fil (*.zip) skal den først pakkes ud til en midlertidig folder med programmet Winzip. Har man ikke Winzip kan det hentes på www.winzip.com. Pak fx filerne ud til c:\temp.

Når filerne er pakket ud skal man benytte samme metode som ved installation af en standarddriver til at installere den nye driver:

Installer den nye driver

Gå ind i Enhedshåndtering som beskrevet ovenfor.
Tryk på plusset ud for Skærmkort og marker kortet.
Tryk på Egenskaber og skift til Driver.
Tryk på Opdater driver.
Tryk Næste.
Vælg Vise en liste med alle drivere... og tryk på Næste.
Tryk på Har diskette/cd…
Tryk på gennemse og find den folder, hvor driveren ligger.
Følg instrukserne resten af vejen og lad Windows genstarte computeren.

Der skulle nu være installeret den nyeste driver til grafikkortet.
Avatar billede fcbayern Nybegynder
06. februar 2007 - 13:59 #4
Jeg får slet ikke lov til at vælge en standard driver! Den lister kun ATI drivere. Hvordan kan det være? (både alm og safemode). ATI programmerne er afinstalleret...

Tak
Avatar billede huset Praktikant
06. februar 2007 - 14:02 #5
Har du fjernet den gamle driver i fejlsikret ?
Avatar billede milter Ekspert
06. februar 2007 - 14:21 #6
Prøv at kigge på drivercleaner, hvis du har problemer med at fjerne de gamle drivere.

http://www.drivercleaner.net/ppdocs/s1/php/ExpressCheckout.php
Avatar billede huset Praktikant
10. februar 2007 - 09:15 #7
Venter spændt eller smed jeg løsning nok?
Avatar billede fcbayern Nybegynder
10. februar 2007 - 13:19 #8
Hejsa,

jeg kunne ikke vælge andre drivere end fra ATI - så brugte jeg den medfølgende cd - drivere der er ca. ½ år gamle - og de virker.

...så fremgangsmåden virkede altså ikke helt til XP...
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2007 - 09:06 #9
Den virker da fint her.
Men siden det virker, så kan du jo lukke spørgsmålet.
Avatar billede fcbayern Nybegynder
11. februar 2007 - 09:16 #10
...både ja og nej - kunne jo ikke vælge windows' standard vga driver...
Avatar billede fcbayern Nybegynder
11. februar 2007 - 09:16 #11
...men så lukker jeg ,-)
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2007 - 09:21 #12
Kunne det tænkes du selv laver årsagen til du ikke kan ;D
Avatar billede fcbayern Nybegynder
11. februar 2007 - 13:47 #13
...sikkert, hvad tænker du på? Afinstallerer jeg forkert??
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2007 - 13:53 #14
Kan du være flere ting. Evt om du ikke fjerner driveren i fejlsikret osv.

Er tilbage senere - gæster