Avatar billede razmuz Nybegynder
05. februar 2007 - 18:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Grafikkorts inflydelse på ydeevne

Hej

Jeg står og skal købe en bærbar computer. Det skal være en IBM Thinkpad T60.
Jeg skal bruge den til kontorarbejde, men vil have det hurtigste.
Mit spørgsmål er så:
Hvis 2 computere har ens specifikationer bortset fra deres grafikkort - den ene har Intel GMA950 og den anden har ATI Radeon X1400 - præsterer de så ens?
Er med på at det spiller en rolle hvis man spiller spil osv. men vil man kunne mærke forskel når man bruger internet, mail, tekstbehandling osv.
/Rasmus
Avatar billede mads-3 Nybegynder
05. februar 2007 - 19:06 #1
hejsa!
Du siger du skal bruge den til kontorarbejde.
Hvis det involverer 3d arbejde, vil du se en markant forskel på GMA950 og Radeon x1400. (hvor x1400 er bedst)
Hvis det kun er som du siger mail internet og tekstbehandling, så vil du se minimal, hvis ikke ingen forskel overhovedet.
Det du skal være opmærksom på er at det integrerede grafikkort (GMA950) det bruger systemets ram, man kan sige det stjæler dem. Så hvis grafikkortet bruger 128mb ram skal du være opmærksom på at du får 128mb mindre. Dette kan blive et problem, hvis du kører windows xp med 256mb ram, eller windows vista med 512mb ram.
Det skal siges at der findes flere forskellige udgaver af at x1400, med forskellige mængder dedikeret ram. Nogle af de kort vil også stjæle systemram. Det burde du dog sagtens kunne slå fra.

Fordelen ved GMA950 er at du får lidt bedre batteritid i forhold til hvis du har et x1400, da dette så ikke skal bruge strøm. Et x1400 er dog ikke en kæmpe batterisluger, men hvis du er meget på farten kan det være dejligt med de 10-30 minutter ekstra (ved ikke præcist hvor meget det er.)
Samtidig slipper du for den varme og støj et x1400 vil give (hvilket dog ikke er meget, da det kort ikke bliver så varmt og derfor ikke støjer meget, og du vil ikke sætte det på pres da du ikke bruger 3d applikationer)
Samtidig sparer du nogle penge ved at vælge et GMA950 fremfor x1400.

Konklusion: Du vil aldrig få brug for et x1400 til alm kontorarbejde, det vil være lidt spild at vælge det med. Og så sparer du som sagt penge batteritid støj og varme osv.
Jeg vil klart anbefale det integrerede GMA950 til dine behov.
Mads
Avatar billede razmuz Nybegynder
05. februar 2007 - 19:09 #2
Tak for dit svar.
Forklaringen med de delte ram var god. Jeg tror jeg vælger GMA950 og så min. 1 GB ram. Så burde det ikke gøre noget at det integrerede skærmkort stjal lidt.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
05. februar 2007 - 19:30 #3
det lyder som en rigtig god idé.
Jeg synes dog ikke du skal tage mere end 1gb ram, da det ville være "overkill" og rimelig meget dyrere.
1gb er mere end rigeligt, men rigtig lækkert hvis du vil have en hurtig computer, som også ville kunne opgradere til windows vista og køre det rigtig hurtigt også.
Det er også godt hvis du skal have mange programmer kørende samtidig.
Jeg kan anbefale at du kigger efter ddr2 ram og en dual core processor der understøtter 64bit, især intels core2 duo skulle være rigtig rigtig godt.
AMD's Turion x2 er også rigtig god. Det er en smagssag.
Så hvis du selv kan konfigurere vil jeg sige at du skal gå efter core 2 duo processor på 1,66ghz (det skulle være rigeligt) og 1gb ram (ddr2 er at foretrække da de kan køre hurtigere, men det gør ikke så meget til dine behov.) Og så bare GMA950.
Så får du en lækker kontor pc der kører som en drøm. Hvis du samtidig vælger en pænt stor harddisk (80gb mindst) som kører SATA2, evt. 7200 omdrejninger pr. minut får du en super PC.
Men igen, det er ikke nødvendigt, bare dejligt, blæret og mere fremtidssikret at have.
Avatar billede venturer Nybegynder
05. februar 2007 - 19:33 #4
Jeg kan som en note lige tilføje at mit Gigabyte bundkort herhjemme (med onboard GMA950) lige er kafttigt nok til at trække Vista Aero interfacet. Så til en kontormaskiner skulle det være rigeligt :)