Avatar billede til_lykke Nybegynder
02. februar 2007 - 12:09 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhed på ftp

Jeg har investeret i en Synology DS-106j NAS-enhed til at lave backup af min og kærestens MacBooks mm. Den lille smart Synology har mulighed for at fungere som ftp-server, hvilket er ganske rart hvis man skal have adgang til data som man ikke lige har liggende på computeren.

Jeg har fået sat ftp'en op, men efter at have læst lidt herinde er det gået op for mig, at ftp ikke er specielt sikkert.

Er det nogen måde hvorpå jeg kan gøre det sikkert når både kæresten og jeg skal logge på Synology'en fra skiftende IP-adresser? Og i givet fald, hvordan gør jeg?
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. februar 2007 - 12:12 #1
FTP er overhoved ikke sikker. hvis du ønsker sikkerhed skal du enten bruge SFTP der krypterer eller tilgå via SSH eller VPN. F.eks. IPSec VPN er der support for i de fleste operativ systemer og her kan du køre FTP over. Krypteringen etableres f.eks. via pre shared secret
Avatar billede til_lykke Nybegynder
02. februar 2007 - 12:36 #2
Umiddelbart kan Synology'en ikke køre Secure FTP. Så vidt jeg lige kan finde frem til er der både en L2TP- og en PTPP-client indbygget i Mac OS X, men hvordan sætter jeg Synology'en op til enten SSH eller VPN?

Hvis det ikke er åbenlyst, så er jeg ret ny indenfor det her :-)
Avatar billede til_lykke Nybegynder
14. marts 2007 - 19:10 #3
Jeg lukker