Avatar billede iidomainii Nybegynder
29. januar 2007 - 20:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Optimering af "gammel" hjemmeside

Hej,

Jeg har en "gammel" hjemme side som er designet til 800x600 skærm. Jeg har besluttet at genbruge siden indtil videre, men vil meget gerne optimere den til dagens standard (f.eks. 1280x1024). Er der nogen nem løsning her? ALtså så bannere menu'er etc. kan tilpasses over en kam. Beklager hvis spørgsmålet er lidt håbløst men jeg er web amatør.

Vh
Soil1
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
29. januar 2007 - 20:35 #1
Det er vel, at opdatere alle størrelser på tabeller eller div's til større størrelser.
F.eks. en bredde fra 800px til 100px eller endnu bedre, så i procent. F.eks. en overordnet bredde på f.eks. 90% og så tilpasse alle "under-bredde" til passende procenter?
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
29. januar 2007 - 20:36 #2
I f.eks. Frontpage mener jeg, at man kan højreklikke på evt. tabeller og vælge egenskaber eller sådan noget. Og så ændre størrelserne derigennem.
Avatar billede old-faithful Praktikant
29. januar 2007 - 20:53 #3
Det kommer vel lidt an på hvordan din side er bygget op og hvor meget du er villig til at gøre for at siden fremover er let at ændre eller holde opdateret.

Hvis du vil have en side, hvor du let kan skifte designet ud senere, kan det anbefales at anskaffe sig et CMS (f.eks. www.joomla.org) eller at bruge "includes" eller "master pages", der netop har til formål at gøre det muligt at ændre på mange sider ved kun at ændre i én fil. Det er besværligt at gå i gang med, men gør det lettere at holde siden opdateret eller ændre design senere.

Hvis du finder frem til et design som du du vil bruge i andre filer, kan du også evt. prøve at bruge et søg og erstat-program til at erstatte ens kodestykker i webfilerne, hvilket potentielt kan spare dig for en del arbejde, f.eks. et af disse:
  • HTML Enforcer: http://www.soft.tahionic.com/html-enforcer.html
  • gbReplace: http://www.garybeene.com/free/gbreplace
  • Replace & Rename: http://www.replsoft.com/randr.html (download her: http://www.garybeene.com/files/)
Avatar billede eqvaliser Nybegynder
29. januar 2007 - 21:33 #4
off topic kommentar :

Men jeg er rat overbevist hvis du skal have de fleste til at se
siden som du selv vil uden div. fejl margner of css laver sjov.
så er det helt klart % vejen du skal gå. og arbejde med tabbeller lavet it
procent størrelser, da 1280x1024 er ikke standard ednu..

jeg servicere mange, jeg mener rigtig mange erhvervs or private maskiner
og ca. 8 ud at 10 bruger 1024x768, eller lavere.  det er kun gamere som
kørere op i 1280x1024.

Kører selv i 1280x1024 men kunne aldrig finde på at lave et site i samme
opløsning da jeg ved, hvis det ik passer folk når de kigger ind. så skrider
de bare vidre til næste site, uden tøven.

Men selvfølgelig er det en bestemt gruppe jeg ville ramme, ville jeg jo
værer kold over det..

syntes bare lige det er værd at overveje.
Avatar billede old-faithful Praktikant
10. juni 2007 - 12:42 #5
Der sker vist ikke mere her. Lukketid?
Avatar billede iidomainii Nybegynder
11. juni 2007 - 20:43 #6
Beklager mine manglende reaktioner. Er lidt meget hængt op andet steds og med andre opgaver. Dog ser jeg ikke de vise sten (har ikke undersøgt nogen af jeres råd detaljeret). Tabeller og rammer duer ikke (hvis det da ikke er det samme)da siden ikke er lavet på den måde. Jeg skal prøve at få tid til at se på old-faithful's råd inden længe. Mht. eqvaliser så havde jeg ikke tænkt og ligge den helt op i 1280x1024 men kun i 1024x768 som du også skriver.
Avatar billede iidomainii Nybegynder
12. januar 2008 - 17:51 #7
Lukkes med point til old-faithful
Avatar billede old-faithful Praktikant
13. januar 2008 - 00:36 #8
Jeg takker :-)