Avatar billede madsdj Nybegynder
29. januar 2007 - 18:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Motherboard/processor kompabilitet

Hej. Da jeg er i gang med fejlsøgning på en defekt computer, har jeg to spørgsmål omkring kompabilitet mellem motherboard og cpu, særligt med hensyn til front side bus. Jeg spørger, fordi jeg skal finde ud af om det er motherboardet eller cpu'en, der er røget, eller måske begge dele.

Spørgsmål 1: Motherboardet Gigabyte GA-8IG1000MF-P understøtter ifølge manualen følgende cpu'er:

Socket 478 for Intel® Micro FC-PGA2 Pentium® 4 processor
Supports Intel® Pentium® 4 (Northwood, Prescott) processor
Supports Intel® Pentium® 4 Processor with HT Technology (Note)
Intel® Pentium® 4 800/533/400MHz FSB
2nd cache depends on CPU

Jeg har prøvet at sætte en 1,7 gHz P4 på dette board, men computeren vil slet ikke tænde (den kommer end ikke med et bip...). Jeg har læst på Wikipedia, at en P4 1,7 kan være en Willamette-model. Når manualen kun nævner Northwood og Prescott, kan dette så være grunden til at computeren ikke vil tænde??

Spørgsmål 2: Jeg har en anden computer, som i øvrigt virker perfekt med ovenstående P4 1,7. Motherboardet er et Elitegroup P4S5A/DX+, som ifølge manualen understøtter følgende cpu'er:

The PGA Socket 478
Supports Intel Pentium 4 series CPUs
Supports up to 400/533 MHz Frontside Bus

Jeg har prøvet at indsætte en P4 2,8 gHz i denne computer, men så vil computeren overhovedet ikke tænde. Er dette et bevis på at cpu'en er i stykker eller er motherboard og cpu bare ikke kompatible med hianden. Jeg har (igen på Wikipedia) læst, at en P4 2,8gHz kan have en front side bus på 800mhz. Vil dette forhindre cpu'en i at virke på dette motherboard?

Håber I kan hjælpe mig. Mvh. Mads
Avatar billede halifax Nybegynder
30. januar 2007 - 05:39 #1
1.) Iflg. en oversigt fra Tom's Hardware over Intel cpu er 1.7GHz netop en Willamette med 400 MHz FSB og 256 KB L2 cache. Produceret på 180nm teknologi, og her er netop forklaringen op, hvorfor den ikke kan køre på Gigabyte bundkortet. 1.7 modellen kræver mere strøm, vcore, end kortet kan yde bl.a.

2.) 2.8GHz er lavet på Northwood kernen med 130 nanometer og FSB på 800, eller som Prescot med 90 nanometer og FSB på 533 eller 800.
Elitegroup bundkortet er med SiS645DX chipset

SIS 645DX Northbridgen supporterer disse ting:
Fuld Pentium 4 support både for Willamette/Northwood på Socket423/Socket478
http://www.hardinfo.com/show.asp?page=2452

Ved du om 2.8'eren er en Northwood eller Proscot? Hvis Prescot passer den ikke, da den kører med lavere vcore.
Hvis det er en Northwood burde den iflg. det ovenstående kunne køre på det board, og i så fald tyder det på, den er brændt af., cpu'en.

Avatar billede makse Nybegynder
30. januar 2007 - 06:52 #2
Avatar billede madsdj Nybegynder
30. januar 2007 - 08:22 #3
Tak for svarene begge to.

Halifax: Lige en rettelse - jeg har tørret det smeltede gummi (!) af processoren, og kan nu se at det er en P4 3,2 og ikke 2,8 (som jeg var blevet oplyst af ham som ejer computeren). Anyways, P4 3,2 kan også både være Prescot/northwood. Der står SL7B8 på cpu'en, hvilket ser ud til at betyde at det er en prescot. Se fx her: http://www.cpu-world.com/sspec/SL/SL7B8.html

Det vil altså sige, at jeg med sikkerhed kan konkludere at GIGABYTE motherboardet er dødt, mens der stadig er håb for CPU'en??

Det skal lige siges, at computeren før den gik død brændte sammen under en windowsinstallation. Særligt motherboard og chipsæt blev meget varmt. Kan en cpu overleve sådan en overophedning. Har læst noget med at P4 automatisk gearer ned og slår fra når det bliver for varmt?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
30. januar 2007 - 09:04 #4
Hvor høj temperatur snakker vi om?? Jeg oplevede en overgang at min 3.0ghz p4 blev i nærheden af 90 grader, og den fungere stadigvæk fint!!
Avatar billede halifax Nybegynder
30. januar 2007 - 14:49 #5
CPU'en kan godt have overlevet af årsagen som du nævner.
Men hvis særligt chipset'et har været meget varmt, som du skriver, og ikke vil køre med Prescot'en, tror jeg du desværre har ret i at motherboardet er stået af.

Enig med dig, at det må være en Prescot. Det "smeltede gummi" - er det mon kølepasta du mener? Det er OK at fjerne og så bruge et nyt, tyndt lag, når den monteres påny.
Avatar billede madsdj Nybegynder
30. januar 2007 - 17:04 #6
Jeg ved ikke præcis hvor varm den blev. Jeg satte en windowsinstallation i gang, og gik ud af værelset, og da jeg kom tilbage var computeren død og chipsættet så varmt at man ikke kunne røre ved det. Der lugtede lidt 'elektrisk' hvis i forstår.

Halifax: Kølepasta? det er meget muligt... Det var noget gråt stads som sad mellem køler og cpu. Det sad så godt sammen, at cpu'en sad fast på kølelegemet. Er det nødvendigt at påføre et nyt lag?

Hvad kan i øvrigt være oversag til en sådan reaktion? Computeren har i lang tid skrantet  og fx gået død efter en halv times spil. Jeg har fået at vide at den blev særligt varm bagerst på kabinettets overside. Det kunne tyde på en defekt strømforsyning?
Avatar billede halifax Nybegynder
31. januar 2007 - 08:09 #7
Den type fejl du sidder med ofte svære at skyde sig ind på. Efter din varmebeskrivelse kan strømforsyningen vel ikke udelukkes. Der er næsten ikke andet for, end at prøve den af i en anden PC, eller få den målt efter, før der smides penge ud til en ny.

Kølepasta bruges som regel mellem cpu og køleren til udfyldning af de bitte små ujævnheder i cpu og køler, for at få bedst mulig varmeafledning. En lille tube koster kun 20-30 kr.
Dertil er P4 forsynet med en såkaldt heat-spreader. I stedet for at forklare den kan du læse og se billeder her
http://www.overclockers.com/tips1087/index.asp

Og her er en test at forskelligt kølepasta, hvis du orker at læse mere
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/05/22/9161344
Avatar billede madsdj Nybegynder
31. januar 2007 - 09:03 #8
Jeg takker for hjælpen halifax, og også jer andre. Vil prøve med et nyt motherboard og se hvordan det går. mvh. Mads
Avatar billede halifax Nybegynder
01. februar 2007 - 03:31 #9
Jammen, så vil jeg ønske lykke til, Mads, og håbe for dig at det "kun" er motherboardet (selv om det også er en slat penge) og ikke samtidig den udmærkede Prescot 3.2, Det er galt med. Måske endda det kun er strømforsyningen.

Takker for point.  :-)    Slut.