Avatar billede mabeineedyourhelp Nybegynder
29. januar 2007 - 15:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Rendering uden skygger

Kan jeg rendere i max uden at få skygger med overhovedet? Jeg har en cylinder som jeg har tilføjet en texture. Når jeg rendere, så tilføjer Max pr. automatik lys/skygge på cylinderen hvilket jo i de fleste tilfælde også er fint, men jeg skal denne gang kun have den "rene" bitmap på formen. Hvordan gør jeg det?

Mvh Jacob
Avatar billede mash Mester
29. januar 2007 - 16:03 #1
sæt en lyskilde på ,vælg lys kilden ,fjern flueben i cast shadow.

tror det virker ,sidde desværre et sted hovr jeg ikke har 3d max installeret..
Avatar billede osborne Nybegynder
29. januar 2007 - 21:56 #2
Hvis det er standard max materialer du bruger så gør du blot følgende i material editor på dit materiale (jeg går ud fra at du har et materiale med textur i din material editor , hvis ikke så snup den med pipetten fra din cylender og til en slot i materiale editoren).

Gå nu ind under Blinn Basic Parameters sektionen på dit materiale og sæt Self-Illumination op til 100. Det svarer til at dit objekt bliver 100% jævnt belyst "indefra" og er en god måde at slippe af med shading, highlights osv. når du bare vil se dem med den "rene" bitmap på cylinderen.

(tqkdk: Det som du nævner er den skygge som selve cylinderen ville kaste f.eks. på jorden, og der er det rigtigt at den kan man slå det fra på selve lyskilden - General Parameters - Shadows On. Denne er dog typisk slået fra pr. default og påvirker ikke shadingen på selve cylinderen).

Håber det hjælper
Avatar billede osborne Nybegynder
30. januar 2007 - 13:29 #3
Virkede det for dig?
Avatar billede osborne Nybegynder
07. februar 2007 - 21:29 #4
Fik du den "rene" bitmap på din cylinder? Kan godt være du samtidig med self-illumination metoden ovenfor lige skal sørge for at andre lights ikke kaster lys på  din cylinder (det gør du ved at exclude cylinderen på selve lyskilden).

Håber det hjælper
Avatar billede mabeineedyourhelp Nybegynder
15. februar 2007 - 08:59 #5
Sorry at jeg ikke har vendt tilbage endnu, er lige kommet tilbage fra ferie.
Jeg kigger på jeres forslag i weekenden.

På forhånd tak for hjælpen :)

Mvh Jacob
Avatar billede osborne Nybegynder
04. april 2007 - 00:00 #6
Lykkedes det?
Avatar billede osborne Nybegynder
01. september 2007 - 16:04 #7
?
Avatar billede osborne Nybegynder
12. september 2007 - 04:43 #8
Tak for point, fungerede det for dig?