Avatar billede kasper.bc Nybegynder
29. januar 2007 - 14:36 Der er 8 kommentarer

Hjælp til nybegynder - animation af knapper

Hej eksperter.

Jeg ville høre om der er nogen der kan hjælpe mig med følgende problemstilling:
Jeg har 4 ikoner som bevæger sig ud til siden, så der på midten bliver plads til en tekstboks. Men når jeg vil tilføje tekstboksen i min timeline, så kan jeg ikke sætte den til at starte efter f.eks. frame 10 - hvordan gør man det? For lige nu vises min tekstboks også imens min animation kører, og det er jo ikke meningen.

Derudover vil jeg spørge om det er muligt at fjerne det blå der kommer over ens symbol når man gør et ikon til en knap - der kommer jo sådan en blå flade hen over hele ikonet?

Håber I kan hjælpe mig
Mvh
KasperBC
Avatar billede kasper.bc Nybegynder
29. januar 2007 - 15:59 #1
og når jeg laver dem til knapper og ser min animation, så forsvinder knapperne?
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2007 - 17:04 #2
Ang. Den blå kasse der kommer rundt om, der skal du gå ind i din html kode og tilføje border="0"
Avatar billede kasper.bc Nybegynder
29. januar 2007 - 17:33 #3
Skibber91 > Jeg er rimelig grøn i flash, hvordan ser jeg min html kode? :)
Avatar billede skovge Novice
30. januar 2007 - 07:46 #4
skibber91-> A hva ba??? - der er sgu da ikke nogen html kode rundt om knapper i flash???  Iøvrigt er border jo en streg rundt om emnet og ikke en flade hen over det hele!

Det blå du ser er sandsynligvis knappens hit-area (hvis det er sådan en lyseblå/halvgennemsigtig farve) og kan ikke ses når du publisher din flash.

Mht. din textbox - formoder at du har den på sit eget layer - hvis du kigger på det layer den ligger på, så kan du se at der er en cirkel/prik i frame 1 - hvis du clicker og holder nede på den, kan du trække den hen i frame 10, hvorefter den først vil blive vist her. Du kan bruge keyframes og blank keyframes til at styre visningen af indholdet på dine layers.

Håber det gav mening - ellers så upload din fil, så skal jeg lige kigge på den og lave et eksempel for dig.
Avatar billede kasper.bc Nybegynder
30. januar 2007 - 11:41 #5
skovge > Det giver mening, i hvert fald det med hit-area. :) . Tak for det.
Mht. til at flytte den til frame 10, det var også det jeg troede jeg skulle, men problemet er at jeg simpelhen ikke kan flytte den? Jeg har godt nok fundet en anden måde at gøre det på, men stadig - det virker underligt for mig.

- Nu er mit problem så at jeg ikke kan få mine knapper til at virke - jeg ikke kan ikke finde ud af hvordan jeg skal bruge "stop();", fordi når jeg "afspiller" sitet, så bliver den jo bare ved med at gentage det hele, uden stop?
- Håber ikke det var alt for indviklet forklaret - hjælp modtages meget gerne :) .
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2007 - 11:39 #6
Skovge -> Har ikke forstand på flash, men mente bare at flashét blev "instaleret" i html koden?..

Kasper.bc -> Undskyld det forkerte svar.
Avatar billede skovge Novice
31. januar 2007 - 15:31 #7
skibber91>> Ja, hele flashen (altså swf'en) implementeres via html - men ikke enkeltdele for sig.

kasper.bc>>
Hvad mener du med at du ikke kan flytte den?
Har du din tekstboks på et seperat layer - uden noget andet?
Hvis ikke du kan trække den, så flyt den over på et nyt layer - click i frame 10 - tryk F6 - højreclick derefter i frame 1 og vælg clear keyframe - så skulle den være der.

Mht. stop - du skal sikre dig, at dine stop kommandoer ligger i koden til framen og ikke i koden til knapperne - jeg laver normalt et seperat lag kaldet "actions" og ligger alle den slags koder der - click i den frame hvor du vil have filmen til at stoppe, tryk F7 - tryk F9 og skriv i framen actionsscript stop(); - så skal det virke.

Hvis jeg skal tage et kig på din fil, så send den til webmail(snabela)icube.dk - erstat self (snabela) med @    :-)
Avatar billede kasper.bc Nybegynder
31. januar 2007 - 21:55 #8
skovge > Kigger lige på det - tak for din gode beskrivelse. Hvis det går helt galt, kan det godt være jeg smider dig en mail , i hvert fald tak for tilbudet :) .