Avatar billede matias Nybegynder
26. januar 2007 - 21:24 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Forslag til ny PC

Hej jeg vil igang med at bygge en ny PC som gerne skulle blive LOW-BUDGET.
Den skal IKKE bruges til spil men mest til internet og film.
Den behøver heller ikke være totalt update - men heller ikke totalt forældet. Forestiller mig feks at bruge bundkort/CPU i en alder hvor prisen lige netop er faldet en smule.
For en 3-4 år siden var jeg stadig inde i priser/mærker/gode sager men har været lidt ude af det så har slet ingen fornemmelse for det mere.
Hvem har lyst til at komme med bud på sammensætningen af sådan en PC - gerne med kabinet und alles

matias
Avatar billede migdaniel Nybegynder
26. januar 2007 - 21:41 #1
hvis jeg skulle bruge en computer til det ville jeg sige højst: 800mhz PentiumIII, 256MB RAM, DVD-DREV (HVIS MULIGHED FOR DVD AFSPIDNING), 32MB GRAFFIKKORT, STEREO LYDKORT (MEDMINDRE DU GERNE VIL HAVE SURRUOND). ET VAR MINE BUD OG JEG HAR SELV TESTET NOGET MED MINDRE HASTIHED OG DET VIRKEDE UPÅKLAGELIGT....
Avatar billede matias Nybegynder
26. januar 2007 - 21:49 #2
800 mhz???
Jeg har altså 1200 nu på en maskine der er over 3 år - den er gammel og vil da ha mere end det.
Du foreslår jo noget der i PC verdenen er old-nordisk. Tvivler endda på det hele kan skaffes fra nyt

Matias
Avatar billede matias Nybegynder
26. januar 2007 - 21:56 #3
Havde forestilet mig at bygge op fra feks dette bundkort men er forviret omkring hva CPU osv jeg skal bruge.
http://edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=134807
Avatar billede fluse Nybegynder
26. januar 2007 - 22:03 #4
Snupper lige noget jeg har skrevet i en anden tråd:
-------------------------------------------------------------------------------------
Men man kan da godt lave en fræk lille computer der vil være ideel til studiebrug!

fx:

ASUS Pundit P1-AH1: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=207440
Den dækker Kabinet, bundkort, Strømforsyning, grafikkort, lydkort og CPU køler for ca. 1000kr.
Og så ser den tilmed godt ud!

Athlon 64 3800+ 2.4 GHz: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=143357
Ikke ligefrem den hurtigste CPU på markedet, men kan fint klare det du skal bruge den til. og koster kun ca. 650kr.

Kingston ValueRAM 512 MB: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=13950
2 stk. af dem, det er 1gb kvalitets ram for 600kr. billigere fås det ikke ;)

Hitachi DeskStar 120 GB: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=233958
Der skal jo en Harddisk i den :), 120gb for ca. 350kr.

Samsung SH-S183A DVD-RW: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=246978
DVD-RW brænder der også er S-ATA og tager alle formater. koster 250kr og er selvfølgelig i sort så den passer til kabinettet.

Det er en komplet computer lige omkring de 3000kr når men medregner porto, der skulle være relativt lydløs, klare de fleste opgaver UDEN problemer og tilmed være pæn at have stående. :)
-------------------------------------------------------------------------------------

Syntes selv det er en rigtig god løsning til en computer der ikke skal kunne spilles på. Men måske skulle man købe en lidt større harddisk ^_^

Fluse
Avatar billede summer Mester
26. januar 2007 - 22:03 #5
Ja, det er jo ikke store krav du stiller, men hvad må den egentlig koste? 3000, 4000, 5000.....?
Avatar billede matias Nybegynder
26. januar 2007 - 22:10 #6
fluse> fint forslag - jeg har en Harddisk på 250 gb som jeg regner med at kunne bruge. Den har vist IDE forbindelse er det okay til det bundkort?
Ja havde regnet med et max på omkring 2500-3000,-
Avatar billede fluse Nybegynder
26. januar 2007 - 22:19 #7
Vil lige tilføje, at den opstilling faktisk er en rigtig hurtig computer til film, internet, kontor arbejde osv. Og hvis man smider et godt soundblaster kort i den, og et TV-tuner kort, vil den også være et glimrende medie center!

fx: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=250079
Til lige over 600kr

Dertil er der jo et problem med barebones at der er meget lidt plads i dem... så der kan kun sidde 1 harddisk. Men hvis man løber ind i plads problemer kan man jo altid indvestere i fx. en WD mybook til at have ved siden af. ;)

Fluse
Avatar billede fluse Nybegynder
26. januar 2007 - 22:24 #8
Jep, Bundkortet i ASUS Pundit P1-AH1 har 1 SATA forbindelse og 1 ATA-100(IDE) forbindelse... Også derfor jeg valgte et DVD-RW der bruger SATA, så IDE forbindelsen er fri til en ældre harddisk da de jo somregel er nemme at skaffe ;)

Jeg vil dog anbefale at du køber et afrundet IDE kabel, i så små kabinetter er det en god ide at holde dem så "frie" inden i som muligt! og hvis der er noget der kan forstyre airflowet i et lille kabinet så er det IDE kabler. hehe

fx: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=240401

Fluse
Avatar billede matias Nybegynder
26. januar 2007 - 22:30 #9
Jeg kan godt se det smarte i de der barebones men jeg bryder mig ikke rigtigt om den manglende plads - jeg kan godt li at rode inden i dem - gjorde jeg meget førhen.
Derfor tror jeg det skal være et miditower som feks det her:
http://edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=134807
Avatar billede matias Nybegynder
26. januar 2007 - 22:32 #10
med det her bundkort
http://edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=134807
Så skal jeg bare finde den rigtige CPU og ram til det så tror jeg jeg selv kan klre resten
Avatar billede matias Nybegynder
26. januar 2007 - 22:33 #11
Avatar billede fluse Nybegynder
26. januar 2007 - 22:42 #12
Tjo... Med det bundkort du kigger på skal vi jo ud i Pentium 4, og der vil du altså ikke få en lige så god CPU som den 3800+.

Så jeg ville om ikke andet gå efter et socket 939 bundkort, da de bruger alm. pc3200 ram og de AMD64 procressore der er på ved ud, og derfor er billige.

Fluse
Avatar billede matias Nybegynder
26. januar 2007 - 23:00 #13
Okay - ja der kan du se det vidste jeg ikk en skid om :-)
Har du forslag til bundkort så?
Avatar billede matias Nybegynder
26. januar 2007 - 23:04 #14
Avatar billede fluse Nybegynder
27. januar 2007 - 00:23 #15
hehe, joo kan da godt komme med et forslag til et bundkort :)

ASUS A8N-E er et rigtig godt bundkort, lidt dyere end det du har kigget på, men helt sikkert også de 300kr mere værd! nforce4 chipset, 1000mhz FSB, gigabit lan, og alt hvad der ellers skal til. Dog ikke noget indbygget grafik kort,
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=174019
800kr

Dertil skal der jo så bruges et lille grafik kort, og et Club 3D GeForce 6200LE kan fint klare opgaven. Det har desuden DVI hvis man vil have en TFT skærm. og koster ca. 200kr.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=214156

Igen en Athlon 64 3800+ 2.4 GHz: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=143357
650kr

Samme ram: Kingston ValueRAM 512 MB: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=13950
600kr

Samsung SH-S183A DVD-RW: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=246978
250kr

Det giver alt i alt ca. 2500kr. Dertil mangler der jo så et kabinet, en harddisk (som du har selv), en strømforsyning og en CPU køler.

Fluse
Avatar billede fluse Nybegynder
27. januar 2007 - 00:27 #16
Fordelen ved det setup er, at det faktisk kan ombygges til en spille computer senere hvis man vil det, kræver bare at man stikker et bedere grafik kort i, og nogle flere ram. hehe

Ulempen er, at det alt sammen er små forældet teknologi, og derfor jo er billiget. Men det er kvalitets dele, hvilket jeg personligt syntes er vigtigt! Dog er det ikke et system man ville opgradere meget på senere, andet end måske lige grafik kort og ram til lidt småspilleri.

Fluse
Avatar billede matias Nybegynder
30. januar 2007 - 21:27 #17
fluse> giv et svar
Avatar billede matias Nybegynder
26. februar 2007 - 18:23 #18
Hm