Avatar billede rickypriv Nybegynder
25. maj 2001 - 18:49 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde SCSI Harddisk - newbie

Hejsa.
Jeg står med en ældrer computer: Pentium 90.
Mit CD-ROM drev står til ID5 og min Quantum Fireball HD står til ID6.

Når den starter op, finder den udemærket min Adaptec driver. Men den kan ikke finde HD\'en. Er der noget jeg ikke har været opmærksom på? Jeg er ikke vandt til SCSI.

Det skal lige siget at min Adaptec controller har været taget ud af computeren, og der sad førhen en DAT TAPE Station i.

Der er ikke ændret på HD eller CD-rom drev overhovedet..
Avatar billede riversen Nybegynder
25. maj 2001 - 18:51 #1
har ikke så meget erfaring med scsi endnu, men da jeg skulle få en gammel yamaha brænder til at virke, hjalp det da jeg installerede drivere til scsi kortet og ikke brænderen.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
25. maj 2001 - 18:58 #2
Hmm.. den skriver SCSI BOIS not installed.. hvad betyder det? Jeg har ikke prøvet dit foreslag endnu riversen.. men jeg skal nok forsøge. :)
Avatar billede danceswithmodems Nybegynder
26. maj 2001 - 05:33 #3
SCSI bios not installed kan betyde flere ting. Det kan være at den er deaktiveret eller at kortet slet ikke har en bios chip.
Nu ved jeg ikke om du vil boote fra disken men...
Hvis førstnævnte skal du ind i bios på kortet og aktivere den (CTRL-A ved opstart)
Hvis det er sidstnævnte kan du ikke boote fra en SCSI harddisk. Husk på ældre SCSI kort skal harddisken der skal bootes fra have ID0.
Hvilket kort er det helt præsist?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
26. maj 2001 - 10:39 #4
Det er et Adabtec kort. 29160 hvis ikke jeg tager helt fejl..
Avatar billede rickypriv Nybegynder
26. maj 2001 - 10:43 #5
Okay.. kunne godt komme ind i bois til kortet, men nu skriver den at \"SCSI Termination not found\", men den står til Automatic inde i bios, så jeg..
Avatar billede danceswithmodems Nybegynder
26. maj 2001 - 16:59 #6
Automatic term i bios betyder bare at controlleren er termineret. Den/de sidste enheder
på det/de forskellige kabler skal også termineres via en jumper eller en aktiv terminator som sættes på stikket efter enheden hvis der da ikke sidder en på enden af selve kablet (det gør der på kabler lavet til Ultra160)
Avatar billede rickypriv Nybegynder
27. maj 2001 - 20:47 #7
ehh.. den skal jeg lige have detaljeret (som sagt - newbie med scsi)
Har det betydning hvor på kablet enhederne sidder?
Jeg har kun ét kabel. Hvor skal hvad sidde, og hvordan skal min hd og cd-drev konfigureres?
Det skal lige siges at min scsi hd sidder nedderst i mit tower i en hd skuffe, og cd-drev øverst, og jeg er ikke glad for at skulle bytte om, hvis det bliver forslået, da cd-drev har nogen underlige skruer jeg ikke lige kan komme til.
Avatar billede danceswithmodems Nybegynder
02. juni 2001 - 23:43 #8
Nej det burde ikke betyde noget hvor de sidder.
Nu regner jeg med at der fulgte kabler med til den controller. Quantum fireball....den er med 50pins stik? (den sidder på samme kabel som cdromdrev?) Hvis ja så skal cdromdrevet termineres via en jumper som højstsandsynlig sidder bagpå drevet. Der burde stå noget om jumpere enten bagpå drevet eller ovenpå.
Ud over det skal du også fortælle controlleren hvilken ID som den skal boote på hvis du vil starte op på Quantum´en. I det her tilfælde vil det så være ID 6. Det sættes via bios´en på kortet
Avatar billede msmows Nybegynder
02. juni 2001 - 23:45 #9
Skift hd id til 0 el. 1
Avatar billede rickypriv Nybegynder
23. juni 2001 - 17:05 #10
Intet har hjulpet \"so far\".. Har prøvet at sætte HD ID til 0, men den skriver blot:

SCSI Termination no found..

SCSI BIOS not installed..

:(
Avatar billede rickypriv Nybegynder
25. juni 2001 - 01:30 #11
Oups.. kom til at acceptere.. nå men så må jeg jo bare selv igang med at rode med det. Ellers tak skal i have.
Avatar billede danceswithmodems Nybegynder
25. juni 2001 - 21:31 #12
Derfor kan vi vel stadig prøve at finde ud af hvad der er galt.
Du har været inde i selve bios´en på controllerkortet (CTRL-A ved opstart) og se om Host Adapter bios er enabled?
Det ligger under advanced configurations
Avatar billede danceswithmodems Nybegynder
25. juni 2001 - 21:33 #13
Og du  har tjekket om den sidste enhed på kablet/kablerne er termineret?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
26. juni 2001 - 10:28 #14
Når jeg Har startet BIOS for Adaptec (AHA-2940) kortet, har jeg to muligheder:

Configure/View Host Adapter Settings
SCSI Disk Utilities

Hvad skal jeg vælge her.. (som sagt newbie inden for SCSI)

Tak fordi du vil hjælpe. Får jeg gang i disken vanker der point! ;)
Avatar billede danceswithmodems Nybegynder
26. juni 2001 - 23:57 #15
Nåååh det er et 2940 kort...  ;oP
Du sagde tidligere det var et 29160 men skidt med det. Nu er du så heldig at jeg har haft et 2940UW Pro  :o)
Du skal i configure/view host adapter settings.
Derefter advanced settings og der skulle gerne være noget som hedder noget lign. Host Adapter BIOS. Den skal være enabled.
Sidder der 2 stik på controlleren og bruger du dem begge?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
27. juni 2001 - 02:28 #16
Ja, jeg har et CD-ROM drev og en HD på samme kabel.

Under Configure/View host adapter settings

har jeg følgende muligheder:

SCSI Bus Interface Definitions:
  Host Adapter SCSI ID ............ 0
  SCSI Parity Checking ............ Enabled
  Host Adapter SCSI Termination ... Automatic

Additional Options
  Boot Device Options ............. Press <Enter>
  SCSI Devuce Configuration ....... Press <Enter>
  Advanced Configuration Options .. Press <Enter>

Jeg vælger sidst nævnte:
Og ser at Host Adapter BIOS (Config...) er Enabled.

Jeg er ked af at jeg er nødt til at gøre det på denne langsomme måde. Men det er den føste SCSI disk jeg sidder med, og jeg vil gerne lære dette..
Der vanker 100 point til den/dem der får mig igang. :)
Avatar billede danceswithmodems Nybegynder
28. juni 2001 - 17:11 #17
cdromdrevet må vel næsten sidde som den sidste enhed på kablet? (på et stik længst væk fra controlleren) Så skal det nemlig termineres
via en jumper som sidder omme bagpå drevet.
Den jumper hedder typisk TERM. Det skulle der gerne stå enten omme bagpå eller på et klistermærke ovenpå drevet.
Jeg tænkte på om du har brugt harddisken før?
Ellers skal den jo også partitioneres og formateres før den kan bruges.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
22. juli 2001 - 11:08 #18
danceswithmodems >> CD-Drevet er vist termineret. Der sidder en jumper på de to ben hvor Terminatorern skal sidde.

Jeg kunne spå ud af oversigten at min CD-drev har id 5.
Og jeg har som msmows foreslog sat min hd\'s id til 0.

Harddisken har været brugt før. Der er installeret Windows NT Server på den.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
22. juli 2001 - 11:12 #19
Jeg skal iøvrigt sige at da det virkede sad der et backup drev mellem HD og CD-drev.

Siden har jeg haft SCSI controlleren ude, og i igen. (samme sokkel)
Avatar billede danceswithmodems Nybegynder
22. juli 2001 - 22:32 #20
Sidder cdromdrevet på det stik som tapedrevet sad på før eller er der stik mellem harddisk og cdromdrev?
Jeg vil tror at det kunne være problemet.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
26. juli 2001 - 13:23 #21
CD-rom drevet sidder på øverste af 3 og HD sad på nederste. Stik 2 på kablet var tomt. Så nu har jeg hat HD til stik 2 på kablet, så stik 1 (nederste) er tomt. Men den finder stadig ikke HD. Jeg kan dog se at CD - drevet bliver fundet.
Avatar billede danceswithmodems Nybegynder
27. juli 2001 - 02:20 #22
Jeg sidder her og tænker på om der sidder en dimps på harddiskens term jumper. Det skal der nemlig ikke. Ellers kunne man måske prøve at se om den kunne finde harddisken når man piller cdromdrevet fra. Der skal term så have en dimps på. term = terminator
Det plejer at være forkortet til term
Avatar billede rickypriv Nybegynder
27. juli 2001 - 12:57 #23
Hmm.. fremskridt. Jeg tror nok at HD var termineret. (Tabellen på HD\'er er lidt tvetydig.)
Jeg pillede derfor CD-rom drev fra, og satte HD til sidste stik på kablet.

Nu skriver den - efter <<< Press <Ctrl><A> for SCSISelect(TH) Utility! >>> :

SCSI ID:LUN NUMBER #:# 1:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S - Drive C: (80h)
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 2:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S - Drive D: (81h)
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 3:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S - Drive 82h
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 4:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S - Drive 83h
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 5:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S - Drive 84h
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 6:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S - Drive 85h
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 7:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S - Drive 86h
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 8:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S - Drive 87h
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 9:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 10:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 11:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 12:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 13:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 14:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 15:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S
Avatar billede rickypriv Nybegynder
27. juli 2001 - 12:58 #24
Og så går det død.. Kan heller ikke trykke Ctrl+A for at gå ind SCSI-Utility\'et.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
27. juli 2001 - 13:06 #25
Nå.. nu sprang den pludselig selv in i SCSI-Utility efter et strykke tid.
Avatar billede danceswithmodems Nybegynder
28. juli 2001 - 01:23 #26
Ok det ser lidt skummelt ud...hehe
Det havde nu ikke været nødvendig at sætte harddisk på det sidste stik.
Det er muligt at der er problemer fordi at der er
stik som er tomme inden den kommer op til harddisken. Jeg kan huske at jeg havde nogle problemer med min 2940UW Pro pågrund af det.
Er det muligt at sætte cdromdrevet på stikken efter harddisken? Du skal selvfølgelig fjerne term på harddisk før du prøver begge dele sammen igen hvis den er on.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
28. juli 2001 - 02:23 #27
Hmm.. prøvede at sætte den på første stik på kablet.
Men det resulterede blot i af den ikke fandt noget drev - ligesom fra starten hvor der sad et CD-drev på kablet også.
Avatar billede danceswithmodems Nybegynder
29. juli 2001 - 04:35 #28
aha. kunne lyde som om at der er noget med det stik. har du prøvet med harddisk på stik 2 og cdrom på stik 3?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
29. juli 2001 - 11:01 #29
Hmm.. nu sker der noget..

Tag kommentar 27/07 12:57:28 Men skift ID 5 ud med COMPAQ CD-ROM CR-503BCQ

Og så går det et stykke tid, hvor den så skriver, efter ID 5:
\"Time-out failure during SCSI Test Unit Ready Command!\"
Hvorefter den så lister resten af ÍD\'erne..

Og så sker der ikke mere..
Avatar billede flm Nybegynder
31. august 2001 - 19:07 #30
Hej..

Jeg faldt lige over denne \"historie\", da jeg har et problem med min 2940.
Tidligere i sagen stod der :

SCSI Bus Interface Definitions:
  Host Adapter SCSI ID ............ 0
  SCSI Parity Checking ............ Enabled
  Host Adapter SCSI Termination ... Automatic

o.s.v. ...

Har du prøvet at sætte Host Adspter ID til 7 ?
Dette vil hjælpe hvis din HD også står til ID 0 !
Princippet er :
Kablet går fra controller (Adaptec-kort) til første enhed og videre til næste (i 2940\'erens tilfælde op til 15 enheder).
Adapteren og den enhed der sidder til sidst på kablet (i den anden ende) skal være \"termineret\". D.v.s. der skal indkobles en \"modstand\" for at tingene fungerer. Nyere HD\'ere kan automatisk ind/udkoble termineringen, alt efter hvor de sidder på \"bussen\".
Hvis du bruger begge \"busser\" (50 pins -og 68 pins connector) eller en af disse sammen med det eksterne stik, skal den enhed der sidder for enden af BEGGE kabelforbindelser termineres og adapteren skal IKKE termineres.

Under setup (CTRL-A) kan du checke :

Boot Device Options ....... Her skal ID\'en stå til 0 (nul), da det jo er HD\'ens ID.

SCSI Device Configuration ....... Her kan du prøve at sætte \"Send Start unit\" til ON under ID 0
Du kan også prøve at sætte \"Transfer Rate\" til 20Mb, for at se om din HD ikke kan \"følge med\" ;)

Det er da nemt, ikk\' ??
Håber du kan bruge dette.
Avatar billede mborik Nybegynder
03. november 2004 - 08:16 #31
Vedr. terminering af SCSI ’daisy chain’  (Kablet med SCSI enheder hedder sådan).

Jeg har et gammelt Pioneer 10X SCSI CD-ROM drev, som var 'modsat' i termineringen: De to pinde, der var mærket med Term. skulle IKKE have en jumper, for at disken var termineret (!?).  Lige da jeg havde anskaffet drevet gav det mange problemer.

Så pas på:  Hvis du har kabler UDEN terminering, skal der i den sidste enhed (længst ude på kablet) være en terminering i SCSI enheden (harddisk, CD-ROM drev, Tape-drev eller andet).  Men som mit eksempel fortæller: nogle gange er det fraværet af jumper der giver terinering!

Men jeg kan ikke lide den melding din controller giver, når du kun har harddisken isat!
Det er disse linjer:

SCSI ID:LUN NUMBER #:# 1:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S - Drive C: (80h)
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 2:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S - Drive D: (81h)
SCSI ID:LUN NUMBER #:# 3:0 - QUANTUM FIREBALL ST3.2S - Drive 82h
og så videre...

Dit drev skal kun findes een gang og have et SCSI ID (gerne 0, hvis du booter på det).

Generelt:
Jeg har udelukkende brugt SCSI i mine 2-3 computere siden 1997.  (Bruger slet ikke IDE (E-IDE)).  Generelt skal der ikke være problemer i stil med dem som du har.  Måske er din controller defekt?  Kablet defekt? Disk eller CD-ROM defekt?
(Har selv aflivet nogle diske i tidens løb ved skødesløs omgang med dem).

Jeg har ikke helt overblik over, hvorvidt du har en ren SCSI maskine eller en blanding af IDE og SCSI.  Jeg anbefaler generelt ikke at man blander de to systemer, idet det man så arbejder på laveste fællesnævner – nemlig IDE.  Og så er hele ideen i SCSI med tag’ed command cueing og busmastering lidt spildt.

Jeg er meget interesseret i at høre nærmere om dit problem…

Mvh Mads