Avatar billede cresten Nybegynder
24. januar 2007 - 13:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Smarteste løsning?

Jeg har lavet layout til en ny hjemmeside (www.avissats.dk/layout) og nu vil jeg gerne have lidt hjælp til hvad der ville være den nemmeste løsning.

Eneste krav er at jeg vil lave menuen i flash (da jeg godt vil have nogle fade effekter og andet lir), men helst ikke vil lave hele sitet i flash.

Dvs. flashmenu og resten html.

Jeg vil undgå at flashmenuen loades ind på hver side så jeg har tænkt på en løsning med frameset eller iframes, men synes det bliver temlig snørklet, da jeg gerne vil have mulighed for at skifte
1: billede over menu
2: tekstfelt under menu til venstre
3: tekstfelt med logo under menu til højre
uafhængig af hinanden...

til info er det med vilje at der er skæremærker, da det er en del af layoutet- så der skal være en ramme med dem rundt om (30px).

Håber der er nogle der har en go og nem løsning til dette:)
Avatar billede windcape Praktikant
24. januar 2007 - 13:18 #1
Bare for at sige det, at lave en menu i flash er ret dumt, medmindre ingen mennesker overhovedet skal finde ind på din side fra søgemaskiner.

"Jeg vil undgå at flashmenuen loades ind på hver side"
- Kan løses med noget simpelt javascript, der er et par tusinde guides på internettet omkring hvordan man undgår det.

At bruge et frame + flash er rigtig rigtig dumt :-) Accessibility matters!
Avatar billede cresten Nybegynder
24. januar 2007 - 13:24 #2
Tak for det hurtige svar...

forstår ikke helt sætningen:
"medmindre ingen mennesker overhovedet skal finde ind på din side fra søgemaskiner..."

hvis du f.eks. tjekker www.2advanced.net så er den side vel netop lavet med flash øverst og html nederst (løsning med frameset)??? eller er jeg galt på den?
Avatar billede windcape Praktikant
24. januar 2007 - 13:26 #3
http://www.2advanced.net/ er også et glimrende eksempel på hvordan man ikke skal lave hjemmesider :-)

Søgemaskiner kan ikke bruge dine menuer, og ikke læse links på dem.
Avatar billede cresten Nybegynder
24. januar 2007 - 13:35 #4
Okay... Jeg synes nu ellers 2advanced.net virker ret okay...

Men har du evt. et forslag til hvordan jeg ellers kan bygge siden op? - og specielt menuen da jeg ikke helt kan forestille mig hvordan jeg laver den i css (jeg vil gerne beholde skrifttypen f.eks.). Java script har jeg utrolig lille kendskab til.
Avatar billede jowii Nybegynder
24. januar 2007 - 15:46 #5
Siden er også udemærket layoutmæssigt. Men selvom siden ser flot ud, kan der være mange andre svagheder der trækker den ned.

For eksempel skal man pga. flash hente en flashplayer før man kan benytte den. Mange mennesker har allerede droppet den side, når de får den meddelelse/"nyhed" kastet i hovedet.

Jeg ville bygge hele din side om med CSS, ligeledes også din menu. Jeg bygger min menuer i CSS, måske ikke de mest indviklede og "effektfulde" menuer, men bruger man de forskellige egenskaber rigtigt, kan det blive utrolig flot. Der er ikke grund til at gøre det mere indviklet end nødvendigt :-)
Avatar billede roenving Novice
24. januar 2007 - 20:14 #6
-- og jeg er et eksempel på, at din side ville være fuldstændig uden mening, da min hoved-browser er IE, og den kender ikke forskel på en uskyldig flash og og en grim brug af f.eks. FileSystemObject, så jeg siger konsekvent nej til activeX-objekter, hvis ikke jeg på forhånd ved præcis, hvad det handler om ...

-- og windcapes hovedindvending er fuldstændig korrekt, ingen søgemaskiner vil være i stand til at læse dine undersider, hvis menuen laves i flash, de vil simpelthen ikke vide, at de findes, og såvidt jeg kan bedømme, kommer du til at være dybt afhængig af noget markedsføring, og så er det en ren katastrofe, at folk ikke kan finde f.eks. dine garanteret udmærkede referencer til busreklamer !-)
Avatar billede cresten Nybegynder
25. januar 2007 - 10:12 #7
Det virker som om, at der er bred enighed om at en flash menu ikke lige er sagen... Det må jeg så tage til efterretning.

Jowii foreslog en css menu i stedet, det er også en løsning jeg har brugt før. Dog synes jeg der er en del problemer med css menuerne, når man skal se dem på en mac. Desuden er design mulighederne også mere låst synes jeg.

Men er det måden og gøre det på eller findes der andre alternativer?
Avatar billede roenving Novice
26. januar 2007 - 06:13 #8
-- jeg ville anbefale den slags, og så tackle problemerne i den rækkefølge, jeg stødte ind i dem !-)

-- vejen er klart længere, når man ved, at mange potentielle brugere sidder med en mac, men sådan er det ...
Avatar billede cresten Nybegynder
29. januar 2007 - 09:15 #9
Jeg ved ikke rigtig om jeg fik løst mit problem, men jeg tror jeg vil prøve med en css menu i stedet