Avatar billede uso Nybegynder
17. januar 2007 - 23:10 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

NAS px-eh 160gb

Hej eksperter...

Jeg har lige fået mig en px-eh fra plextor, på 160 gigabyte - grundet at jeg gerne ville have en ekstern harddisk så jeg var istand til at flytte data uden at anskaffe mig 20 dvd skiver hver gang, og det at jeg kan hente filer 'udefra' med den indbyggede FTP funktion.
Link til disken på edbpriser: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=204980

Nå, men, jeg sætter den op og alt ser godt ud... Lige indtil jeg vil lave nogle mapper som kun nogle specifikke brugere skal kunne se. Det gør jeg som der står i manualen (for en gang skyld er det ikke bare 'destroy first, read what you did wrong afterwards!') men når jeg så gerne vil have adgang til mappen, bliver jeg afvist. Jeg prøver og skifte password, ingen ændring.
Det er kun de mappe som er delt til alle, jeg for adgang til.

Nå, men så til FTP delen. Det slår jeg til og sætter en bruger og password til det, og så finder jeg ud af der tilsyneladende kun kan sættes 1 ftp bruger. Øv. Jeg ville nu ellers ikke have haft noget imod 2 eller 3 eller derover, i det tilfælde at jeg gerne ville have 1 fil som den anden bruger ikke skal have adgang.
Når jeg er på disken med ftp og skriver ls, så kan jeg også se der er nogle mapper som tilhører root. Den adgangskode har jeg dog ikke, men det er min disk? :o
Jeg kan heller ikke telnet til disken, hvis der er nogle der ved noget om, om jeg er istand til at ekseverer andre programmer på disken, må de meget gerne sige til! :)

Det var den række problemer jeg har med disken. Håber selvfølgelig nogle her kan hjælpe, ellers så må jeg have fat i Plextor selv. Det omkring mapperne som jeg ikke for adgang til, det er sådan set den eneste rigtige 'fejl'...

Mvh. Martin
Avatar billede lasseholst Nybegynder
26. januar 2007 - 09:27 #1
Mht. dine spørgsmål omkring FTP-delen, så ville jeg høre om du har fundet ud af noget? Jeg kan slet ikke få adgang til disken via FTP, og der er jo slet ikke nogle beskrivelser omkring brugen af ftp hverken på plextor.com eller på den medfølgende cdrom! Og ja, det er da lidt irriterende at der kun kan være en bruger på ad gangen.
Avatar billede lasseholst Nybegynder
26. januar 2007 - 10:15 #2
Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor jeg via en kommandoline i XP kan få adgang til FTP med kommandoen "ftp". Her virker det tilsyneladende fint. Og jeg kan også se ftp'en under netværkssteder, men jeg kan hverken få adgang fra netværkssteder eller fra FileZilla som er det ftp-program jeg plejer at bruge?
Avatar billede uso Nybegynder
07. februar 2007 - 18:47 #3
Jeg går ud fra det er pga noget med Passive mode i dine FTP-klienter?

Grunden til at du kan gøre det fra kommando prompt er kort sagt, at der med det er vedlagt en lille ftp klient. Med denne ftp klient er der dog ingen hjælpe midler eller noget, rough n plain text - søg hjælp med 'help'
Ftp virkede fint for mig - dog kun med en bruger.

Jeg lukker med dette svar denne tråd, eftersom jeg benyttede mig af returretten og har købt en Synology DS106j istedet, tjek evt www.synology.com for mere info omkring denne disk.

Mvh.
Martin