Avatar billede wxnker Nybegynder
16. januar 2007 - 20:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

forskel på vista 32/64 bit?

Nu er jeg ikke supernørd så er lidt forvirret. Kiggede på oem versionerne idag og der vises ca. priser for 32bit og 64bit versioner.

Kommer vista i to versioner(32 og 64)? Eller køber man samme vista uanset om man har et 32bit eller 64bit system?

Skyldes min forvirring evt. at OEM versioner købes med hardware som så enten er 32bit eller 64bit?

PT er mit sytem ikke det nyeste men det er dog 100% klar til vista. Det jeg blot vil sikre mig er at jeg kan købe Vista og bruge det på mit system nu og så bruge SAMME Vista DVD hvis/når jeg opgraderer min PC til 64bit processor osv. om et halvt års tid. Altså at samme Vista DVD (home premium) understøtter både 64 og 32 bit?

MVH wxnker
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
16. januar 2007 - 20:49 #1
Som jeg har forstået konceptet, så køber man en licens. Dvs. man køber en licens til ex. 32 bit. Den kan man så bruge. Vil man senere bruge en 64 bit version, så skal man bruge en licens til denne, og dermed investere i en ekstra licens.
(Ret mig hvis jeg tager helt fejl.)
Avatar billede wxnker Nybegynder
16. januar 2007 - 22:44 #2
Jeg ved det ikke. Men koster en licens så fuld pris igen?

Det sutter lidt at købe programmet hvis man ved man kun kan bruge det i en kort periode på under et år.

Hvis man skal invistere 2 gange så tror jeg jeg venter med vista til jeg har fået opgraderet til 64 bit alt andet ville vist være spild af jyske dollars :-/

Jeg kan ikke se på Vista-siden hos MS at der findes 64bit og 32bit versioner/licenser.

Har nogen et entydigt svar til denne problematik?
Avatar billede strych9 Praktikant
18. januar 2007 - 02:02 #3
OEM versioner købes under alle omstændigheder sammen med hardware og er "låst" til denne. Du må ikke tage en OEM licens og senere flytte den til en ny computer du køber.

Vista findes i disse versioner:
starter
home
home premium
business
enterprise
ultimate
samt "N" versioner uden windows media player etc pga EU konkurrenceregler.

Det er så vidt jeg husker business, enterprise og ultimate som findes i både 32 og 64 bit versioner.
Avatar billede strych9 Praktikant
18. januar 2007 - 02:12 #4
Nå ja, der tog jeg så nok fejl. Alle Vista versioner kommer i både 32 og 64 bit undtagen Starter.
http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_editions.asp

Men det ændrer ikke på at du ikke må flytte det til en ny PC...
Med ny PC mener MS enten ny hdd eller motherboard. Ifølge de nye licensbetingelser må OEM versioner kun sælges med en af disse ting. Dvs man må officielt ikke længere sælge et operativsystem sammen med en mus eller lignende...
Avatar billede wxnker Nybegynder
21. januar 2007 - 17:47 #5
Jeg tænker IKKE på OEM versioner nu, men på hvis man køber en fuld version af Windows Vista Home Premium og senere skifter sit hardware til 64bit.

Vil det så sige at køber man en 32bit version så skal man IGEN købe en ny DVD til fuld pris hvis man opgraderer sit system?
Avatar billede strych9 Praktikant
21. januar 2007 - 20:12 #6
Jeg har ledt rigtig mange steder for at kunne give svar på det her.

Nu skal vi lige have en ting på det rene: Man betaler ikke for DVD'en. Man betaler for licensen og retten til at benytte softwaren. Denne ret er underlagt forskellige restriktioner afhængigt af hvilken version af Windows vi taler om.

Der vil være 4 Windows DVD'er i "handlen":
Retail/OEM 32-bit
Retail/OEM 64-bit
VL (Volume Licensing) 32-bit
VL 64-bit

De to første indeholder samtlige versioner af Vista. Dvs alt fra home basic til ultimate er inkluderet. Formentlig vil begge DVD'er følge med når man køber en retail pakke.
Tanken er så at man i fald man vil skifte version skal gå til en Website ved navn Windows anytime upgrade og købe en ny nøgle. Denne nøgle vil kunne oplåse de nye features, og DVD'en har man allerede. I et skift fra 32 til 64 bit skal man dog lave en ren installation.

Det er faktisk ikke til at sige om man skal betale for en 64 bit version, eller om nøglen fra en 32 bit version fungerer på den. Det får vi først at se når MS gør anytime upgrade tilgængeligt i februar. Som bekendt kan du ikke købe Vista under alle omstændigheder før den 30. januar.
Bedre svar er der altså ikke nogen som kan give dig ligenu. Du kan kontakte Microsoft salg og spørge dem hvis der skal mere information til.
Avatar billede wxnker Nybegynder
22. januar 2007 - 01:08 #7
Ved godt at det er en licens man køber. Det jeg mener er blot om man skal betale to gange. Jeg vil afvente situationen og evt. kontakte Microsoft omkring dette eller måske vente til jeg (snart håber jeg) opgraderer min PC.

1000 tak for din tid og dine svar. Har accepteret svaret :-)
Avatar billede larssorensen Nybegynder
01. februar 2007 - 18:28 #8
hvis du har købt en retail kan du installere både 32 og 64bit jeg ved har nemlig selv gjort det..
Avatar billede strych9 Praktikant
01. februar 2007 - 18:54 #9
Courtesy arne_v:
http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editions/64bit.mspx

Du kan bestille din 64 bit Vista DVD der, og tilsyneladende gratis hvis du ejer 32 bit allerede.
Avatar billede coolmon Nybegynder
10. juli 2007 - 22:11 #10
Hvis du vælger OEM versionen af Vista er der kun enten 32 eller 64 Bit ikke begge dele.

Har du installeret 32Bit er det ikke muligt at opgradere til 64Bit uden at købe en ny licens.

Men vælger du at købe retail pakken får du begge dele med.