Avatar billede ttrold Praktikant
15. januar 2007 - 20:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hastigheder på sd-kort

Hej derude.

Jeg er MEGET I TVIVL om hvad for et kort jeg skal vælge til mit kamera. Jeg kan simpelthen ikke hitte ud af hastighederne på dem og hvad mit kamera kan udnytte.

Jeg har et Nikon d50 kamera og det bruger SD-kort. Men jeg kan ikke hitte ud af forskellen på ultra, ultra II, ultra III, hyper speed osv. ??? hjælp!

hastigheden bliver også mål i forskellig format 150x eller 9mb/sek ??? what???

Og jeg kan heller ikke finde ud af hvor hurtigt mit kamera kan gemme data. Jeg mener det det maks kan udnytte er ultra II kort, men hvad svarer det til?

Håber i kan hjælpe.

TT
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
15. januar 2007 - 20:14 #1
Hej.

Det var godtnok mange point til et "simpelt" spørgsmål - Træk hellere nogen af dem tilbage.

Dit D50 kan højst sandsynlig ikke udnytte noget over Ultra II.
Ultra II og Extreme III er SanDisk "brands", så dem kan du ikke umiddelbart sammenligne med andre kortfabrikanter.

SanDisk opgiver deres hjemmeside, hvad kortene svarer til i hastighed.

Hastigheden bliver opgivet ligesom CD-ROM drev, 1x = 150 kb/sek.

Med andre ord, så vil du blive fuldt ud tilfreds med feks et 60x kort, eller derover.

Vær opmærksom på at nogen kort et af typen MLC (Multi Level Cell), det er ikke alle enheder der kan samarbejde med disse kort.

Såvidt jeg er orienteret, så er SanDisks SD-Kort af SLC (Single Level Cell) typen, og de virker derfor stort set i alt.

Transcend er også en stærk spiller på markedet - Se evt. www.edbpriser.dk for priser på deres 80x og 120x kort.

Mvh. Carsten
Avatar billede ttrold Praktikant
15. januar 2007 - 20:17 #2
Ja, det var nemlig dem jeg havde set.. men http://www.studiepriser.dk/shop/product_info.php?products_id=50066440 ville være et godt valg for mig? jeg var bare i tvivl om, hvorvidt det var hurtigt nok. og smid du bare et svar. jeg er tilfreds :)

/tt
Avatar billede ttrold Praktikant
15. januar 2007 - 20:19 #3
Det ville forresten være interessant om der var nogle der kunne svare på, om jeg overhovdet kan bruge 4gb kort i min d50s?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
15. januar 2007 - 20:21 #4
150x er langt over hvad kameraet kan skrive med, så du render ikke i problemer der.

Se evt. en oversigt over testede kort i kameraer her; http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7905

Som du kan se i ovenstående link, kan D50 "kun" skrive med ca. 3,5 MB/s, selvom kortet understøtter betydelig højere hastighed.

Mvh. Carsten.
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
15. januar 2007 - 20:33 #5
>Det ville forresten være interessant om der var nogle der kunne svare på, om jeg overhovdet kan bruge 4gb kort i min d50s?

Hvis du kigger i mit link igen http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7905

I bunden står der nogen noter, bid mærke i Nr. 4.

D50 understøtter ikke SDHC kort, derfor et 2GB teoretisk max. Man kan dog tvinge det til at bruge et større kort, men det er ikke anbefalet.