Avatar billede dille8520 Nybegynder
14. januar 2007 - 09:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

ny hard disk.

hey :)

jeg skal ha mig en ny hard disk da jeg ikk kan få installeret windows på min nuværende. tror jeg har formateret den for mange gange :)

NU er mit problem så at jeg aner ikk hvad der passer i min com så har ingen ide om hvad jeg skAL kigge efter. så håbede jeg kunne smide info om min com og så få lidt hjælp herinde

bundkort : Gigabyte GA-7VM400M MicroATX rev. 2.
Processor: Socket A for AMD Athlon XP / Athlon / Duron processor
Nuværende hard disk : 120GB 5400rpm harddisk

håber det er nok info. ellers må jeg finde mere hvis der er brug for det. på forhånd tak
Avatar billede gurly Praktikant
14. januar 2007 - 09:08 #1
man kan ikke formatere en HD for mange gange, så det er ikke grunden  c",)
Avatar billede dille8520 Nybegynder
14. januar 2007 - 09:11 #2
okay men jeg kan pludselig ikk formatere den mere i hvert fald :) har prøvet med mange forskellige xp cd'er.. så troede det var fordi jeg havde formateret for mange gange den pludselig ikk ville mere :())
Avatar billede halifax Nybegynder
14. januar 2007 - 09:21 #3
Hvad mener du præcis med ikke at kunne formatere? Kan du få normal adgang til disken? Blot for at udelukke at den ikke er itu.

Normalt sker formatering i f.m. installation af XP efter opstart fra cd'en. Bruger du XP, eller anden Windows udgave?
Avatar billede dille8520 Nybegynder
14. januar 2007 - 09:29 #4
når jeg prøver at køre windows fra cd'en skriver den pludselig "error" og stopper formateringen og så kan jeg ikk komme videre. og derefter genstarter com bare og starter forfra. :S

Bruger xp. ( grunden til jeg troede jeg måske havde formateret for tit var at jeg havde en xp cd der skulle aktiveres efter 30 dage så jeg har formateret hver 30 dag ) :))
Avatar billede simlau Nybegynder
14. januar 2007 - 09:44 #5
Det ville nok også være en ide for dig at købe en windows licens.

Du skal købe en ATA-133 disk, så skulle der ikke være nogen ben i at skifte den..
Avatar billede halifax Nybegynder
14. januar 2007 - 09:55 #6
Hmm.. Ja, kunne tyde på disken er i udu, eller xp skiven.

Hent programmet killdisk og brug det til at slette ALT på disken. Det skal køres fra en diskette, som du starter op fra, men er nemt nok at bruge. Læs vejledningen på sitet
www.killdisk.com
Avatar billede dille8520 Nybegynder
14. januar 2007 - 10:40 #7
jeg har prøvet med 4 forskellige xp cd'er. så burde ikk være der den er gal. ok jeg vil prøve dit forslag halifax. vender tilbage :)
Avatar billede dille8520 Nybegynder
14. januar 2007 - 18:06 #8
jeg kan ikk lige finde ud af det killdisk :) men lige meget hvad vil jeg gerne ha udskiftet min HD - så jeg går ud fra jeg skal kigge efter en ATA-133 som simlau nævnte .. så håber jeg den passer i min com :)
Avatar billede dille8520 Nybegynder
14. januar 2007 - 18:11 #9
jeg har kigget på denne :  http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2049906

  Så nu vil jeg høre jer om i ved om den passer til mit bundkort osv.
Avatar billede halifax Nybegynder
15. januar 2007 - 02:14 #10
Ingen tvivl om at du kan bruge en ATA-133.
ATA er blot navnet på det interface (tilslutning) som disken har til bundkortet. Benævnes under tiden også som IDE, dvs. disken tilsluttes bundkortet med et IDE fladkabel (=det grå "lakridsbånd" lignende kabel inde i din PC. Sommetider benævnes standarden UDMA.

Tallet 133 er blot udtryk for den teoretisk højeste overførselshastighed mellem disk og PC, 133MB per sec. Det styres af IDE-controleren på bundkortet. Skulle dit bundkort "kun" understøtte ATA-100 betyder det ikke noget, da ATA-133 er bagud kompatibel med de foregående standarder. Og som sagt er tallet kun et teoretisk udtryk - i praksis opnås sjældent en overførselshastighed på mere end 50-60MB per secund.

Du kan bruge diske benævnt ATA, IDE (eller EIDE) og UDMA. De bruger alle parrallel overførsel gennem et fladkabel.

Nyeste teknologi benævnes SATA = Seriel ATA og benytter er rundt kabel. Kræver tillige en SATA controler på bundkortet. Det har dit ikke, så se bort fra SATA diske.

Så har du vist al nødvendig info, og kan købe dig en ATA/IDE harddisk. Den monster Maxtor på 320GB du har kik på, ser OK ud.
********************************

NB Windows XP og store diske (over 128GB)
XP kan ikke se diske større end 128GB, FØR SP2 (eller SP1) er installeret.

Når du installerer XP skal du vælge størrelse på den partition (drev C) som du vil installere på. Kun til WindowsXP - og alt andet installeres/gemmes på andre partitioner. En så stor disk kan med fordel deles op i flere drev.

Lægger et svar, men skriv igen hvis du skal have mere hjælp.
Som eksempel skriver jeg her, at du vælger at lave det på 20GB. Tilbage har du 300GB.
Først når SP2 er installeret kan du oprette een eller flere partitioner (drev D, E, F osv) ud af de 300GB. (et drev til andre programer, et til dokumenter, billeder, musik osv., alt som du selv vælger at gøre.
Avatar billede dille8520 Nybegynder
15. januar 2007 - 06:01 #11
tak for dit svar hali :) så det jeg gør er at jeg tilslutter den nye HD. vælger at installere 20GB på Drev C ( F.eks) og ligger windows ind med SP2 og derefter installere de 300GB på F.eks drev D... ?? hvis jeg har forstået det ret skulle det jo være til at finde ud af :) Point går til Halifax. Vender tilbage hvis jeg løber ind i problmer :) takker
Avatar billede dille8520 Nybegynder
15. januar 2007 - 06:04 #12
nu kan jeg så ikk lige huske hvordan jeg gir mine point ud :) lang tid siden jeg har været herinde lol :)
Avatar billede halifax Nybegynder
15. januar 2007 - 13:29 #13
Sorry, min fejl ang. svar. Men det kommer her.

Og det ser ud til du har forstået det hele ret.  :)
Ellers er der en DK guide her m/skærmbileder her, hvor du kan se hvordan du angiver størrelsen på den første partition. Bemærk den skal angives i MB! Vil du lave den på 20GB angives således 20000.
http://www.helgec.dk/xp-install.html

Det giver ikke præcist 20GB, da Windows udregner harddisken efter det binære talsystem, hvor 1MB = 1024Kbyte (og ikke lige ud 1000 som i 10-tal systemet, men det ved du vel). Men det går alligevel. Af samme grund vl du se, at harddisken efter formatering (binært) ikke fuldt ud er 320GB.