Avatar billede madsdj Nybegynder
13. januar 2007 - 17:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Overophedning: Strømforsyning eller CPU?

Hej, Jeg har en computer, der ved høj aktivitet bliver meget varm og  derefter lukker ned. Der sker altså noget overophedning, men er i tvivl om hvilken komponent der forårsager det. Det er vel mest oplagt at det er CPU'en (P4 2,8 ghz), der ikke bliver kølet tilstrækkeligt. Men den køler der sidder i computeren fulgte med processoren, og har fungeret uden problemer i et halvt år.

Kan det snarere være en defekt strømforsyning? Det er en strømforsyning hvor blæseren sidder på indersiden, og blæser direkte ned på cpu'en. Det virker da umiddelbart ikke optimalt? Kabinettet er yderligere temmelig lille...

Nogen der har nogen pejling?

mvh. Mads
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. januar 2007 - 17:43 #1
Det kan i princippet være både PSU, CPU og Grafikkortet og det er ikke helt muligt på baggrund af de foreliggende oplysninger at sige hvilken af dei. Du bør gøre følgende.

Lån en god velkølet PSU som du ikke behøver at sætte ind i kabinettet hvis bare ledningerne kan nå. Pryl maskinen for at få den til at gå ned. Går den ned med en velkøjet psu, så er det ikke den.

Lån derefter et velkølet hurtigt grafikkort og prøv det samme

Du udelukker systemer
Avatar billede simlau Nybegynder
13. januar 2007 - 20:48 #2
Du kunne også teste hvor varme de forskellige ting bliver..

Hmonitor, Motherboard Monitor, eller speedfan kan også gøre det.. Så skriv lige dine temperaturer her ind.. inden du begynder at flå din computer fra hinanden..
Det kan også være du kan se dine temperatur i bios..

Hvis der er meget støv i computeren kunne en rensning nok også være på sin plads.
Avatar billede madsdj Nybegynder
13. januar 2007 - 21:01 #3
Tak for svarerne begge to!

Nu lader computeren imidlertid til at være ret død! Havde sat den til at formatere harddisken (i windows installationen), og gik ud i køkkenet. Da jeg kom tilbage var maskinen slukket og både motherboard og strømforsyning var ekstremt varme, ligesom der var en meget elektrisk lugt på værelset (hvis i forstår).

Nu vil den slet ikke tænde (ingen reaktion overhovede ved tryk på powerknappen). Har prøvet at bytte lidt ud med komponenterne fra en tilsvarende computer, der virker (død computer = Comp1, tilsvarende computer = Comp2):

Strømforsyning fra comp2 sat ind i comp1: stadig død.
Processor fra Comp2 indsat i Comp1 = stadig død (dvs. dødt motherboard?)
Processor fra Comp1 indsat i Comp2 = kun cpu-fan tænder (dvs. processor fra comp1 = død?)

Ud fra dette lader det til at både motherboard og cpu er røget. Har jeg ret i dette ræsonnement?

I får lige lidt specs på maskinen fra da ovenstående situation skete:
Motherboard: Gigabyte 8ig1000mf
Ram: 3 x 256 mb DDRram
Processor: P4 2,8 ghz
Grafikkort: Nvidia Quadro2 MXR
Strømforsyning: HuntKey LW-6300HP

Har læst i motherboardmanualen at chipsettet ikke er kompatibelt med AGP.2X. Ovenstående grafikkort er et AGP 2./4. Kunne dette tænkes at have skabt problemer?
Avatar billede madsdj Nybegynder
29. januar 2007 - 17:49 #4
lukker spørgsmålet...