Avatar billede madsdj Nybegynder
11. januar 2007 - 11:52 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Windows installation fryser

Hej. Jeg skal installere Windows XP sp1 på en halvgammel computer (P4 1.7, 768MB ram, Radeon 9200 m. 256 MB ram), men får problemer allerede i starten af processen... Computeren fryser nemlig, idet installationen når til det punkt hvor jeg skal vælge: tryk ENTER for at installere, R for reperation og ESC for at annullere. Computeren reagerer ikke på hverken tastatur eller mus. Jeg prøvede med sp2, og der fryser computeren ca. på samme tidspunkt, men skærmbilledet siger i stedet "Behandler informationsfil...". Jeg har i min desperation prøvet med flere forskellige installationscd'er, to forskellige harddiske (både med en eksisterende windows installation og formateret), et andet grafikkort, med usb-mus i stedet for ps2-mus, men intet synes at hjælpe... Computeren kan i øvrigt køre den eksisterende XP-installation uden problemer...

Nogen der kan hjælpe?
Mvh. Mads
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
11. januar 2007 - 14:26 #1
XP er hysterisk følsom med ramproblemer under indstallationen så vil tro du skal søge problemet der
Avatar billede gratis Nybegynder
11. januar 2007 - 14:42 #2
inden installationen, prøv at gå i BIOS og load "Setup Defaults" "Fail Safe" eller hvad det hedder i din bios.
Avatar billede madsdj Nybegynder
12. januar 2007 - 12:33 #3
Tak for kommentarerne begge to. Prøvede med andre rammoduler uden held. Heller ikke et load af default værdierne i BIOS'en hjalp.

Andre forslag?
Avatar billede madsdj Nybegynder
12. januar 2007 - 14:01 #4
Nu fryser computeren allerede inden den booter... Kan hverken få den til at boote fra harddisk eller cd-rom... Er det muligt at motherboardet er kaput..?
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
12. januar 2007 - 14:12 #5
Prøv at cleare BIOS -kan du ikke finde jumperen så fjern batteriet fra bundkortet 30 minutter
Avatar billede madsdj Nybegynder
12. januar 2007 - 14:57 #6
Nu skriver den:

CMOS Settings Wrong
CMOS Memory Size Wrong

Press F1 to Run SETUP
Press F2 to load default values and continue

Vælger jeg F2 kommer samme problem som før... den fryser før den booter.
Avatar billede madsdj Nybegynder
12. januar 2007 - 14:58 #7
hmm... mens jeg skrev ovenstående kommentar frøs den igen på netop det sted... Den fryser altså tilsyneladende ikke på et bestemt sted i opstartsfasen, men snarere efter et bestemt stykke tid??
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
12. januar 2007 - 15:39 #8
Du skal under alle omstændigheder vælge F1 og derefter vælge Load Setup Default  Husk at gemme
Avatar billede madsdj Nybegynder
12. januar 2007 - 15:48 #9
hjælper ikke... Den fryser i øvrigt også i BIOS'en hvis den står meget mere end 1 minut...
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
12. januar 2007 - 17:51 #10
kører køleren på cpuèn ??
Avatar billede madsdj Nybegynder
12. januar 2007 - 18:17 #11
jep... Og computeren har godt kunne loade windows og køre normalt... Det har kun været under installationen at den har fejlet...

Jeg har fået den til at boote igen. Tror måske jeg havde sat ram-modulerne forkert på plads. Så nu er jeg samme sted som da jeg begyndte...

Fatter simpelthen ikke en brik af det her... :-)
Avatar billede madsdj Nybegynder
12. januar 2007 - 18:43 #12
Nå da.... det kan faktisk godt være der var problemer med køleren alligevel! I min desperation skilte jeg computeren fuldstændig ad og samlede den igen, og denne gang med en anden cpu-køler... (den der sad på var faktisk en smule knækket, selvom den virkede som om den sad godt fast). Så med mindre at det bare var skil-ad-og-saml-strategien og ikke den nye køler, der gjorde udslaget har du tilsyneladende ret!

Kan det virkelig være det der har været problemet? Det vil betyde, at windows installationen er mere overfølsom over for cpu-overophedning end selve windows?

Og så lige en anden ting: Den computer jeg tog den nye køler fra, har (også!) haft lidt stabilitetsproblemer. CPU'en var her klistret godt fast til metalkølelegemet, og et par af de mange metalkøleflader (hvis du forstår?) var let bøjede? Kan det betyde at køleren ikke har været god nok til processoren (en 3,2ghz P4), og dermed forårsagede disse stabilitetsproblemer?
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
12. januar 2007 - 19:04 #13
Symptomerne du beskriver lyder absolut som det kunne være varmeproblemer og netop køling er alfa-omega må computeren
Avatar billede madsdj Nybegynder
12. januar 2007 - 19:09 #14
Ok, jeg vil arbejde videre med skidtet og se om det kan være værd at investere i en ny køler. Har du nogen forslag til en støjsvag køler til en P4 3,2ghz?

Og så ellers tusind tak for hjælpen, smid et svar og du får point.
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
12. januar 2007 - 19:17 #15
samler ikke point så dem snupper du selv jeg tror jeg har nogle nye kølere liggende til meget små penge - undersøger det senere i aften
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
12. januar 2007 - 20:31 #16
Jeg har godt nok 8 nye liggende, men desværre kan de kun klare op til 2.8 Ghz
Avatar billede madsdj Nybegynder
12. januar 2007 - 20:38 #17
Ok, men tak alligevel! Skriver hvis jeg får brug for en af dem alligevel (til den anden computer)... mvh. Mads
Avatar billede madsdj Nybegynder
29. januar 2007 - 17:49 #18
lukker spørgsmålet...
Avatar billede djras Nybegynder
10. februar 2007 - 15:20 #19
Har lige haft samme problem.  CPU. blev for varm fordi kølepasta var skubbet
væk fra center af CPu.