Avatar billede macmiskenn Nybegynder
10. januar 2007 - 13:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Filtrere musik fra tale.

Hej
Jeg har en video med et interview på, hvor der kører en masse musik i baggrunden. Jeg vil gerne have filteret musikken fra så jeg kun har tale på lydsporet i videoen.

Er der nogen programmer/guides der kan hjælpe med dette?
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2007 - 20:28 #1
Det bliver meget svært. Det afhænger af hvilke frekvensområder, de to dele ligger i, og hvor stor forskel der er i lydstyrke mellem dem.

For at kunne gøre det skal du have et lydredigeringsprogram og vide, hvordan du bruger det. Det kan måske lade sig gøre at hæve lydstyrken på talen lidt, så den bliver lettere at skelne, men du kan ikke bare fjerne musikken, uden at det meste (måske alt) af stemmerne også forsvinder.
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. januar 2007 - 16:07 #2
For at du ikke skal spilde din tid: DROP DET!

Jeg har selv afprøvet en del programmer, der hævder at kunne gøre det (i mit tilfælde skille vokalen ud på en sang - men same princip).

Det giver meget sjældent et godt resultat - programerne sættes som regel til at dæmpe enkelte frekvenser - høje eller lave - men det påvirker jo både musikken og stemmen. Når al lyd ligger på samme spor er det spildte kræfter... med mindre det er super-vigtigt ville jeg opgive. Du kan MÅSKE dæmpe/filtrere lyden så det mest er musikken, der forsvinder - men forvent også at selve interviewet bliver dårligere lyd.
Avatar billede macmiskenn Nybegynder
27. januar 2007 - 03:17 #3
Lukket
Avatar billede uffesteenberg Novice
13. april 2007 - 07:39 #4
Selv tak!