Avatar billede tvkn Nybegynder
24. maj 2001 - 15:11 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

dårlig lyd fra DVD

Jeg har invisteret i et nyt grafikkort m. tv-out og tv-in, der så skulle erstatte mit hollywood+ kort. Da hollywood+ kortet under benyttelse af dvd-station både decoder såvel billede og lyd, var det nu meningen at mit nye grafikkort skulle decode billedet (virker glimrende), og mit lydkort skulle så decode lyden - men her går det galt! Lyden er der, men kvaliteten svarer til noget man høre i en telefon (MEGET støj - lyder som en MP3 på 32kB/s 22.000Hz!)... Jeg bruger ASUSDVD2000, men har også prøvet diverse andre dvd-programmer, og problemet er stadig det samme!
Mit lydkort er et Creative AWE32 (ISA), men dette har jeg også prøvet at skifte ud med henholdsvis et Creative AWE64 (ISA) og et Creative Live! (PCI)... Med AWE64 var problemet det samme, men med Live kortet blev lyden betydeligt bedre (kunne høre det fulde lydspektrum) men der var nu en masse knas på (forestil dig en gramofonplade uden støj og kun med de klassiske knaslyde gange 10)...

Grunden til jeg oprindeligt købte det nye grafikkort var, at hollywood+ kortet havde nogle farveproblemer på TV-out udgangen... Dvs. for at få farve på skulle jeg sætte TV tolerance (under Configure->Advanced->Expert settings) til 128, og så sidde og skifte mellem PAL og PAL60Hz udgangssignal meget hurtigt efter hinanden i ca 5 min... Det lyder yderst besynderligt det ved jeg! Jeg prøvede at sætte min brors fjernsyn til og her var der farve lige med det samme! TYPISK!
Med det nye grafikkort er der farver på mit tv med det samme, men som sagt har jeg nu lydproblemer.
Da jeg ville afprøve min egen kreativitet, tænke jeg at mit nye grafikkort måske var lige så godt som min bror fjernsyn!:
Jeg satte hollywood+ kortet i og førte et kabel fra hollywood+ til tv-in på mit grafikkort, og fra grafikkortets tv-out et kabel til mit tv.
Nu kunne jeg så på min computer se, at også mit grafikkort kun fik et sort/hvidt signal fra hollywood+ kortet...

Jeg har prøvet alle tænkelige kombinationer af kabler (Composite, dem med phono-stik og SuperVHS kabler)

HJÆLP MIG: med enten at få god lyd uden hollywood+ eller farve på hollywood+ kortets tv udgang...
Avatar billede madskp Nybegynder
24. maj 2001 - 15:35 #1
Det kunne lyde som om det er dit fjernsyn den er gal med siden det virker på din brors. Er lyden forbundet til den rigtige indgang på lydkortet. Nogle lydkort har en DAT indgang og den er beregnet på Internet modem!
Avatar billede tvkn Nybegynder
24. maj 2001 - 15:55 #2
Det eneste lyd der er forbundet mellem dvd-drevet og lydkortet er kablet til cd lyd. Lyden fra DVD er i et komprimeret format og bliver overført fra DVD drevet til computeren via IDE-kablet, og videre derfra til lydkortet gennem ISA porten - på samme måde hollywood+ kortet kunne modtage og decode lyden. Så jeg kan umuligt have forbundet noget forkert.
Avatar billede tvkn Nybegynder
24. maj 2001 - 15:56 #3
til forrige kommentar: med \"lyden fra DVD\" mener jeg \"lyden fra DVD-film\"
Avatar billede madskp Nybegynder
24. maj 2001 - 15:58 #4
Er der evt. en digital out på dit dvd drev og en digital in på dit lykort. Så kan du køre lyden den vej.
Avatar billede tvkn Nybegynder
24. maj 2001 - 16:02 #5
Der er digital out på DVD-drevet ja, men lykortet tilhører efterhånden den oldnordiske serie hvor samtlige tilslutningsmuligheder er analoge - dvs ingen digital in.
Avatar billede dongregers Nybegynder
18. juni 2001 - 11:12 #6
jeg har samme problem med mit DVD-drev.
Når jeg afspiller DVD-film knaser lyden.
Avatar billede tvkn Nybegynder
18. juni 2001 - 11:16 #7
Jeg har nye erfaringer:
Under Win98 kunne jeg ikke løse problemet... Men så prøvede jeg med win2000 og lyden blev perfekt på mine DVD film... Så det må bare være dårlig understøttelse af lydkortet i win98!
Avatar billede dongregers Nybegynder
18. juni 2001 - 11:19 #8
ok, jeg bruger også win98 så det kan godt være det