Avatar billede junl Nybegynder
07. januar 2007 - 17:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mailserver (Tele2)

Jeg har lige sat en mailserver op herhjemme. Jeg kan fint modtage mails, men jeg kan ikke sende noget - alt ligges bare i kø.

Jeg har tele2 som ISP. Jeg bruger gratisdns og har tilføjet følgende MX: domæne.dk    mail-relay.tele2.dk

Men det virker stadig ikke - og jeg synes der er meget modsigende informationer hos tele2. Først så jeg dette: http://resources.tele2.dk/privat/help_popup/popup_lukkerforport25.html

Og så er det der her:
Er alle porte åbne?
Nej, port 25 er lukket for indgående trafik. Vi tilbyder, at du gratis kan benytte mail-relay.tele2.dk som sekundær mailserver og dermed alligevel få din egen mailserver. Den skal i praksis sættes på som MX record med lavere prioritet, til udgående post benyttes smtp.tele2.dk på port 25 som normalt.

Men hvis man så kigger her:
http://resources.tele2.dk/privat/kundeservice/internet/popup_pages/adsl_windows_email_oe_60.html

Så ser det ud til, at man skal logge ind på deres smtp server med brugernavn og password.

Sidstnævnte kan jeg ikke med min mailserver (hula).

Kører jeg netstat på serveren så kan jeg se:
tcp    0      1 192.168.2.XX:YYYY    mail.tele2.dk:smtp SYN_SENT

Og sådan bliver den bare stående. Så jeg kan ikke rigtigt finde ud hvordan hulen jeg skal få min server til at sende mails.

Er der nogen der har en mailserver kørende på en tele2 linie, der kan give mig nogle råd?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
07. januar 2007 - 18:34 #1
det er en fejl i din mail server mht du ikke kan sende mails, hvilken mailserver benytter du ?
Avatar billede junl Nybegynder
07. januar 2007 - 18:44 #2
Jeg bruger hula - hvilket er det samme som Novell Netmail. Jeg kunne godt forestille mig, at jeg har sat noget forkert op. Jeg har sat serveren op til at forwarde til smtp.tele2.dk
Avatar billede niels_hansen Praktikant
07. januar 2007 - 18:48 #3
hvorfor bruge forward ?, men i så fald skal du (hvis du kan) angive user og password, ellers vil du ikke få lov at sende dem via tele2´s smtp server.
Avatar billede junl Nybegynder
07. januar 2007 - 18:52 #4
Jeg har prøvet både med og uden forward - ingen af delene virker.

Skal man altid bruge brugernavn og password?

Jeg har prøvet at sætte min outlook op sådan som de siger - bare for at se om jeg overhovedet kan bruge deres smtp server. Men selvom jeg indtaster brugernavn og password, så får jeg ingen adgang.
Avatar billede plx Nybegynder
07. januar 2007 - 18:54 #5
Har du husket at ændre portnummeret til deres smtp server?

fra linket: "Udgående post (SMTP) skal du ændre portnummeret til 587."
Avatar billede junl Nybegynder
07. januar 2007 - 18:58 #6
Ja det har jeg også prøvet - men måske er det fordi jeg ikke helt forstår sammenhængen mellem min server og deres, sådan helt overordnet.

Men hvis jeg skal bruge port 587 hvorfor skrive de så:"Den skal i praksis sættes på som MX record med lavere prioritet, til udgående post benyttes smtp.tele2.dk på port 25 som normalt."?

Som du siger det lyder det som om, at jeg skal sætte min server op til at logge på deres smtp server med brugernavn og password - samt benytte port 587. Men så forstår jeg ikke hvorfor jeg overhovedet skal sætte en MX record til at pege på deres relay server.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2007 - 09:40 #7
mx recorden peger først på din mailserver, men der er jo spærret for port 25 indgående (pånær fra tele2 mailserver, derfor angiver man deres mailserver som nummer 2 i mx, da den så afleveres til dem, og denne kan så aflevere mailen til din server.
Avatar billede junl Nybegynder
15. februar 2007 - 12:53 #8
Jeg har sat tele2's mailserver som anden mx record - men det er ikke problemet. Problemet er at deres smtp server kræver brugernavn og password og intet af det jeg har kan benyttes (fejler). Men problemet er løst nu, da jeg har skiftet udbyder til Cybercity