Avatar billede lbaad Nybegynder
05. januar 2007 - 09:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Nyt index tablespace

Hej

Er der noget, som man skal være særlig opmærksom på, hvis man vil droppe et INDX tablespace.

Jeg skal selvfølgelig have et nyt INDX tablespace, men da jeg skal til at lave lokale partitioneret index'er, så skal jeg ikke længere bruge INDX tablespacet. Det er pt. på 186GB, så det vil jeg selvfølgelig gerne have fjernet, da de index'er der ellers ligger kun fylder 13 GB.

Kan man iøvrigt rebuilde et index som et lokalt partitioneret index.

Håber i kan komme med nogle inputs

Mvh
Lars
Avatar billede pnielsen Nybegynder
05. januar 2007 - 10:03 #1
Forstår nok ikke helt dit spørgsmål ?
Du kan droppe det hvis der ikke ligger indexer i det - og ingen brugere eller applicationer har tænkt sig at ligge noget ned i det.

Eller skal forstås sådan at du har et INDX tablespace på 186GB, men der kun er brugt 13GB? I det tilfælde vil jeg rebuilde dine indexes over i et nyt tablespace og droppe det gamle. Evt. oprette det igen og flytte dem tilbage, hvis du ikke er sikker på om nogle applicationer kræver at tablespacet hedder INDX.

Godt nytår.
Avatar billede lbaad Nybegynder
05. januar 2007 - 14:05 #2
Hej Paw

Der ligger index'er i tablespacet, men jeg vil rebuilde 8 af dem, da de hører til en stor partitioneret tabel.
Resten af indexerne har ret i, at jeg skal rebuilde i et andet tablespace(INDEX), og derefter droppe det gamle INDX tbs, og så evt. oprette det(INDX) igen.

Ved du om jeg kan rebuilde et eksisterende index som et partitioneret local index online, eller skal det droppes og så oprettes igen??

Godt nytår tilbage.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
05. januar 2007 - 14:12 #3
>>Ved du om jeg kan rebuilde et eksisterende index som et partitioneret local index >>online, eller skal det droppes og så oprettes igen??

Det er netop det jeg ikke forstår hvad du mener med ?

Hvis du rebuilder et index er det for at bygge det op og optimere det igen, så det ikke er for dybt - samtidig med kan du vælge at ligge det et andet sted.

Men hvorfor laver du ikke bare det nye index som du gerne vil have det - og derefter dropper det gamle ?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
05. januar 2007 - 14:17 #4
Man kan ikke ændre strukturen i indexet fra et alm til et UNIQUE, BITMAP eller PARTITIONED
hvis det er sådan du mener ?

Jeg ville gøre det sådan:
1. Oprette mit nye index med de partitioner jeg ønsker
2. ALTER INDEX gammelt_index DISABLE;

Paw
Avatar billede lbaad Nybegynder
08. januar 2007 - 12:56 #5
Det er lige det, som jeg vil.

Takker Paw, smid et svar.

/Lars
Avatar billede pnielsen Nybegynder
08. januar 2007 - 12:58 #6
ok :-)

Du kan jo så droppe det gamle index når du har konstateret at det nye virker efter hensigten.
Avatar billede lbaad Nybegynder
08. januar 2007 - 15:58 #7
Hej Paw

Jeg var nok lidt for hurtig.
Jeg kan jo ikke oprette et index, hvor kolonnen allerede er indexeret.
Jeg bliver vel nødt til, at droppe det gamle index, for så at oprette det som et partitionetet index istedet??

/Lars
Avatar billede pnielsen Nybegynder
08. januar 2007 - 16:11 #8
Det er rigtigt - hvis indexet er helt magen til det andet - bare med partioner ...
Avatar billede lbaad Nybegynder
08. januar 2007 - 16:17 #9
Det er det.

Så må jeg lave endnu en gang natarbejde :-(