Avatar billede osgodenhubbe Nybegynder
04. januar 2007 - 21:33 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Pixel Pitch?

Hej

Jeg sidder og vil købe en fladskærm, men så falder jeg over dette: "Pixel Pitch 0.258mm". hvad betyder det?
Og er det bedst at tallet er højt eller lavt.

Osgodenhubbe
Avatar billede lasserasch Juniormester
04. januar 2007 - 21:45 #1
Tallet skal være så lavt som muligt! Det betyder hvor store prikkerne som udgør skærmbilledet er. Jo størrere jo mere "grumset". Men det har ikke noget at sige når vi taler alm. 17 eller 19" faldskærme. Hvis du skal op i 21 eller 24", så begynder det at have betydning!

/Lasse
Avatar billede fimbul4 Nybegynder
10. januar 2007 - 00:33 #2
Et svar til osgodenhubbe
Svaret fra Lasse var delvis rigtigt. Jeg er dog uenig med ham i at det får mere betydning jo større skærm. Hvis pixelstørrelsen 0,258mm er god, og man dermed har et tydeligt billede på en 17" eller 19", så vil den samme pixelstørrelse give et lige så skarpt billede på en 21" eller 24" skærm. Måske skal jeg lige nævne, at 0,258mm er en industristandard, og findes dermed på en laaaaang række skærme. Hvis du tager et TV f.eks., så er tallet på den enkelte pixel større - d.v.s. mere grovkornet. Det ser du tydeligt, når du sidder tæt på skærmen. Man arbejder p.t. hårdt på at få pixelstørrelsen yderligere ned for kunne opnå en endnu bedre opløsning - og dermed "kiggekvalitet" - især på TV-siden, fordi forude venter HD-TV som jo kan give os meget bedre kvalitet, men også kommer til at kræve mange andre ting - bl.a. en god tegnebog.
/Fimbul4 - Per