Avatar billede klaaes Nybegynder
02. januar 2007 - 21:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fungerer en ultrakondensator?

Ultrakondensator, superkondensator, supercapacitator, ultracapacitator.

- Der er mange navne, men jeg kan desværre kun finde meget lidt information om ultrakondensatorer på nettet og INGEN bøger på de offentlige biblioteker.

På DTU's bibliotek fandt jeg én bog, der omkredser emnet minimalt.

Er der ikke nogen der kan forklare mig på en "nede-på-jorden"-måde, hvordan de fungerer? Hvad er der ellers at sige om dem?
Står og skal holde oplæg om dem, men blev overrasket over den meget sparsomme litteratur, da jeg synes jeg havde hørt en del om emnet ellers.

Håber I kan hjælpe.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. januar 2007 - 21:07 #1
hvad skulle "super" ultra delen være ? en kondensator er en kondensator, den kan så have egenskaber der gør den bedre egnet til en opgave end en anden type kondensator, men en ultrakondensator findes ikke, og derfor finder du ikke noget dokumentation om det.

(man kan teoretisk tale om super kondensator, men der taler vi kondensatorer ved det absolutte nulpunkt, og i praksis er det så godt som uopnåeligt)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. januar 2007 - 21:11 #2
her står lidt om dem, men det er noget sludder at kalde det en super kondensator, det er bare en kondensator med en meget står kapacitet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor
Avatar billede klaaes Nybegynder
02. januar 2007 - 21:15 #3
Udviklerne hos Maxwell og professorerne på DTU er tilsyneladende uenige med dig.
Det er forfatteren til dette nok også: http://en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor

Vil du mene at mit oplæg blot bør handle om kondensatorer med den kommentar, at en superkondensator er en drømmekondensator, hvor der intet tab vil være?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. januar 2007 - 21:21 #4
en kondensator er og bliver en kondesator, om dens kapacitet er 1nf eller 100farad, det er stadig en kondensator, og i virkemåde er de 100% ens, det er blot materialer og overflade areal der er til forskel på de to kondensatorer i det nævnte eksempel.

Hvad de end måtte kalde det på DTU, så ændrer det ikke på det faktum at ved man hvordan en elektrolyt kondesator fungerer ved man hvordan en "super" kondensator fungerer.
Avatar billede klaaes Nybegynder
02. januar 2007 - 21:25 #5
Fint
Avatar billede klaaes Nybegynder
03. januar 2007 - 10:52 #6
Det giver da ikke mening, hvad du siger.. I følge http://da.wikipedia.org/wiki/Superkondensator adskiller en superkondensator sig fra andre kondensatorer ved at den er elektrokemisk.

Det indikerer da, at der er forskel på konstruktionen, og derved også at en superkondensator ikke bare er en teoretisk godt konstruerert kondensator.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 12:02 #7
citat:

En superkondensator, nano-kondensator og ultrakondensator er en elektrokemisk kondensator, der har en usædvanlig stor energitæthed sammenlignet med f.eks. almindelige elektrolytkondensatorer.

Der står jo direkte at det er en elektrolyt kondensator, (som er elektrokemisk, da man bruger et kemisk stof til at adskille pladerne mere fra hinanden), til forskel fra f.eks en polystyren-kondensator.
Avatar billede klaaes Nybegynder
03. januar 2007 - 14:23 #8
Hvorfor skulle man dog adskille pladerne mere fra hinanden når kapacitansen er omvendt proportionel med afstanden mellem pladerne?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 14:30 #9
der tager du 100% fejl, jo større afstand mellem pladerne jo større kapacitet (ellers virker kondensatorer ikke længere som de har gjort siden fænomenet blev opdaget)

hvor har du den største spænding overhoved ? (mellem jorden og en tordensky), og er afstanden stor eller lille ?

som tommelfinger regel siger man der skal ca 1000V for der kan springe en gnist, så kan man indsætte et materiale der kan hæve denne spænding kan den også indeholde en større spænding. (hvilket jo er logik når man tænker over det)
Avatar billede klaaes Nybegynder
03. januar 2007 - 14:39 #10
Så er jeg forvirret over formlen på denne figur: http://da.wikipedia.org/wiki/Billede:Supercapacitor_diagram.svg
d er mig bekendt afstanden mellem pladerne.

Og punkt nummer 2 her: http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_kondensator#M.C3.A5l_og_egenskaber_for_kondensatorer

Citat:
"jo mindre afstand, desto større elektrisk kapacitet"
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 14:52 #11
jeg må komme med en rettelse, det er korrekt at kapaciteten stiger med mindre afstand, men ligeledes gør maks spændingen, den bedste kondensator er med brug af luft imellem pladerne, men for at hæve kapaciteten (uden at gøre den fysisk større) benyttes dielektrikum.
Avatar billede klaaes Nybegynder
03. januar 2007 - 14:53 #12
Eller spændingen kan simpelthen øges ved at serieforbinde kapacitorerne.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 14:58 #13
ja men vi taler om en enkelt kondensator, det er at blande æbler og pærer samme at tale om hvordan en kondensator virker, ved at tale om flere i serie, og ved at serie forbinde  dem falder kapaciteten også
Avatar billede klaaes Nybegynder
03. januar 2007 - 14:58 #14
Jeg tror vi er enige.. Du skal have tak for diskussionen.