Avatar billede uffesteenberg Novice
02. januar 2007 - 12:19 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Er denne bærbare ok?

Spildte kaffe i min gamle Dell- bærbare, der nu skal skrottes - den var alligevel klar til pension!

Har seriøst overvejet denne, især fordi prisen passer mig perfekt og jeg har et OK indtryk af min kammerats Acer -->
http://i5.photobucket.com/albums/y194/uffesteenberg/Acer1.jpg

Jeg skal mest bruge den til studiebrug og musik. Det vildeste bliver nok lidt Photoshop, lidt video-konvertering (avi-filer, RatDVD osv.) - ingen games!

Er den ikke fin nok til det? Jeg tænker især på processor og ram, men kender ikke særligt meget til det...

Her er lige specifikationerne på min stationære PC (fra Everest Ultimate-programmet)-->
CPU: AMD Athlon XP, 1100 MHz
Motherboard: ACS K7S5A
RAM: 256 MB  (PC2100 DDR SDRAM)
Grafikkort: NVIDIA GeForce4 MX 440 (Microsoft Corporation)  (64 MB)
Lydkort    C-Media CMI9738 @ SiS 7012 Audio Device

Min stationære fungerer fint for mig, men den er jo ikke ligefrem superhurtig, når der skal konverteres en RatDVD-video og den slags... hvad kan jeg forvente mig af Acer'en?

Lige et par yderligere spørgsmål:

1-Kan den køre Vista uden problemer?

2-Kan jeg få den trådløst på nettet via min Cybercity ADSL-
  forbindelse på den stationære (er også telefon-forbindelse)?
  Skal jeg anskaffe noget nyt udstyr for at kunne det...trådløs
  router eller noget..og hvad koster det så?

3-Gider ikke rigtig brænde cd-skiver mere, så vil gerne bruge
  den nye bærbare til at afspille musik trådløst..hvad skal jeg
  bruge for at få musikken ud af mit alm. stereoanlæg? Eller
  skal man købe noget andet trådløst udstyr, højttaler osv? ..og
  hvad koster det evt.?

4-Mon den har en slags quick-start, så man kan afspille cd'er
  osv uden at den skal igennem hele Windows-startup-processen
  først?

Håber I kan hjælpe mig på vej ;-)

Deler pointente mellem jer, hvis jeg får flere gode indlæg ;-)
Avatar billede uffesteenberg Novice
02. januar 2007 - 14:15 #1
...satser på at handle inden januar-udsalget slutter... hø hø :-)
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2007 - 14:15 #2
læs køberguiden på http://laptopworld.dk/index.php?id=22

og se en masse danske anmeldelser af laptops i meget forskellige udgaver på http://laptopworld.dk/index.php?id=44

Den Acer er lidt slap i konfigurationen. Du bør se efter noget andet efter min mening. Hvad er budgettet?
Video-konvertering siger ram og cpu kraft - her bør du overveje den nyere CPU fra Intel: Core Duo
Avatar billede uffesteenberg Novice
02. januar 2007 - 14:16 #3
Jeg ville nødig af med mere end 6000....
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2007 - 14:23 #4
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2007 - 14:31 #5
NB
Din nuværende PC kan med fordel opgraderes med flere ram, hvilket vil give en mærkbar stining i performance - smid extra 512 mb i den....
Avatar billede uffesteenberg Novice
02. januar 2007 - 16:46 #7
PS: Hmmm... hvorfor kan jeg ikke se denne tråd, når jeg går ind i kategorioversigt-Hardware-PC???? Det ville jo nok være en fordel, hvis folk skal kunne hjælpe..
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. januar 2007 - 18:23 #8
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2007 - 19:56 #10
ja, den Acer er bedre end den første
Avatar billede loppehund Nybegynder
02. januar 2007 - 19:58 #11
hvorfor er det en dobbelbruger niels_hansen ?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. januar 2007 - 20:01 #12
http://www.eksperten.dk/spm/753511 uffesteenberg er opretter, vedkommende der svarer er uffest (og skriverr han har lavet en fejl.)

så der er ingen tvivl om at uffesteenberg og uffest er samme bruger.
Avatar billede loppehund Nybegynder
02. januar 2007 - 20:03 #13
Ahhh agree ;D
Avatar billede uffest Nybegynder
02. januar 2007 - 20:09 #14
Sorry, den alternative konto var en oldgammel sag, jeg nu har slettet... men I er naturligvis velkomne til at bidrage videre på denne post ;-)
Avatar billede loppehund Nybegynder
02. januar 2007 - 20:14 #15
Mon ikke coadmin kigger forbi ;D
Avatar billede uffesteenberg Novice
02. januar 2007 - 20:23 #16
Wel well.. prøver lige at få skuden tilbage på sporet:
Er AMD dual core processoren i link 2 meget bedre end Celeron'en i første link? De virker ikke ligefrem begejstrede for AMD Turion på http://laptopworld.dk/index.php?id=96

Jeg kan egentlig allerede klare det fleste opgaver på min stenalder-stationære, men den er bare langsom i Photoshop og f.eks. til at lave/åbne RatDVD-filer eller konvertere en avi-fil til DVD i Nero og lign. Men ville gerne have bekræftet om den første Acer er kraftig nok til at gøre det meget hurtigere? Spenderer gerne 1000,- ekstra på nr. 2  - men kun hvis processoren er tilsvarende bedre..

1- kunne de svare på i butikken jeg kiggede forbi idag (Fona)
2-3 Må stadig gerne kommenteres - ellers opretter jeg nok nye spørgsmål for hvert emne, når jeg har valgt en bærbar.
4- negativ!
Avatar billede niels_hansen Praktikant
02. januar 2007 - 20:27 #17
hvis kontoen er en oldgammel sag, virker det underligt at du pludselig benytter den, og skifter rundt mellem dem i hver anden post...

Anmeldt...
Avatar billede uffesteenberg Novice
02. januar 2007 - 20:33 #18
Ja klart..
Men jeg vidste egentlig ikke det var forbudt. Det var ikke meningen at "snyde" - ellers havde jeg jo valgt et andet navn en "uffe" i begge. Du ville også kunne se, der ikke var "trafik" på kontoen siden spar konge var knægt :-)
Har fået mail fra co-adm. og naturligvis slettes den alternative konto...
Avatar billede loppehund Nybegynder
02. januar 2007 - 21:02 #19
hvorfor er den så ikke slettet endnu
Avatar billede uffesteenberg Novice
02. januar 2007 - 22:46 #20
Godt spørgsmål... har lukket den og klikket på linket i den mail, der automatisk udsendes... måske tager det bare lidt tid??
Avatar billede loppehund Nybegynder
03. januar 2007 - 09:37 #21
Anmelder tråden, så kan co-admin løse det for dig
Avatar billede uffesteenberg Novice
03. januar 2007 - 09:50 #22
;-)
Avatar billede uffesteenberg Novice
04. januar 2007 - 21:24 #23
Espersen, er Intel Core Duo 1.6 GHz-processoren iden Fujitsu-Siemens du linker til væsentlig bedre end AMD Turion 64 X2 Mobile-processoren i Acer nr. 2?? Og har det noget reel betydning i forhold til mine behov?

Beklager, men jeg er SÅÅÅÅ dårlig til at bestemme mig!! Plejer at bruge en halv time på at vælge mellem Kohberg eller Schulstad i supermarkedet.. LOL :-)  Anyway, man bliver sgu også helt forvirret af at læse om processorer osv... nogle håner AMD, mens andre siger den, der sidder i mit 2. Acer-link yder virkelig godt..
Avatar billede espersen Novice
04. januar 2007 - 22:38 #24
aahhh ikke et nemt svar at kunne give på den
Core Duo er rigtig fin og understøtter alm. Windows XP (denne CPU er dobbelt kerne)
Turion 64 X2 er testet i denne FS Amilo PA1510 : http://laptopworld.dk/index.php?id=298  (Windows Vista bruger gerne 64 bit)
Ville selv være tilbøjelig til at se på en 64 bits CPU ;o) - men ville nok tage et kig på denne Fujitsu Siemens ...
Avatar billede uffesteenberg Novice
07. januar 2007 - 11:05 #25
Nå, springer nok over Acer'en pga. fat-systemet.. kan sgu ikke helt greje om man kan NTFS-formatere på forsvarlig vis (recovery-partitionen skal vist være fat).. Ser lige an om der dukker nogle kanaldtilbud op i aviserne...

..og så bliver man jo også fristet af lidt dyrere modeller som fx. denne-->

http://i5.photobucket.com/albums/y194/uffesteenberg/Bilka.jpg

Anyway, 1000 tak for jeres indlæg  Fortsat god søndag!

Vender sikkert frygtelig tilbage med 1000 nye spørgsmål ..LOL

Læg bare svar..
Avatar billede niels_hansen Praktikant
07. januar 2007 - 11:12 #26
nu er det jo bare at skrive convert c: /fs:ntfs så converteres partionen til ntfs...
Avatar billede uffesteenberg Novice
07. januar 2007 - 11:18 #27
Hmm.. ja men jeg er vist totalt fatsvag:

Hvor meget fylder recovery-partitionen?
Når man laver en recovery-skive, kan man så ikke slette/formatere/re-partitionere recovery-partitonen?
Er med på at man kan ændre C-drevet til NTFS, men kan man ikke få det fixet så man kan lave en recovery i NTFS - enten ved at ændre recovery-partitionen til NTFS eller lave en NTFS-recovery-skive??
Avatar billede uffesteenberg Novice
07. januar 2007 - 11:19 #28
Niels Hansen referer til denne tråd-->

http://www.eksperten.dk/spm/754082
Avatar billede uffesteenberg Novice
17. januar 2007 - 11:54 #29
Espersen og Niels Hansen, vil I smide svar??
Avatar billede espersen Novice
17. januar 2007 - 17:44 #30
;)