Avatar billede ozman Nybegynder
31. december 2006 - 00:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Adgang til kollegienet

Hej

Jeg bor på et kollegie og er koblet til internettet via vores interne net ligesom alle andre på kollegiet. Jeg har dog "opdaget" noget underligt ved min forbindelse som jeg godt kunne tænke mig opklaret.

Vi har på kollegiet en intern hjemmeside, som alle andre (dem jeg har snakket med i hvert fald) kan tilgå ved at skriver 'www/intern' i deres browser. Det kan jeg i midlertid ikke, og bliver nødt til at skriver www.'kollegienavn'.dk/intern for at komme til samme side.
Det har ikke rigtig nogen betydning for mig, men jeg er blevet ret interesseret i hvorfor dette er tilfældet.
Det skal siges at jeg, i modsætning, til de andre jeg har snakket med sidder bag en router på mit værelse så jeg kan have to maskiner på nettet samtidig.
Jeg går ud fra at det har noget at gøre med det....men hvad???
200 point for et fyldsgørende svar og evt. løsning

På forhånd tak
Ozman
Avatar billede leif Seniormester
31. december 2006 - 00:49 #1
Umiddelbart vil jeg sige et spm. om Broadcast, da du ikke får Broadcastet Maskinenavnet: www til dit personlige nerværk
Avatar billede ozman Nybegynder
31. december 2006 - 00:55 #2
Erm...ok. Er det godt eller dårligt og kan det "laves"?
Avatar billede snowball Novice
31. december 2006 - 01:01 #3
Prøv at kigge på de andres IP konfiguration - måske de bruger en intern DNS eller WINS server som du ikke gør brug af.
Avatar billede ozman Nybegynder
31. december 2006 - 01:07 #4
hmm...det vil jeg lige kigge på imorgen og vende tilbage.
Avatar billede jarlskov Nybegynder
31. december 2006 - 10:05 #5
Formentlig har de andre indtastet "kollegienavn.dk" under search domains (dns-suffix).
Avatar billede ozman Nybegynder
31. december 2006 - 11:07 #6
Jamen hvor og hvordan indtaster man dns-suffix? Har kigger i min router opsætning men kan ikke rigtig finde noget. Jeg har en 3Com office connect router
Avatar billede ozman Nybegynder
31. december 2006 - 11:21 #7
Nevermind...jeg har fundet ud af det med dns-suffix.
Jeg indtastede det under tcp/ip indstillinger ved min forbinelse under avanceret ---> Dns, og det hjalp.
Men hvad er det egentlig lige jeg har gjort og hvad er forskellen fra før og til nu mht. sikkerhed?
Fordel/ulempe?
Avatar billede riversen Nybegynder
31. december 2006 - 14:46 #8
Hej ozman,

du har såmænd bare fortalt computeren, at hvis pc'en skal lave et navneopslag skal den automatisk tilføje det dns-suffix du har angivet. Dvs. hvis du skriver ping pc1, så forsøger den at opløse pc1.kollegienavn.dk til en IP-adresse (forudsat kollegienavn.dk er sat som dns-suffix). Hvis ikke dette er sat op vil den spørge dns serveren efter pc1, hvilket den formentlig ikke kender, og din pc vil få et negativt svar tilbage, om at hosten ikke findes. Det samme sker, hvis man fx benytter sin webbrowser.
Avatar billede ozman Nybegynder
13. juni 2010 - 20:18 #9
lukket
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
13. juni 2010 - 21:06 #10
ja det var da flot