Avatar billede karstenn Nybegynder
27. december 2006 - 20:03 Der er 18 kommentarer

Kan ikke få adgang til min Harddisk

Hejsa, jeg havde min pc tændt - gik ned for at handle, og da jeg kom hjem havde den genstartet min pc.. men ikke startet min harddisk... jeg kan IKKE komme ind på den mere :(

Aner ikke hvad det kan være.. jeg har købt en ny harddisk, og vil nu gerne have overflyttet mine data om muligt..

Jeg har installeret winXP på den nye, og det var der også på den gamle harddisk.

Min bios finder navnet på min gamle harddisk, men den dukker ikke op som ikon på skrivebordet.. ej heller ved boot opstarten.

hva kan årsagen være? og hvordan får jeg mine data overflyttet (om muligt)
27. december 2006 - 20:15 #1
Se i DISKHÅNDTERINGEN om den er der ?

Skrivebord - HøjreMusseTast på [Denne computter] - Administr... - Diskhåndteringen ...
Avatar billede karstenn Nybegynder
27. december 2006 - 20:21 #2
der den ikke jeg kan kun se den nye hardisk
Avatar billede karstenn Nybegynder
27. december 2006 - 20:38 #3
Når jeg i bios bruger autodetect harddisk, så finder den begge harddiske.

Primær Master: Min nye harddisk 80gb
Primær Slave:  Min gamle harddisk 40gb
Sekundær Master: Mit CDrom drev
Sekundær Slave: Mit DVD drev

Mine harddiske sidder på samme kabel, den nye sidder yderst, og den gamle i midten af kablet.

S.M.A.R.T. for Hardisks = Enabled
27. december 2006 - 21:03 #4
Selvom BIOS siger det rigtige - check lige de fysiske JUMPERS (Master/Slave) på HD'erne ...
27. december 2006 - 21:04 #5
HOV -> "...jeg kan IKKE komme ind på den mere ..." - dvs. du har på ingen måde haft softwaremæssigt kontakt til HD'en siden ?
Avatar billede jacla Nybegynder
27. december 2006 - 21:07 #6
Nu skriver du ikke hvilken PC det er du har.

Når du højre-klikker på på denne Computer => egenskaber => vælge fanebladet Avanceret => vælg indstillinger i START og GENOPRETTELSE, der kan du se systemstart / systemfejl / fejlfinding mv.

Nogle PC'er blandt andet Dell, kan du taste F12 under opstarten, og få undersøgt dine HDD'er.

Vh
Jan
Avatar billede karstenn Nybegynder
27. december 2006 - 21:10 #7
Det rigtigt, jeg har ikke kunnet komme ind.. har forsøgt med fdisk, der skrev den at den ikke kunne komme i kontakt med harddisken, eller få adgang til den. Derefter besluttede jeg mig for at købe en ny, som jeg har sat i, installeret XP og sidder og after mulige grunde til at det ikke vil funke.

Jumpers sidder som de (skal) dvs. på den nye har jeg sat den til Master, og på den gamle 40gb.. der kan jeg ikke se mærkerne.. men forsøgte mig frem.. og da Bios fandt disken efter andet forsøg, så mente jeg at min jumper måtte sidde som slave (ikke 100% sikker)

anyway.. har eksperten ikke en chatfunktion? sidder og afventer svar med jævne mellerum :)  ..tak iøvrigt dr1 for dine bud indtil videre :)
Avatar billede karstenn Nybegynder
27. december 2006 - 21:23 #8
det er en Amitech, AMD Athlon 1200 mhz, 360mb sdram (F12 funkede ikke)

men holdfast den er langsom i selve opstarts facen af winXP
(er der en metode hvorpå jeg kan nå at sætte skærmen på pause.. så jeg kan se hva den har fundet frem via boot fasen)?
Avatar billede karstenn Nybegynder
27. december 2006 - 21:27 #9
Jeg tror, at når fdisk efter opstart via bootdiskette skriver at der er ikke adgang til harddisken, og at jeg ej heller kan få lot at få vist eller oprette logiske drev eller deslign. så er jeg ikke helt sikker på det er muligt at komme ind på den harddisk :(
27. december 2006 - 21:33 #10
.. Ja - hvis en FDISK i "dum" DOS ikke ka' se den så er den - - - - - DØD - - -
27. december 2006 - 21:34 #11
Sidste:
Sæt den (og KUN den) som Primær-master og med en dum DOS BOOTDISK (www.bootdisk.com) prøv om du ka' se den...
Avatar billede karstenn Nybegynder
27. december 2006 - 21:37 #12
Det var sådan jeg forsøgte i starten.. og der blev jeg afvist med kan ikke komme i kontakt med harddisken.. den ville hverken vise eller oprette noget.

Stadig.. hvordan kan Bios hitte disken? med clusteres og det hele..?
Hvis Fdisk ikke kan finde den?
27. december 2006 - 21:47 #13
.. Ja - BIOS går en anden vej...

Såååå HD'en -> Bidrag til årets (=næste år)'s HARDWAREKAST stævne ...
Avatar billede karstenn Nybegynder
27. december 2006 - 21:53 #14
oki :) - men det delme surt at miste data på den måde (jeg aner jo ej heller hvad der har forårsaget det) :(

Anyway - Godt Nytår

(vil kikke forbi med jævne mellemrum og høre om der kommer andre bud) - takker
Avatar billede nobob Nybegynder
27. december 2006 - 22:53 #15
Hvis det er en IBM disk, så smid den i fryseren et par timer. Hvis den så virker har du muligvis kun 10 minutter til at redde hele skidtet, så tag det vigtigste først.
Avatar billede cognacc Nybegynder
27. december 2006 - 22:57 #16
Hvad med at forsøge at udskifte boot sektoren. søgte på replace boot sector.
Og artiklen nævner da noget om at fdisk ikke kan få fat i den og hvad man så kan gøre.
Specielt det med en low level disk editor lyder lovende, når nu biosen kan se den.

http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windows2000serv/reskit/prork/prcb_dis_dgya.mspx?mfr=true
Avatar billede cognacc Nybegynder
27. december 2006 - 23:02 #17
Her du flere partitioner på den?.
noget andet jeg har gjort med success med en "dårlig" harddisk, er at lægge den
ind i en ekstern enclosure (boks :)), og så tilgå den derfra(usb etc).
Kræver sfl. at man har sådan en svend.
Avatar billede Jensen DK Novice
28. december 2006 - 07:24 #18
Jeg har prøvet det samme,afbrød strømmen til P.C.i 2 min genstartede og H.D.
var der igen.Ledningen helt ud af kontakten.