Avatar billede Slettet bruger
26. december 2006 - 14:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kode på trådløst internet

Hej eksperter!

Jeg har købt en trådløs router (Asus WL-530g) og en masse usb-nøgler til at modtage signalet. Alt fungerer perfekt uden problemer, men jeg kunne godt tænke mig at få kodeord på, så det kun er computerne i mit hjem der kan logge på. Er der nogle der kan komme med en hjælpende hånd?

Alle med hjælp får point, og gerne flere!!

på forhånd tak,
Nicolaj
Avatar billede newts Nybegynder
26. december 2006 - 15:32 #1
Hvis du bor i odense, kan du gi kaffe en eftermidag, så vil jeg da gerne lige sætte dit nætværk "korekt" op, hvis du lover at skrive her på siden hvordan det blev gjort.
God jul fra odense-næsby.
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2006 - 16:17 #2
jeg bor desværre i københavn, så det er nok en lidt for lang tur desværre. har windows ikke et eller andet program til sådan noget?
Avatar billede kenp Novice
28. december 2006 - 16:49 #3
Det er da bare logge ind i routeren også vælge wpa kryptering også vælge koden.. når du så vil på fra din bærbar så er det at skrive koden.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2006 - 02:03 #4
jeg har fundet et utility program som kan gå ind og ændre i routerens opsætning
fra start hedder routeren 'default' og brugernavn: admin og kode: admin.

har prøvet at ændre navn og kode på routeren så man ikke kan logge ind i den med fabriksindstillingerne. det fungerer fint nok.

har prøvet at sætte WEP kryptering på med kode og det hele, men når jeg så prøver at logge på netværket (med den rigtige kode) så kan den ikke logge ordentlig på, og skriver: 'begrænset adgang til internettet' ud for netværket 'default'.

efter at jeg har omdøbt routerens navn fra default til mit eget navn, så kan jeg ikke logge ind i routeren med utility programmet fordi at navnet ikke er 'default' mere. - der er så ikke andet at gøre end at gå op i stuen og resette routeren og starte forfra.

det skal så lige siges at jeg prøvet rigtig mange gange med forskellige navne og passwords, og kan stadig ikke få det til at fungere. den eneste måde jeg kan komme på nettet på, er at jeg slet ikke har ændret i routerens opsætning og logger på 'en usikker forbindelse' som windows kalder det.

hvad skal jeg gøre?
Avatar billede kenp Novice
29. december 2006 - 15:18 #5
hummm det lyder som om den router ikke er helt stabil.. for de4n burde kunn ekøre med kryptering på.
Avatar billede jesperhem Nybegynder
10. januar 2007 - 02:54 #6
Hej juztme,

Kort forklaring på nemmest måde at oprette en kryptering. Inde i din router opsætning vælger du WPA-PSK kryptering og derefter spørger den muligvis nok om du vil bruge 2 forskellige metoder (HEX) eller (ASCI). Vælg den som hedder (ASCI) der kan du bruge a-z og 0-9. Så kan du selv vælge din kode fra 8 til 64 tegn.

Vælg dit password og bland gerne tal og bogstaver sammen. Og da jeg ikke er helt sikker på om den er ligegyldig med store og små bogstaver så tag også lige forbehold for det :)

Når du så har oprettet dit password skal du så ændre de indstillinger på samtlige computere der skal på netværket. Da du har prøvet dig frem med WEP kryptering regner jeg med du godt kan finde rundt i disse indstillinger. Ændre WEP til WPA-PSK og vælg "TKIS" ik hæng mig op på det, kan ikke lige huske hvilke 2 muligheder du har, AEI og en anden har du :)

Når du så har ændret WEP til WPA-PSK skal du så skrive det passphraseword du har valgt som kodeord (8 til 64 tegn). Så burde det hele fungere.

*Hvis du stadig ik kan komme på så evt. lige prøv ændre den indstilling med AEI og TKIS protokollerne. Da jeg ikke lige er 100% hvilke en den vælger :D men igen mener det er den som starter med TK.*

Håber dette kan hjælpe dig :)