Avatar billede nicolarsen Nybegynder
21. december 2006 - 11:07 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Computer færdig?

Jeg er bange for min computer er brændt af. Jeg har selv bygget den, og den har kørt uden problemer i 1½ år.
Da jeg sad ved den igår, slukkede den pludseligt. Jeg troede først min skærm var problemet, da strømstikket hertil ikke sad ordenligt...Kunne høre underligt "skratten" som lyden af et strømstik der ikke har ordenlig forbindelse, og derfor laver små gnister.

Da jeg efterfølgende prøvede at genstarte computeren, kommer der en hurtig blå skærm under XP-startup sekvensen. Dette loop gentager så sig selv igen og igen.

Jeg har haft rammene ude. De fejler ikke noget. Jeg er bange for at bundkortet måske er årsagen, hvis ikke GFX-kortet, da det jo er i forbindelse med min skærm.

Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal kunne komme ind i min HD ( Seagate S-ATA ) og se om mine data stadig ligger der.

Hvad kan jeg gøre? Kan man komme ind i computeren på nogen måde?
Avatar billede peet49 Nybegynder
21. december 2006 - 11:40 #1
Tryk F8 under opstart og vælg fejlsikret tilstand.
Avatar billede nicolarsen Nybegynder
21. december 2006 - 11:59 #2
Har jeg prøvet...Der læser den en masse filer ind, men genstarter lige bagefter...
Avatar billede peet49 Nybegynder
21. december 2006 - 12:34 #3
Har du også prøvet sidst kendte konfiguration, hvor systemet virkede?
Avatar billede peet49 Nybegynder
21. december 2006 - 12:35 #4
Virker det ikke, så boot op på XP cdèn, i konsollen kører du en chkdsk /r og derefter en fixboot.
Avatar billede nicolarsen Nybegynder
21. december 2006 - 13:59 #5
Nej, jeg mener faktisk ikke at have prøvet den sidst kendte konfig.
Men hvis det er en fysisk hardwarefejl, hjælper det vel heller ikke?

Kan man boote på en Win2000? Jeg har ikke min XP...
Avatar billede peet49 Nybegynder
21. december 2006 - 14:09 #6
Det er samme måde med K2
Avatar billede nicolarsen Nybegynder
21. december 2006 - 14:26 #7
Ok, det må jeg prøve... Jeg kan vel stadig beholde XP selvom jeg laver en fixboot med 2K-skiven ikke?
Avatar billede peet49 Nybegynder
21. december 2006 - 14:28 #8
Du kan ikke køre en chkdsk med en 2K, når du kører XP.
Avatar billede nicolarsen Nybegynder
21. december 2006 - 14:43 #9
Skidt...Nå, men det vigtigste er at kunne redde mine data, hvis det er HD'en der har fået et slag...
Avatar billede nicolarsen Nybegynder
21. december 2006 - 14:52 #10
Kan det lade sig gøre at installere en ATA harddisk, når man også har en S-ATA?
Vil det volde problemer? Har nemlig en reserve-HD liggende, hvor jeg muligvis kunne smide Win 2K på og så sætte den der sidder i computeren nu, som slave?
Avatar billede maverickq Nybegynder
21. december 2006 - 15:11 #11
Det er der umiddelbart ingen problemer med at installere på en anden disk. Seagate plejer at have HD-test programmer liggende på deres hjemmeside.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. december 2006 - 15:43 #12
det måske blot strømforsningen der er gået..?
Avatar billede maverickq Nybegynder
21. december 2006 - 15:51 #13
Det er en mulighed. Men min erfaring siger at hvis det er den, så bør der slet ikke være strøm på systemet. Det er sjældent at strømforsyningen kun virker delvist.
Avatar billede nicolarsen Nybegynder
21. december 2006 - 15:52 #14
Hvis strømforsyningen er gået, burde den så kunne starte overhovedet? Jeg mener, den kan køre i bios uden at gå ned, men ligeså snart man prøver at starte den op genstarter den... I mener ikke der er problemer i, at installere 2K på en anden HD, selvom der ligger Xp på den anden i forvejen?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. december 2006 - 15:55 #15
det er muligt, at psu kan trække bios osv.. men det kan være den ikke kan følge med når den bliver belastet
og der ingen problemer... citat.->at installere 2K på en anden HD, selvom der ligger Xp på den anden i forvejen?
(kun hvis det var omvendt..O))
Avatar billede maverickq Nybegynder
21. december 2006 - 15:56 #16
Han skriver at han har en reserve-HD liggende. Der kan jeg ikke se nogen problemer i at han installerer på den. Kan du?
Avatar billede peet49 Nybegynder
21. december 2006 - 15:59 #17
Du kan sagtens indstallere på en patadisk og overføre filer fra sata. Betingelsen er at satadisken kører.
Avatar billede nicolarsen Nybegynder
21. december 2006 - 16:02 #18
Ja, det er jo lige det...Og jeg kan ikke høre om disken kører. Bios kan se den... Men det er som om at computeren genstarter på netop det punkt, hvor harddisken begynder at indlæse XP
Avatar billede nicolarsen Nybegynder
21. december 2006 - 18:19 #19
Kører chkdsk og det siger der er fundet fejl på disken.
Når jeg kører chkdsk /r tæller den meget langsom op i % hvorefter at "falde" tilbage til 50% ?!
Avatar billede maverickq Nybegynder
21. december 2006 - 19:03 #20
Du kan også tjekke den med Seatools fra Seagates hjemmeside: http://www.seagate.com/support/seatools/
Avatar billede nicolarsen Nybegynder
22. december 2006 - 09:16 #21
Det lykkedes mig at køre en chkdsk /r med efterfølgende fixboot...Det løste problemet! Nu kører den igen...Og jeg skal vist se at tage noget back-up...

Så det er jo Peet49 der skal have point...
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. december 2006 - 17:52 #22
:)