Avatar billede kakadue Nybegynder
20. december 2006 - 14:48 Der er 4 kommentarer

Status på lager

Hejsa.

Nå, nu har vi så brugt det fantastiske program SummaSummarum i 3 mdr. og det er nu tid til at afslutte vores regnskab for denne periode.

I den forbindelse lavede vi altid i gamle dage status på vores varelager og det går jeg ud fra også skal gøres med Summa? Eller hvad?

Vi har jo købt og solgt en hel del øl og vand i perioden, og det registrerer Summa vel? Vi benytter os ikke (endnu) af lagerstyingsfunktionen, men programmet kender vel værdien af vores varelager udfra det købte minus det solgte?

Hvis vi så benyttede lagerstyring, går jeg ud fra at Summa kan fortælle os præcis hvor mange flasker vi har på lager og altså ikke kun værdien af dem?

Spørgsmålet lyder altså: Skal vi tælle vores lager op og i så fald, hvordan bogfører vi det? Eller har Summa klaret den del for os og vi kan i reglen blot klikke på "Afslut regnskab" om en 10 dages tid og så holde nytår med god samvittighed?

Med venlig hilsen
Steen
Avatar billede b_hansen Novice
20. januar 2007 - 20:06 #1
Man skal ALTID tælle lageret op ved en årsafslutning. Det er den eneste dokumentation, du har for, at tallene er korrekte. Endvidere giver det mulighed for at korrigere eventuelle fejl.

Bogføringen af statusopgørelsen afhænger lidt af, hvordan du har bogført varekøbet. Men essensen er, at du på lagerkontoen skal have bogført den værdi, der fremgår af din statusopgørelse. Resten skal fordeles mellem varekøb og privatforbrug samt eventuelt svind. Varekøb og svind skal fremgår af din resultatopgørelse, mens privatforbruget er en konto under Egenkapital.
Avatar billede kakadue Nybegynder
21. januar 2007 - 18:42 #2
Vi bogfører vores varekøb løbende på forskellige "gruppekonti". Fustageøl under konto 2100 Øl-fustager, flasker under 2200 Øl-flasker, osv.

Så et eller andet sted er lagerværdien vel allerede med i regnskabet, i det vi jo har bogført købet af det i løbet af året? Eller tager jeg fejl?

Men en lagerkonto siger du. Hvad kan den f.eks. hedde? Ligger der en i standard-kontoplanen i Summa eller skal jeg oprette en konto og i så fald hvor?
Avatar billede b_hansen Novice
21. januar 2007 - 20:06 #3
Så vidt jeg husker, hedder standardkontoen 55100 i kontoplanen. Du skal dog være opmærksom på, at den kan være sat med en momskode. Er dette tilfældet skal du huske, at din bogføring er ex. moms.

Og desværre, så er Summa ikke i stand til at din lagerværdi, når du ikke bruger lagerstyring. Og selv om du brugte lagerstyring, skal du som nævnt ovenfor ALTID lave en manuel kontrol af varebeholdningen ved regnskabets afslutning.
Som du bogfører tingene nu, fremtræder alle dine varekøb som vareforbrug. Og det er forkert, da en del af dine varer jo står som lager. Derfor bliver overskuddet for lille med den måde, du har bogført på, hvis du ikke manuelt overflytter disse til Status.

Måden du konterer dit lagerforbrug er den, at du flytter lagerværdien fra varekøbskontoen over til statuskontoen. Altså kreditere 2100 og debitere 55100.

Jeg vil dog anbefale, at du også har to konti til lagerværdierne, når du opgør varekøbene på denne måde.
Avatar billede b_hansen Novice
01. april 2007 - 19:27 #4
Er du kommet videre?