Avatar billede Slettet bruger
19. december 2006 - 11:33 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

IP-telefoni - men hvilken?

Hejsa.

Jeg overvejer kraftigt at nedlægge min fastnet-telefonforbindelse, og oprette en IP-telefonforbindelse istedet for.

Lige nu har jeg en stabil internetforbindelse til min PC (2 MBIT/512 KBIT).
Men hvis jeg kan undgå at have min PC tændt hele tiden, ville det være det bedste (pga. PC-strømforbruget).

Jeg har behov for at ringe til og blive opkaldt fra:
- Fastnet-telefoner
- Mobil-telefoner (kunne evt. bare bruge min mobil til dette?)
- Evt. andre IP-telefoner?

Opkald til/fra udlandet, er ikke relevant.

Og kvaliteten skal selvfølgelig være i orden - ikke noget med skrattende/svigtende/halvsvag forbindelse, tak.

PS:
Hvis jeg kan bruge min "gamle" fastnet-telefon (BeoCom 2500) til IP-telefoni, ville det være en extra fordel - ellers må jeg vel bare invistere i en IP-telefon.

Så hvad vil I foreslå, kunne være den rigtige løsning?
Og hvilket selskab ville være godt til mit behov?
Avatar billede martin_moth Mester
19. december 2006 - 12:20 #1
Jeg købte bare en IP-adapter, hvorefter jeg nu bruger alle mine almindelige B&O stationære telefoner præcis som var de sat til på traditionel vis. PC'en skal ikke være tændt. Eneste ulempe er, at mine stationære ikke kan finde ud af at sende mit telefonnummer med til dem jeg ringer til, så det ser ud som om jeg ringer op fra hemmeligt nummer.

Altså - dit internet kommer ind i dit hus, og deles op via IP-adapteren til en telefondel og en internetdel. Såre simpelt. IP-adapteren reserverer plads tel telefoni hvis PC'en er tænd, så der ikke blokeres for samtaler hvis du f.eks. downloader store filer via din PC.
Internetdelen fortsætter så over i dit kabelmodem eller hvad du nu har, og til din PC. Telefondelen sætter du dine stationære telefoner til. Voila

Jeg valgte et selskab, der hvor jeg KUN har min telekonto hos dem, og har mit bredbåndsabonnement for sig i hos en andne udbyder. Det koster vist 20,- om måneden og næsten gratis taletid. Det er jo meget meget billigere end at have en traditionel fastnet, alene i abonnement er der masser at spare.

se f.eks.
http://danmark.dk/portal/page/pr04/DANMARK_DK/Forside/itborger/Telefoner/IP_telefoni/Selskaber_der_udbyder_IPtelefoni
Avatar billede martin_moth Mester
19. december 2006 - 12:22 #2
PS. Jeg har www.telsome.dk de passer bedst til mit behov

De fleste kan flytte dit fastnetnummer med over, så din omgangskreds ikke skal besværes med et nyt nummer til dig fordi du skifter til IP telefoni :o)
Avatar billede martin_moth Mester
19. december 2006 - 12:26 #3
Ulempe nr 2. Ryger en sikring i huset, for den gruppe hvor din IP adapter er sat til, slukkes den, og dine telefoner virker ikke før genstart. Ved alm. stationære ville du kunne tale, selvom sikringerne går
Avatar billede gurly Praktikant
19. december 2006 - 14:19 #4
martin > det med at den ikke sender dit nummer med ved opkald, må enten være din adapter der ikke supportere det, eller din ip tlf udbyder der ikke supportere det. jeg bruger telefin og mit nummer bliver altid sendt med

https://www.telefin.dk/main/

bland de tlf adaptere telefin tilbyder kan jeg anbefale denne
Zyxel Prestige 2302R
https://www.telefin.dk/main/prices.asp

jeg har også prøvet den billigere udgave uden router men den kan jeg ikke anbefale
Avatar billede gurly Praktikant
19. december 2006 - 14:24 #5
PS, hvis man har mere end et´fastnet telefonstik i huset så kan man gøre følgende
hvis man i det telefonstik hvor tele danmarks ledning kommer ind "ude fra"
skiller det stik og piller ledningen udefra af, så kun resten af de telefonstik man har i huset er forbundet. så kan man slutte adapteren til et´ af stikkene, så har man ip telefoni rundt i hele huset.
Avatar billede martin_moth Mester
19. december 2006 - 14:50 #6
gurly: Netop (det med flere telefonstik), det fik jeg måske ikke forklaret godt nok
Avatar billede martin_moth Mester
19. december 2006 - 14:51 #7
og ja, det er min udbyder der ikke understøtter det på alle telefoner, det med at medsende telefonnummer
Avatar billede gurly Praktikant
19. december 2006 - 16:11 #8
martin > syntes jeg kan huske at de måske skyldes B&O
Avatar billede martin_moth Mester
20. december 2006 - 20:14 #9
yep! B&O er problemet

extend - hvad siger du til det?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2006 - 16:35 #10
Hej igen, gutter.

Det lyder alt sammen meget spændende, og jeg er ved at undersøge det hele nærmere.
Jeg vender tilbage til jer i morgen.

Specielt dette link belyser emnet rigtigt godt:
http://danmark.dk/portal/page/pr04/DANMARK_DK/Forside/itborger/Telefoner/IP_telefoni/Hvad_er_IP_telefoni
Avatar billede martin_moth Mester
21. december 2006 - 17:35 #11
De enkelte udbydere har nu også gode beskrivelser:

"Via en adapter, sat til dit internet, kan du benytte din almindelige telefon og tale langt billigere – i Danmark og til hele verden.

Du kan enten få et nyt telefonnummer eller flytte dit eksisterende telefonnummer med over til Telefin – tilmeldingen er gratis og det koster kun 20,- om måneden, helt uden bindingsperiode. "

https://www.telefin.dk/main/readmore.asp
Avatar billede dyrbye Praktikant
23. december 2006 - 17:18 #12
Bruger cybercity - 99,- kr/mdr inkl frit forbrug til alle alm. fastnet telefoner.

Er meget tilfreds.
Avatar billede martin_moth Mester
23. december 2006 - 20:05 #13
Med telefin, der koster 20,- om måneden og 0,0675 kr i minuttet til fastnet, er det billigere end cybercity, så længe du bare taler mindre end 1185 minutter om måneden (knap 20 timer, dvs. en time hver hverdag)

Men så er der måske andre fordele ved cybercity. En ting er sikkert, der er penge at spare i forhold til alm fastnet
Avatar billede dyrbye Praktikant
23. december 2006 - 20:10 #14
Cybercity kører på deres helt eget udstyr på centralerne hvilket giver en god kvalitet.

De har reserveret plads på linien til telefonsamtale uanset hvad du foretager dig på nettet.

Jeg har prøvet telsome, skype og nogle gratis udbydere men kvaliteten var ikke god fordi min internet kvalitet ikke var god.
Avatar billede gurly Praktikant
02. januar 2007 - 06:14 #15
extend > kunne du bruge noget af det ?
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2007 - 12:33 #16
Well... jeg er faktisk stadig ikke helt overbevist.
Måske teknikken er så ny endnu, at konkurrencen ikke er stor nok til, at tilbudene er særligt overbevisende? Det tror jeg. :-)

Nå, men jeg lægger projektet lidt på hylden, og tildeler points til jer, for jeres tid, links og ulejlighed. :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2007 - 23:14 #17
Hallo???

Kan I ikke venligst lægge et svar, så jeg kan tildele jer points, for jeres tid og ihærdighed?
Avatar billede servicecenterjens Nybegynder
28. juni 2007 - 14:35 #18
Mht til B&O skriver Telsome.dk, som jeg benytter:
Vis nummer
Der findes flere standarder for vis nummer. Hvis din telefon ikke viser nummer ved indgående kald, så er det fordi din telefons standard ikke stemmer overens med Linksys routerens nuværende indstilling.
For at ændre på dette, skal du ind under Voice, og Regional.
Nederst vil du se følgende:
DTMF(Denmark) er den standard, Telsome opsætter Linksys routere med, og langt de fleste telefoner i Danmark understøtter denne.
DTMF(Finland, Sweden) bliver brugt af visse B&O Telefoner.