Avatar billede frankeeh Nybegynder
19. december 2006 - 11:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Strømforbug af en bærbar computer!

Hej eksperter!

Jeg mangler nogle data om, hvor meget en almindelig bærbar computer bruger af strøm.
Jeg vil gerne finde ud af hvad det koster at have en almindelig bærbar tændt i 50 timer.

Er der nogen der kan hjælpe mig med det, gerne med udregninger?

På forhånd, tak..
Avatar billede loppehund Nybegynder
19. december 2006 - 11:05 #1
Lån en målet hos dit lokale elforsyning. Sæt den til i 50 timer og gange det med kilowatt prisen.. elementært dr. Watson
Avatar billede loppehund Nybegynder
19. december 2006 - 11:06 #2
målet = måler
Avatar billede thov Forsker
19. december 2006 - 14:11 #3
Der er stor forskel - står den bare og er tændt, eller er den belastet af kørende programmer.
Hvor lang tid den kan køre på et fuldt opladet batteri, kan også bruges - så kan du regne ud, hvor mange mA den trækker.

Jeg lavede engang en 'batterierstatning' til en defekt bærbar. I nogle sekunder efter power-on, trak den 3,5A som derefter faldt til lige over 1A.
Spændingen var, så vidt jeg husker, på 8V - det gav et forbrug på ca. 10W i tomgang.
Regne..regne.. = 1/2 kWh på 50 timer = ca. 1kr.
Avatar billede frankeeh Nybegynder
19. december 2006 - 17:08 #4
troede måske der var nogen der vidste lidt om bærbare og sådan, og kunne regne det ud..
Avatar billede loppehund Nybegynder
19. december 2006 - 18:36 #5
Jeg har skam forstand på laptops, men du kan ikke konkretisere sådan. Produktets teknologi mv spilelr jo ind.

50 timer for én krone holder ikke en meter
Avatar billede frankeeh Nybegynder
19. december 2006 - 20:05 #6
jeg kritisere heller ikke.. sry..

Men det var mere sådan, hvad skal man sige, generelt for en bærbar, altså bare sådan cirka.. en gennemsnitlig computer... :)
Avatar billede thov Forsker
20. december 2006 - 01:05 #7
Hehe.. hvor meget benzin bruger en bil på 100km - det er nemlig heller ikke til at sige, det bliver også rent gætteri.
Men jeg har tilfældigvis en forbrugsmåler - måske jeg skulle teste min Acer 4100, bare for sjov :-)
Avatar billede thov Forsker
20. december 2006 - 02:52 #8
Det viser sig, at min laptop trækker 50-55W (35W når den er slukket !?).
Det bliver til 2,75 kWh på 50 timer - prisen pr. kWh er omkring 1,80kr alt incl., så den koster omkring en femmer for 50 timer.
Avatar billede frankeeh Nybegynder
20. december 2006 - 08:41 #9
Det med bilen, så ku man bar sige den bruger 1 L pr. 12 kilometer jo.. det var os bare sådan cirka.. :)

Mange tak thov !! rigtig godt .. :)
Avatar billede loppehund Nybegynder
20. december 2006 - 08:43 #10
Også en del kroner på 50 timer.

Igen må jeg sige det er umuligt at definerer, da ting som arkitektur på den givne laptop spiller ind. Hertil størrelsen på processor, skærm, RAM, HDD, er bluetooth deaktiveret/tændt, baggrundslys osv osv osv osv osv osv osv

Gør som jeg startede med at skrive.

Avatar billede thov Forsker
20. december 2006 - 13:16 #11
Nye forbrugstal...
Efter et par timers drift, har forbruget stabiliseret sig omkring 35W (30W med dæmpet skærmbelysning). Det giver så 3,25kr for 50 timers drift (heraf 50 øre for skærmbelysningen).

Den aktuelle computer er ikke nogen 'hurtigløber' (Centrino chipset med 1,6GHz CPU), så det skulle ikke undre, hvis high-end typerne trækker det dobbelte.
Avatar billede loppehund Nybegynder
08. januar 2007 - 12:42 #12
Lukketid??
Avatar billede frankeeh Nybegynder
17. juli 2007 - 18:01 #13
gg