Avatar billede kills Nybegynder
18. december 2006 - 11:58 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Har vores nej til euroen haft betydning for vores medlemsskab ?

Som titlen lyder: Har vores nej til euroen haft betydning for vores medlemsskab i EU ? hvad synes i ? Jeg vil umiddelbart mene at det er begrænset da vi stadig står stærkt...
Men hvad er jeres meninger/erfaringer ?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
18. december 2006 - 14:36 #1
Jeg vil naermere mene det har haft den modsatte effekt.

jeg bor i et Land vhor de betler med Euro og alle her (Tyskland) er enige med at alting er blevet dyrere.

Jeg mener dog det vil gavne alle Europaiske lande at faa indfört en faelles möntfod paa et eller andet tidspunkt , det letter og "gavner" samhandelen internt i det europaiske faellesskab.

mvh
Mads
Avatar billede apo Praktikant
18. december 2006 - 15:00 #2
Umiddelbart vil jeg sige at vi (Danmark) klarer os ganske godt uden Euroen. Vi har lav arbejdsløshed, flere mennesker har fået flere penge mellem hænderne og ind til videre tegner fremtiden lys, så vidt jeg har fulgt med.

Jeg er ikke sikker på om der er en sammenhængen, men I nogle af Eurolandende ser det noget anderledes ud: flere lande har stor arbejdsløshed, folk har mindre penge osv.

foxmulder > Hvordan mener du at Danmarks medlemskab af en fælles møntfod, vil gavne samhandlen og hvem mener du at det vil gavne?
Avatar billede kills Nybegynder
18. december 2006 - 15:40 #3
Ja kan jeg kun være enig i det du påpeger der apo,
Altså ingen tvivl om at et medlemskab vil gavne erhvervslivet, euroen står noget stærkere end kronen, derfor er euroen mere sikker at invistere i hvorimod kronen er nemmere at spekulere imod...
Avatar billede summer Mester
18. december 2006 - 17:17 #4
Spørgsmålet er jo næsten overflødigt. Se på DK og resten af EU. Hvem har problemer med forholdet krone/euro? Hvem har problemer med beskæftigelsen/produktionen?
Mere og mere vrøvl og ballade i det sindsygt omkostningskrævende EU-bureaukrati.
Lige som jeg har strittet imod EF/EU lige fra starten, håber jeg aldrig vi skal af med kronen.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
18. december 2006 - 18:09 #5
Jeg forstår ikke argumentet med den fælles mønt gavner samhandlen. jeg handler med Indonesien og Norge, der er overhovedet ikke noget problem der kan relateres til valuta.
Tværtimod er det et problem at sælge en vare til andet EU land da en slut bruger kommer til at betale DK moms, efter reglen om at noget der er momset i et EU lander momset i alle EU stater. Surt når man er som dansker skal sælge noget til en slut bruger i fx. Tyskland med deres 16%moms.(Mwst)

Hvor om alt er, synes jeg det er særligt tankevækkende at alle de "kloge" vismænds formaninger om den afgrund af fattigdom danmark ville falde i hvis vi stemte NEJ. Fuldstændigt er gjort til skamme.
Det selvfølgelig med det forbehold at den nu siddende regering nok også har spillet vores kort rigtigt.
Avatar billede intenz Novice
18. december 2006 - 18:25 #6
Nu er kronens kurs jo bundet til euroen, så effekten vil naturligvis være begrænset hvis man sammenligner de to. De kan dog være små udsving, men du kommer aldrig til at se at kronen står markant stærkere eller svagere i forhold til euroen end den gør nu.
Så i købekraftsmæssig forstand vil forskellen være minimal ved et skift.

Men den vil give en fordel til erhverslivet. Det vil lette processen ved at prisen er "den samme" i Danmark som i hvilket som helst euroland, uden det kræver omregning. Samtidigt er risikoen ved tab ved valutakurs ændringer fjernet.
Men netop pga. kronen er bundet til euroen har vores nej ikke betydet det store. Men alligevel så har vi jo ikke så meget at skulle have sagt omkring euroen, selvom vores egen valuta også er afhængig af hvad de andre beslutter.

Og arbejdsløshed og at vi får flere penge har ikke noget med euroen eller dens fravær at gøre. Den er den økonomiske politik der bliver ført og den velfærdsmodel vi har der har givet den effekt.

Og til sidst (det skal der komme lidt debat ud af), så kan jeg ikke se hvorfor folk så gerne vil beholde kronen. Euroen er stærkere og fremtiden indenfor EU. Og argumentet med at den repræsenterer danskheden kan jeg ikke se holder. For hvis vores nationalfølelse er bundet i vores mønt, så vil jeg mene der er større problemer end bare navnet på vores valuta.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
18. december 2006 - 18:44 #7
Jeg tror at mange stemte nej til Euro'en af lidt samme årsager som jeg.
Det har meget lidt med danskhed at gøre langt mere at gøre med at Euro'en vil binde os endnu tættere til EU.
"Danskhed" (hvad det så end er) har ikke megen betydning for mig, for min skyld kunne vi indføre Engelsk som national sprog og Pund som mønt.
Jeg tror ikke på projektet EU, det er et politikker fantasi uden folkelig opbakning bag sig.
Avatar billede summer Mester
18. december 2006 - 22:50 #8
Hørt
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. december 2006 - 14:44 #9
foxmulder58: jeg bor i et Land vhor de betler med Euro og alle her (Tyskland) er enige med at alting er blevet dyrere.

Tysklands problematiske økonomi er først og fremmest efterveer af genforeningen. Der er pumpet ekstremt mange penge fra vest mod øst og dermed er der færre i Vesttyskland end der har været og væksten har været meget svag de senere år. Måske har euroen en del af skylden, men den er ikke eneste årsag...

apo: Umiddelbart vil jeg sige at vi (Danmark) klarer os ganske godt uden Euroen. Vi har lav arbejdsløshed, flere mennesker har fået flere penge mellem hænderne og ind til videre tegner fremtiden lys, så vidt jeg har fulgt med.

Ja, god pointe, men det er alt sammen ting som er skabt i DK selv. Til gengæld har vi ikke været i stand til at tiltrække internationale virksomheder som fx Irland (som er i eurozonen) har tiltrukket masser af arbejdspladser og kapital fra Microsoft, Intel, Google, IBM mfl.

kills: Altså ingen tvivl om at et medlemskab vil gavne erhvervslivet, euroen står noget stærkere end kronen, derfor er euroen mere sikker at invistere i hvorimod kronen er nemmere at spekulere imod...
De mener jeg ikke at du har ret i. Danmark medlem af de to første faser af samarbejdet (ERM) og således er kursen på kronen låst tæt omkring euroen og renter osv følger euroland. Kronen er dermed ikke en selvstændig valuta på linje med den svenske krone eller det britiske pund. Derfor er det min opfattelse at den ikke er lettere at spekulere mod en euroen selv...

summer: Hvem har problemer med forholdet krone/euro?

Øhh, der er der vel ingen som har?

>Hvem har problemer med beskæftigelsen/produktionen?

Det har en række lande i eurozonen men det har noget med deres nationale økonomi at gøre, ikke med valutaen (euroen).

dunderfjert: Jeg tror ikke på projektet EU, det er et politikker fantasi uden folkelig opbakning bag sig.

Interessant. Jeg er uenig.
Avatar billede apo Praktikant
19. december 2006 - 15:31 #10
schwarz84:
> Til gengæld har vi ikke været i stand til at tiltrække internationale virksomheder
> som fx Irland (som er i eurozonen) har tiltrukket masser af arbejdspladser og
> kapital fra Microsoft, Intel, Google, IBM mfl.

Jeg ved ikke nok om lige præcis det du skriver, til at kunne erklære mig enig/uenig men her er alligevel nogle synspunkter omkring det du nævner:

- Danmark har jo ikke megen arbejdskraft at tilbyde i øjeblikket. Vi importerer arbejdskraft fra udlandet, og alligevel råber arbejdsgiverne stadigt på mere arbejdskraft.

- Det er jo før hørt, at de internationale selskaber ikke betaler skat i Danmark (McDonalds m.fl.). Hvis det er korrekt, er spørgsmålet, om vi går glip af meget ved ikke at være tiltrækningsdygtige over for de internationale selskaber.

Spørgsmålet er så, om vores indtræden i Euroen vil ændre noget i de retninger. Jeg tror det umiddelbart ikke.
Avatar billede intenz Novice
19. december 2006 - 15:45 #11
Det at Irland kan tiltrække de store virksomheder er jo, at deres selskabsskat er en af de laveste (eller den laveste, ikke helt sikker på lige det) i Europa.
Det er derfor f.eks. Coca-cola ikke betaler meget i Danmark, og de fleste andre EU lande.
De køber en "speciel" sirup af deres datterselskab i Irland, som de bruger til at producere colaen. Den kan de så købe så dyrt at deres nettooverskud i danmark bliver meget lille i forhold til det salg de egentlig har. Derfor betaler de kun meget lidt skat af det de sælger i Danmark. Og så tilgengæld er nettoomsætningen i Irland meget større, men her betaler de så skat af en mindre skatteprocent end f.eks. i Danmark.

Men igen er det ikke Euroen der gør det, men skattesatsen, og den bliver nok ikke ændret.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
19. december 2006 - 16:16 #12
At priserne steg i Tysk land ved EURO'ens indførsel har meget lidt med genforeningen med DDR, snarere det faktum at de forretnings drivende rundede op da de omregnede til Euro.

Det er ikke nogen betingelse for velstand at være med i "Eurozonen".
Schweiz fx. uforskammet rig og end ikke medlem af EU.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
19. december 2006 - 18:54 #13
En af Hovedårsagerne bag Tyskernes skæntende Økonomi er ganske vist Genforening. Jeg betaler 1 % i Solidaritetsskat (går til genopbygning af det tidligere DDR hvor jeg selv bor).

Jeg synes også det er underligt at have en sygeforsikring (tvungen ved lov) der betaler eksempelvis 100% af min tandlæge regning (som Dansker er det virkelig lækkert). men sygekasserne i Tyskland går også falit én efter en.

Men ellers opfatter jeg godt Tyskerne anderledes end Danskerne ( vi er ret coole mennesker).

Forresten God Jul allesammen.

mvh
Mads
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
21. december 2006 - 18:48 #14
>Jeg ved ikke nok om lige præcis det du skriver, til at kunne erklære mig enig/uenig
Jeg forsøger ikke på at overbevise nogen, jeg er selv ikke helt overbevist i en bestemt retning...

>Det at Irland kan tiltrække de store virksomheder er jo, at deres selskabsskat er en af de laveste (eller den laveste, ikke helt sikker på lige det) i Europa.
Selskabsskatten i Irland er 12,5%, på Cyperne er den 10% og den danske er 28%. Det har nok noget at sige, men Google gav eksempelvis euroen som en begrundelse da de lagde deres hovedkvarter i Irland...

>Det er jo før hørt, at de internationale selskaber ikke betaler skat i Danmark
Tja, men højt betalte arbejdspladser til højtuddannede er vel også en gevinst i sig selv, selvom man naturligvis bør få skatten også...

Ja, god Jul til jer!
Avatar billede summer Mester
27. marts 2008 - 19:25 #15
Lukketid??