Avatar billede martin_g Nybegynder
17. december 2006 - 18:00 Der er 24 kommentarer

Lav hastighed på en computer i hjemmet

Hej,

Jeg har for nylig købt en Linksys router, og alt syntes at fungere fint - dog måtte jeg erkende at mit gamle USB trådløse net-aggregat (DrayTek Vigor) ikke kunne kommunikere med den nye router. Intet problem - jeg købte mig et Sandberg netkort, og alt syntes igen at køre.

Nu oplever jeg at hastigheden på den computers internetforbindelse falder til 90 k/s (med 4 Mbit er det ikke imponerende). Jeg har fuld hastighed på min bærbare computer, samtidig ! Hvad kan dette skyldes ?

TAK
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. december 2006 - 18:03 #1
Min nabo oplever det samme, dog maks 30K/s også på en 4Mb linie.
Avatar billede jacla Nybegynder
17. december 2006 - 18:21 #2
Enten er der en masse støj på netværket. Kan måles med et program der hedder NetStumbler.

Ellers er det jeres udbyder der ikke kan levere varen.

Vh

Jan C
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. december 2006 - 18:32 #3
forbindelsen virkede fint indtil i torsdags, fredag var der en strømafbrydelse, og i 6 timer efter denne var hasigheden igen i top, men nu er den maks 30 Kb pr sek igen, noget mystisk, så ser frem til hvad naboen finder ud af med TDC.
Avatar billede jacla Nybegynder
17. december 2006 - 19:17 #4
Ja, du må gerne fortælle, hvad det ender med :)
17. december 2006 - 19:31 #5
Generelt -> Kan måles med denne: http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
17. december 2006 - 20:18 #6
se om kortet kører fuld duplex.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
17. december 2006 - 20:20 #7
om kortet kører fuld eller halv dublex ændrer ikke på at hastigheden pludselig falder til så lidt, når det har kørt uden problemet.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
17. december 2006 - 20:25 #8
øø er det dig jeg skriver til..?
Nej, lad spørger selv svare, tak.O)
Avatar billede jacla Nybegynder
17. december 2006 - 21:21 #9
Tror det bartfreak mener, er at hvis PC'en kører med fuld duplex og routeren kører med halv duplex eller omvendt, vil du få en såkaldt broadcast-storm.

Du kan evt. sætte dem til auto mode

vh

Jan
Avatar billede martin_g Nybegynder
17. december 2006 - 22:29 #10
Det er mere mærkeligt end som så - jeg kan køre hastighedstest (har brugt den på TDCs hjemmeside) på den computer det handler om, og få 91k/s i download, og teste den på en bærbar (som ikke har nogen problemer, og som står ved siden af), og få de "forventede" ca. 3000-3500...

Altså - det må være noget med kortet og routeren...det er ikke støj - for der kommer 4 mbit ud af routeren - min ENE computer kan bare ikke fange det...

Og en anden oplysning - wireless connection står med 54 mbit/s, så det er ikke dér...

Ang jeres duplex snak - den skal jeg nok har forklaret ?
Avatar billede martin_g Nybegynder
17. december 2006 - 22:31 #11
Iøvrigt - er på arbejde i morgen, så jeg vender først tilbage i morgen aften...
Avatar billede jacla Nybegynder
17. december 2006 - 23:08 #12
Det er egentligt ret simpelt, hvis du sammenligner halv duplex med Walkie Talkie, at man skiftes til at tale sammen, altså at netkortene kun kan tale på skift sammen.

Fuld duplex er som en telefon, hvor netkortene kan tale i munden på hinanden.

Auto mode Bliver netkortene enige om de skal "lege" Walkie Talkie eller "Telefon".

vh

Jan C
Avatar billede martin_g Nybegynder
18. december 2006 - 11:21 #13
Hmmm...jeg oplever også hastighedsnedgangen selvom jeg kun har én computer tændt.
Avatar billede old-faithful Praktikant
18. december 2006 - 13:43 #14
Har du prøvet at stille computeren tæt på din Linksys? Er der mange andre trådløse netværk i området?
Avatar billede martin_g Nybegynder
18. december 2006 - 13:45 #15
Ja, der er mange netværk. Men hvis jeg sætter min bærbare på samme bord som min stationære har den bærbare >3000k/s, mens den stationære har ~100k/s...så jeg tror ikke på at det er støj eller lignende - det må da være noget i opsætningen ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
18. december 2006 - 14:24 #16
check om hastigheden som kortene er født med, er den samme..??

Det lyder som om selve kortet i den bærbar er hurtigere, end i den bærbar.?
Avatar billede martin_g Nybegynder
18. december 2006 - 14:27 #17
Kortet kan vel ikke være den begrænsende faktor (kører 54 mbit på netværket, så der er rimelig langt ned til 100 kbit).

Og husk en anden ting - jeg kan godt få 4 mbit på computeren, den slår bare ned på 100 kbit i perioder.
Avatar billede jacla Nybegynder
18. december 2006 - 15:59 #18
Avatar billede martin_g Nybegynder
19. december 2006 - 18:15 #19
Hvad med det broadcast storm - var der en forklaring af det ?

Hvis jeg får den lave hastighed hjælper det hvis jeg logger af og på igen...endnu mere mærkeligt...
Avatar billede martin_g Nybegynder
19. december 2006 - 18:16 #20
Og dog - det ser det alligevel ikke ud til at gøre...
Avatar billede jacla Nybegynder
19. december 2006 - 19:35 #21
Ja hvis den ene PC kører halv duplex (Lytter og sender data når linjen er fri) Men den anden bare sender mens den samtidig lytter (fuld duplex) vil der den PC der kører halv duplex ikke få mulighed for at sende sin data, da den vil lytte og forspørge om linjen er fri. Dette giver kollision på linjen.

http://net-faq.dk/faq.pl?get=autonegot

Dette er en lidt firkanten måde at forklare det på, men håber du kan se problemet.
Avatar billede martin_g Nybegynder
20. december 2006 - 11:54 #22
Hmmmm...kan det godt ske når der kun er én PC på netværket ? For da sker det også...
Avatar billede jacla Nybegynder
21. december 2006 - 00:53 #23
Jo hvis du kører gennem en router eller Switch, men set dit net kort til enten AUTO eller Fuld Duplex.
Avatar billede martin_g Nybegynder
22. december 2006 - 09:29 #24
Nu nåede jeg det så ikke før julen - jeg vender tilbage omkring 2.juledag med update. Forsøger at indstille netkort til auto/duplex. Hvis jeg kan finde ud af hvordan det gøres (står intet i manualen)...